Министерство на регионалното развитие и благоустройството предостави пълна справка за всички плащания по реализацията на тунел "Железница" на АМ "Струма". Това МРРБ направи във връзка с разпоредените от прокуратурата на ЕС претърсвания в шест български фирми и в частни имоти, свързани със строителството на тунела. Намерението е да се съберат доказателства по съмнения за присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари. Съоръжението беше пуснато за движение в началото на март 2024 г. след приключването на дейностите по укрепването на активиралите се свлачища в района.


Разследването

Строителството на тунела се ръководи от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която сключи договор с консорциум от три фирми за осъществяването на проекта, съфинансиран по оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" ( 2014-2020 г.). Изпълнителят получи близо 185 млн. лв. (около 95,6 млн. евро), 85 на сто чрез фондовете на ЕС, се допълва в съобщението.

След сигнал, получен от ДАНС, Европейската прокуратура в София съобщи във вторник, че след проверка е разкрила, че едно от дружествата от консорциума е заподозряно в няколко престъпления, включително присвояване, злоупотреба с еврофондове и пране на пари. Твърди се, че разследваното дружество е извършило за много кратко време няколко фиктивни парични превода на стойност над 11 милиона лева (5,6 милиона евро) към верига от "кухи" фирми и това е довело до теглене на големи суми в брой от физически лица с криминални досиета.

Тези компании и лица се появяват и в друго неприключило разследване на Прокуратурата на ЕС по инфраструктурни проекти в железопътния сектор, се пояснява в съобщението. Уточнява се, че днес обиските са били извършени от Главна дирекция "Национална полиция" и ДАНС.


В МРРБ не е постъпвал сигнал за нередности при изграждането на тунела, свързани с финансови злоупотреби. По данни на АПИ такъв не е постъпвал и в агенцията.

Министерството отхвърли "тиражираните неверни факти и внушения за липса на информация за изграждането на АМ "Струма" Лот 3.1, обособена позиция № 2 - тунел "Железница"".

По обекта е работено през годините въз основа на технически проект при спазване на принципните постановки на изготвения идеен проект. Във връзка с това строителната документация за подучастък №2 от км 366+720 до км 369+000, включително обслужващ тунелен път при южния портал на тунел "Железница" и площадка за хеликоптери не включва работен проект, уточняват от МРРБ.

Съгласно договора изпълнените строително-монтажни дейности са разплащани на база на сертификат за изпълнението им.

За "пълна прозрачност на разходването на обществените средства" МРРБ предости справка за финансовото изпълнение на договора през годините - "с датите на сертификатите за изпълнени СМР, дати на фактури, дати на плащане, както и какви плащания са правени през целия период на изграждането на тунел "Железница" на АМ "Струма"".

Източник: МРРБ

Най-дългият тунел в България беше пуснат в експлоатация с официална церемония на 20 февруари. Построен е от консорциум ДЗЗД "АМ Струма Тунел 2018", в който участват: "Джи Пи Груп" АД, "Глобал Кънстръкшън" ООД и "Виа План" ЕООД. Стойността на договора е 215 362 525,40 лв. без ДДС. Строителният надзор е на "План Инвест Железница" ДЗЗД.

От "Джи Пи Груп" АД съобщиха, че не са обект на разследване. От компанията посочват, че са оказали пълно съдействие на органите на реда, предоставяйки всички изискани документи в хода на проверката.