От години светът преживява индустриална революция и компютърните технологии намират все по-удобно за нас място в живота ни. От около два месеца обаче човечеството, в началото неочаквано, а изведнъж стремглаво, попадна в невиждана финансова криза заради пандемията от новия коронавирус. И точно в тези времена, в които много бизнеси са на ръба на оцеляването, силата на финтех компаниите изпъква още повече. Технологичният напредък, който дава дигитална алтернатива на големите банки, може да се окаже очаквано добра комбинация точно днес, когато социалната изолация е наложителна и посещаването на банкови клонове не е добра идея. А освен това, излиза и по-изгодно.

Ако все още не знаете, има компании, които предлагат да харчите онлайн без никакви такси в чужбина в над 100 валути и да държите и обменяте десетки валути. И не само това. Можете да правите безплатни местни и международни парични преводи - голямо облекчение за тези, които имат роднини в чужбина. За други пък, които нямат нужда от това, вече има възможност и за откриване на сметка в лева. И всичко това, под пълен онлайн контрол върху личните финанси.

А най-хубавото е, че ако сега, принудени от кризата, откривате тази услуга, тя може да ви спести пари и време и след като целият този кошмар отмине...

Едуард Цветанов е официален представител за България на известната британска финтех компания Revolut. Той разказа за потребителите на Dir.bg как работи този бизнес в условията на световна пандемия и невиждани досега ограничения и какви нови възможности намира, за да улесни своите клиенти.

- Г-н Цветанов, как се справя бизнесът ви тази извънредна ситуация за България и целия свят?

- Като отговорна компания за нас най-важното нещо беше първо да подсигурим условията, където нашите колеги биха могли да да работят спокойно, което ще рече, че още преди пандемията и съответните марки, които бяха наложени в редица европейски държави, имахме вътрешна наредба от Revolut всеки един колега да работи дистанционно, което, разбира се, помогна.

След това нашата цел беше да насочим усилията си към подпомагане на средата, в която се развиваме, и подкрепа на обществото, в което сме. Конкретен пример е осъществената ни кампания с колегите от БЧК - съумяхме да направим една дарителска кампания през платформата Revolut и в рамките на по-малко от 24 часа набрахме над 50 000 лева от над 200 000 български потребители, като това съответно помага за закупуване на медицинска техника и помощ на медиците на първа линия в битка с коронавируса.

Отвъд това, разбира се, за нас като компания е много важно да следим какви промени се случват на пазара с оглед на въведените мерки за сигурност. Така можем да предложим адекватни решения на нашите крайни потребители. Визирам конкретно наше проучване, което обхваща периода от 1 март до 10 април, и то е сред всички 200 000 потребители на финтех компанията в България. Въз основа на това проучване видяхме, че има спад от 55% при физическите трансакции, което ще рече плащане на физически ПОС терминал в бар, дискотека, клуб, заведение, няма значение, което, разбира се, е очаквано. За сметка на това има ръст от 52% при броя на отделните онлайн трансацкии и комерс трансакциите. Също така, забелязваме ръст от 36% при обема на отделните онлайн трансакции. Разбира се, това нещо ни даде ясен сигнал, че ние трябва да подсигурим удобство на тези потребители и затова дадохме безплатни стандартни карти на всички наши потребители, така че те да пазаруват сигурно по два начина - първо без допир с мръсни банкноти и, разбира се, сигурно във виртуалната среда.

- Каква е политиката на компанията спрямо служителите, както в глобален, така и в местен мащаб, и доколко се отразява ограничението на живия контакт на служителите?

- Revolut в ядката си е cloud based ("облачна") компания, което ще рече, че ние сме априори подготвени за контекста на работа от дистанция. В България Revolut има един единствен служител и местното представителство е доволно от предприетите мерки за работа от вкъщи... Още в първите часове на обявлението, че това е пандемия, ние имахме ясни мерки, предприети от централата ни в Лондон - от Сидни, през София до Лондон, и от Токио до Ню Йорк всички наши служители имаха възможността да работят от тях, което държа да подчертая, че помогна и за по-лесно укрепване на нашите взаимоотношения, защото започнахме да се чуваме много често. Тук искам да вметна и едно много интересно проучване на колегите от deVere Group, които забелязват над 100% ръст при консумацията на платформи за видеоразговори, особено след въвеждането на тежките мерки. Радостен съм, че с колегите се подкрепяме и в този контекст.

- Как се отразява ситуацията в момента конкретно на финтех сектора?

- Забелязваме няколко интересни динамики. Първата - отново по данни на deVere Group, виждаме ръст от 72% при потреблението на финтех услуги в Европа, а ние дори не сме най-финтех напредналия континент, Азия, разбира се, ни водят. Това дава много ясен сигнал - и тук съм сигурен, че колеги от бранша биха ме подкрепили - че в момента това е една огромна възможност ние да покажем нашите технически решения, които могат да помогнат на крайните потребители да водят сравнително адаптиран начин на живот. Това обаче е подкрепено и с нещо друго - всяка финансова компания в по-голямата икономическа рамка, в която ние се намираме в момента, губи. В целия финансов сектор това, което забелязваме, е, че всички вървят в посока дигитализация на техните продукти, защото не знаем какъв и кога ще бъде светът след коронавирус. Обаче при традиционните институции ще има отлив от приходите, което означава, че те ще имат ограничени бюджети, които да налеят в проекти за дигитализация. Това е огромна възможност за финтех компаниите и се радваме, че потреблението ни расте.

- Въпреки, че нищо не може да се предвиди, все пак имате ли някакви очаквания за развитието на бизнеса през следващите година-две-три?

- Първо ние трябва да сме наясно, че реалността, която ще видим след като премине пандемията, няма да отговаря на тази, която беше преди това. И това е много важно, защото се намесват отделните бизнеспластове, давам конкретен пример - ако в момента аз се занимавам със събитие-мениджмънт, най-вероятно нямам много работа, поради простата причина, че не мога да събирам много хора на публични места. Това обаче не означава, че няма да има такива, желанието на крайните потребители все пак да участват в някакви събития няма да изчезне, което означава, че редица хора ще намерят начини да адаптират дори събитийния бизнес в онлайн пространството. И когато падне пандемията, всъщност ние няма да се върнем постарому, а тези, които са адаптирали бизнеса си в дигиталния контекст, ще бъдат печелившите. От друга страна, тези, които просто са чакали, най-вероятно ще бъдат лошо изненадани. Затова препоръката ми за бизнеса е да рационализира дейностите си, така че да знае в каква посока да се развива.

- Каква е социалната отговорност на бизнеса във времена на тежка криза?

- Аз се радвам, че започнахме този разговор със социалната отговорност на компания като Revolut, но едно нещо, което искам да кажа достатъчно ясно - работата на бизнеса в контекста на кризата е да оцелее, за да може да помага и то точно в тази последователност, работата на бизнеса е да намери начини да се адаптира, защото никой няма да спечели, ако бизнесът загуби. И се радвам, че в България виждаме в много сектори голямо количество колеги, които намират начини да адаптират бизнеса си. В момента например е обидно човек да не предлага онлайн разплащане, ако се занимава с онлайн търговия.

Ролята на бизнеса в такава трудна среда е да помага и тази помощ, разбира се, не се ограничава до финансова. Може да бъде посредством продукти, дори преглеждане на сивита: доста български HR компании компании например предлагат консултации именно по това.

Това, което виждаме, е една общност, която в момента намира начини да се справя с една много сериозна ситуация. И мисля, че българският бизнес даде сериозен отговор. Тепърва остава да видим точно колко сериозен е бил той...