Полетите в бизнес класа никога не са били по джоба на много от пътуващите със самолет. Сега обаче настъпиха времена, когато дори и редица фирми не могат да си позволят рязко поскъпналите самолетни билети за бизнес класа на фона на галопиращата инфлация и увеличения пътникопоток със затихването на пандемията от КОВИД-19.

Самолетен билет за отиване и връщане в бизнес класа по най-дългите маршрути, например между Ню Йорк и Сидни, вече може да струва над 20 000 долара или около два пъти повече от цената му преди пандемията. Когато тя избухна, пътниците рязко намаляха, което доведе до ограничаване на броя на полетите и до съкращения на служители. Сега търсенето се увеличава рязко, но авиокомпаниите не успяват да поемат целия пътникопоток заради недостиг на персонал. Поради това самолетните билети продължават да поскъпват, отбелязва Асошиейтед прес.

По-високите разходи за гориво на самолетите също се отразяват на цените.

Генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт - ИАТА (IATA) Уили Уолш предупреди, че високите цени на петрола се отразяват на цените на самолетните билети, които растат, предаде Ройтерс. На конференция, организирана от асоциацията в Доха, Катар, Уолш заяви, че производителите на петрол реализират огромни печалби и е време тези извънредни приходи да бъдат инвестирани в производството на устойчиви авиационни горива.

Самолетен билет за над 22 000 долара

Цените на полетите се различават силно. По някои дестинации те буквално са "надути" за разлика от други маршрути.

Американската авиокомпания "Делта еърлайнс" (Delta Air Lines) и британската "Бритиш еъруейз (British Airways), която е собственост на холдинга Ай Ей Джи (IAG), искат по повече от 10 000 долара за двупосочен самолетен билет в бизнес класа за полетите си между Лондон и Ню Йорк, според онлайн бизнес портала kayak.com.

За да пътувате в бизнес класа на борда на самолетите на авиокомпанията "Сингапур еърлайнс" (Singapore Airlines) от Лондон до Сидни и да се върнете, ще се наложи да платите около 12 000 долара.

Сред полетите, които излизат най-скъпо, са тези между Лондон и Ню Йорк с австралийския превозвач "Куонтас" (Qantas) или с американския гигант "Юнайтед еърлайнс" (United Airlines). Цените на двете авиокомпании за двупосочни билети по този маршрут са по над 22 000 долара на пътник в луксозната класа.

Все по-скъпи самолетни билети за бизнес класа

Цените на билетите в бизнес класа ще поскъпнат средно с 45 процента тази година и с още 6,2 на сто през 2023 г., според консултантската компания Си Дабълю Ти (CWT) и Глобалната асоциация за бизнес пътувания (GBTA).

Бизнес класата в самолетите, които излитат от САЩ, е поскъпнала с 52 процента от януари до август, което е по-рязко увеличение от полетите в икономична и в премиум икономична класа, информира компанията за управление на пътувания "Трип екшънс" (TripActions).

Съоснователят на "Майкрософт" (Microsoft), милиардерът Бил Гейтс в края на 2020 г. предвиди, че след края на пандемията от коронавирус ще "изчезнат" повече от 50 процента от всички бизнес пътувания в глобален мащаб. Главният изпълнителен директор на австралийската авиокомпания "Куонтас" Алън Джойс смята, че възможният спад на корпоративните пътувания е близо 15 процента.

Корпоративните пътници формират 75 на сто от печалбите на авикомпаниите, но съставляват само 12 процента от целия пътникопоток, според технологичната компания, специализирана в създаването на транспортен софтуер "Трондент дивелъпмънт" (Trondent Development Corp.).

Фирми вече отказват да плащат за скъпи полети

Каквито и да са реалните данни, броят на пътниците в бизнес класа до голяма степен намалява, тъй като онлайн приложението "Зум" (Zoom) показа на корпоративния свят възможностите на видеоконферентните работни срещи, които позволяват да се срещнете с бизнес партньорите си, без да се налага да пътувате, отбелязва Блумбърг.

Възможностите, които "Зум" и сродните му приложения предоставят на бизнеса, се открояват още повече на фона на скока на цените на самолетните билети през последните месеци.

Консултантската компания "Рефайн и фоукъс" (Refine and Focus), базирана в Бостън, САЩ, която работи по проекти в целия свят, още преди пандемията внимателно анализира пътните разходи на своите служители, за да не плаща за ненужни пътувания. За да се стигне до настоящия момент, когато повишаващите се цени на самолетните билети и галопиращата инфлация буквално са "приземили" до голяма степен цялата фирма.

"Ние почти спряхме да пътуваме. Предпочитам да платя повече на хората, които работят по даден проект, отколкото да похарча тези пари за самолетни билети", споделя Пурнима Такре, която е главен оперативен директор на компанията.

"Търсенето определено е много по-голямо от предлагането, но в един момент корпоративните клиенти ще кажат "стига толкова"", коментира Ник Воурнакис, изпълнителен вицепрезидент на консултантската компания в сферата на бизнес пътуванията Си Дабълю Ти, цитиран от Блумбърг.

Спадът на бизнес пътуванията идва на фона на повишаващите се нива на инфлацията и на опасенията от настъпване на рецесия.

Поради това не е чудно, че Глобалната асоциация за бизнес пътувания прогнозира, че пазарът на корпоративните полети ще постигне чак през 2026 г. обема от 1,4 трилиона долара, който бе отчетен преди пандемията от коронавирус.