Скорострелна реакция на МРРБ след обвинение от Караджов за 2 млрд. по-скъпа "Хемус"
От министерството опровергаха депутата от ИТН: Не се подготвят тристранни споразумения за магистралата
Бившият министър на регионалното развитие и благоустройството и настоящ народен представител Гроздан Караджов разпространява откровени лъжи за възможните решения за доизграждането на автомагистрала "Хемус". В студиото на "Говори сега" по БНТ на 15 юли 2023 г. той изрази твърдения, неотговарящи на факти и документи, с които подвежда гражданите. Това съобщи МРРБ.
Часове по-рано Гроздан Караджов заяви, че са подготвени тристранни споразумения, с които ще се анексират съществуващите порочни инхаус договори за строителството на автомагистрала "Хемус. По думите му, вече ще се говори за 2 млрд. лева поскъпване на инхаус процедурите.
За настоящото ръководство на Министерството на регионалното развитие и благоустройството е новина, че има тристранни споразумения, с които ще се анексират съществуващите порочни инхаус договори за строителството на АМ "Хемус" и това ще оскъпи строителните дейности с 2 млрд. лв., се казва в отговора на МРРБ.
Ако Гроздан Караджов разполага с такива тристранни споразумения, го призоваме да ги предостави на отговорните институции.
Категорично заявяваме, че настоящото ръководство на МРРБ не е работило по такива споразумения, не е разпореждало изготвянето им и не е било уведомявано за съществуването на такива, заявиха от МРРБ.
Какво твърди депутатът от ИТН
В новоподготвените тристранни споразумения за анексиране на съществуващите порочни инхаус договори за автомагистралата ще се въведат нови дейности - т.е. трудът, който досега не фигурираше там, но се разплащаше, ще бъде въведен като нови 15 до 20% от общата сума за допълнение към общото оскъпяване, което ще стане над 50%, коментира по БНТ Гроздан Караджов.
От 2-милиардното поскъпване на инхаус процедурите "1 милиард е индексация заради инфлацията и още 1 милиард за това, че ще бъде подписан анекс за труда".
"Досега трудът не фигурираше, но той си се разплащаше. Сега ще бъде описан, но той е бил вкаран в цените на материалите и ще си го извадят отвън. Тези документи са подготвени. Ние имаме копие от тях и те не могат да ги отрекат. Освен това в "Автомагистрали" съвсем удобно са въведени нови подизпълнители", поясни Гроздан Караджов.
Според него, "грабежът на века" - магистрала "Хемус" и инхаус процедурите продължава с двойна сила при "Продължаваме Промяната".
На тези обвинения от МРРБ отговориха така: "Гроздан Караджов, в качеството си на министър на регионалното развитие в периода между декември 2022 г. и август 2023 г. не предприе необходимите стъпки, с които да прекрати порочната практика на инхаус договорите. Бездействието му практически постави следващите ръководства на МРРБ в ситуация, в която държавата трябва да изпълнява тези споразумения, които порочно заобикалят ЗОП и оставят съмнения в обществото за неспазване на правовия ред в РБългария".
Как могат да се разрешат наследените незаконни възлагания
Пред bTV на 13 юли министър Цеков обясни, че начините за разрешаване на наследството с незаконосъобразните възлагания по инхаус са два. Или да продължим да ги изпълняваме, или да търсим основания за тяхното прекратяване. Вторият вариант ще доведе до тежки съдебни дела. Ако се намери основание за прекратяване, ще трябва да се възложат нови обществени поръчки, което би отнело около година с обжалванията. В такъв случай през 2025 г. евентуално ще може да се поднови строителството на АМ "Хемус".
"В обществена полза е строителството на АМ "Хемус" да започне. Създадохме работна група, която да предложи решение евентуално да бъде продължено строителството на магистралата при три условия, които да опазват обществения интерес. Частните фирми, които са истинските изпълнители, ще трябва да поемат гаранция за качество за строителството в срока, предвиден от Закона за устройство на територията, който е 7 години, след като е готов обектът. По настоящите договори гаранцията е 2 години. Второто условие е авансите да не бъдат индексирани, тъй като това са пари, които изпълнителите са получили и би следвало да са купили материали. За остатъчната част по договорите - около 1 млрд., трябва да бъде потърсена формула, така че да се довършат по цени, актуални към момента. Оскъпяването няма да бъде двойно, както се твърди в публичното пространство, а се очаква да е около 25-30%. Окончателната сума ще стане ясна след като работната група по казуса направи точните изчисления", обясни Цеков, цитиран в прессъобщение на министерството.
Той бе категоричен, че практиката държавното дружеството "Автомагистрали" да се ползва като черна кутия, в която се наливат публични финанси и се разходват без обществени поръчки, ще бъде прекратена. Идеята е дружеството да се превърне в мениджърска държавна компания, която да упражнява контрол върху изпълнението на големи инфраструктурни проекти.
"Големят проблем в държавата е липсата на готови проекти, по които да се работи. Имало е порочна практика, при която всички ремонти са се правили по инхаус или по договори за текущ ремонт и поддръжка. Тази система е поддържана умишлено, защото целта е била да бъдат избягвани възлагания чрез обществени поръчки и всичко да става относително на тъмно", каза още регионалният министър.