Единодушно, със 190 гласа, парламентът гласува окончателно на второ четене да бъде закрито държавното предприятие "Държавна петролна компания" с промени в Закона за държавните резерви и военновременните запаси.
Първото четене беше вчера, веднага след това депутатите започнаха обсъждането на законопроекта и на второ четене в залата, но поради изтичане на пленарното време, дискусията беше прекъсната и продължи днес - почти два часа, съобщи БТА.
Направените анализи показват, че съществуването на "Държавна петролна компания" е напълно необосновано от гледна точка защита на държавния интерес, икономическата логика и защитата на конкурентния пазар на горивата в България, заявява в мотивите си бившето вече служебно правителство и вносител на промените в закона.
Участието на държавното предприятие на свободния пазар на горивата не е обусловено от идентифициран "провал" на пазара, който да налага държавна намеса, се казва още в мотивите.
В срок от седем дни от влизането в сила на закона министърът на икономиката и индустрията открива процедура по ликвидация, освобождава членовете на Управителния съвет, назначава ликвидатор и определя възнаграждението му, гласува парламентът.
С други приети текстове се определи, че съхраняването и опазването на военновременните запаси ще се извършва от Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" или ще се възлагат от нея чрез договори на търговци и организации, определени от агенцията на конкурсен принцип.
ДПК - обречен или печеливш държавен план за горивата >>
Законът за "Държавна петролна компания" бе гласуван в началото на юли 2020 г. Приемането му бе мотивирано с подобряване на конкуренцията на пазара на горива и в частност осигуряване на по-добър достъп на търговците до данъчните складове.
Тогавашните министри на финансите Владислав Горанов и на икономиката Емил Караниколов защитиха законопроекта, като обявиха, че компанията се създава, за да се свали напрежението по отношение на цената и качеството на горивата. Горанов каза, че от години темата с цената на горивата на дребно е била предизвикателство пред нашето общество. "За периода от началото на годината борсовите цени на суровия петрол тип брент са намалели значително, като най-ниска цена е била с 57% под тази от началото на годината, достигайки $21,61 за барел. В същото време средната цена на освободените за потребление горива от данъчните складове в нашата страна е намаляла с около 27% за бензина и с 25% за дизела."
Законопроект за закриването на компанията "Демократична България" предложи в средата на 2021 г. с мотива, че държавното предприятие ще се изправи през сериозни пазарни бариери, за които нито има експертиза, нито човешки и финансов потенциал.
В началото на 2022 г. тогавашният вицепремиер и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова каза в парламента, че ДПК се закрива и че скоро правителството ще внесе законопроект за закриването й. Такъв законопроект действително беше внесен, но стигна само до комисиите по енергетика и икономика, където мина на първо четене в началото на юни с.г.
Докато се стигна до приетия днес окончателно проект на последното служебно правителство.
По време на дискусията преди гласуването Десислава Трифонова от ГЕРБ-СДС нарече "лъжа" анализа за нецелесъобразността от съществуване на петролната компания. Тя посочи, че има писмо от министерството на икономиката, от което става известно, че анализът е направен устно от служител на ведомството. Това сериозно ли е от страна на една институция, която иска затварянето на една компания, единственият мотив е политически, смята тя.
Вместо да политиканствате, кажете иска ли ГЕРБ да има "Държавна петролна компания" и да изгради 100 държавни бензиностанции. Щеше да бъде мъдра форма на поведение просто да замълчите, препоръча в отговор Йордан Иванов от "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ).
Ако вярвате, че "Държавна петролна компания" помага повече за конкуренцията на пазара на горива, защо от ГЕРБ-СДС в комисия гласувахте за закриването й, попита колегата му Мартин Димитров, обръщайки се към ГЕРБ-СДС. Много години ГЕРБ пречеше да има яснота кой притежава данъчно-акцизните складове у нас, наложи се да отидем в съда и той да задължи министъра на финансите да каже кой ги притежава, посочи депутатът. Вчера казахте колко хубава е Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), защото била наложила глоба на "Лукойл" в края на седемгодишния си мандат, продължи Димитров. Но, по думите му, тази КЗК не е била ефективна. Истината е, че трябва да бъдат взети реални мерки за конкуренцията на пазара на горива, подчерта той. Всеки ден на сайта на "Митници" да бъде публикувана информация за свободен складов капацитет, предлага Димитров.
Радомир Чолаков (ГЕРБ-СДС) подчерта, че дебатът е принципен - дали държавата, като държава, има право да прави нещо или не. Както и има ли право държавата да държи собствени военновременни запаси в собствени складове или, в случай на нужда, ще се моли на частен предприемач да й даде нейното, което е в частните му складове. Става дума тази държава има ли самозащитни сили и там, където пазарът е стигнал до девиация, да се намеси, изтъкна той.
Две създадени, като десни, партии два часа и повече се карат коя е по-лява, посочи лидерът на парламентарната група на "БСП за България" Корнелия Нинова. Тя заяви, че социалистите са "за" да се развива държавната собственост. (По-горе стана дума за това, че когато беше вицепремиер и министър Нинова каза, че ДПК ще бъде закрита.)
Идеята на ГЕРБ за петролната компания беше добра, правителството на Кирил Петков саботира компанията и подкрепи "Лукойл", заяви Стоян Таслаков от "Възраждане". От партията ще подкрепят закриването на дружеството, обяви колегата му Димо Дренчев.