Министерският съвет прие решение, с което възложи изготвянето на анализ на създадените със специални закони на основание чл. 62, ал. 3 от Търговския закон държавни предприятия за изясняване характера на тяхната дейност - предимно търговска или предимно публични функции и политики. Според текста "със закон могат да бъдат образувани държавни предприятия, които не са търговски дружества".

Въз основа на актуализирания анализ ще бъде изготвена нова програма за преобразуване на държавните предприятия, която ще бъде представена на Министерския съвет за приемане, се казва в съобщението на правителствената информационна служба. Уточнява се, че решението е прието във връзка с процеса по присъединяване на България към еврозоната и ОИСР.

През 1992 г. Народното събрание прие Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия, многократно изменян и допълван.

През 2019 г. Народното събрание прие Закона за публичните предприятия, което направи в контекста на подготовката за преминаването към Валутно-обменния механизъм II (ERM-2). Законът постави основите на централизиран надзор и координация на отчетността на държавните предприятия, осъществявани от Агенцията за публични предприятия и контрол, което е напредък спрямо наложилия се по-рано децентрализиран модел на държавно участие в публичните фирми, отбеляза в свой коментар преди две години Институтът за пазарна икономика (ИПИ) под заглавие "Високата задлъжнялост и бъдещите разходи на държавните предприятия носят фискален риск" (2 март 2023 г.).

Публикацията стъпва на доклад на Световната банка, в който се разглежда състоянието на публичните дружества у нас като се идентифицират предизвикателствата пред тях и се дават насоки за подобряване на управлението им. Докладът предлага и насоки за подобрение:

  • изграждане на политика за участието на държавата в публичните предприятия, базирана на конкретно зададени критерии;
  • конкурентен подбор на управителните органи на предприятията и наемане на професионални и независими директори в бордовете;
  • изготвяне на задълбочен анализ върху целия набор държавни предприятия и идентифициране на компаниите, при които държавното участие е необосновано, както и тези, които не се справят с основните си дейности;
  • консолидация, оптимизация, приватизация или закриване на държавни предприятия, където бъде установена нужда от съответната мярка;
  • подобряване на капацитета на работа АППК и прехвърляне на надзорната функция върху държавните предприятия от министерствата към нея;
  • по-точно, по-добре обосновано и по-прозрачно изчисление на субсидиите към държавни предприятия.

Предприемането на тези действия би спомогнало за по-ефективното и отговорно управление на държавните предприятия и може да е част от намаляванеа на фискални рискове. Като разглежда държавните предприятия в контекста на публичните финанси, ИПИ отбелязва, че в периода между 2017 г. и 2019 г. бюджетните трансфери към тези предприятия са средно 1,32 процента от БВП, а в годината на пандемията - 2020 г., само пряката фискална подкрепа за тези компании възлиза на цели 2,54% от БВП (или над двойно повече спрямо предходните няколко години), докато приходите на държавата от платените от тях данъци и дивиденти се равняват на едва 88 млн. лв. Същевременно фискалните рискове продължават да растат поради високата задлъжнялост на много държавни предприятия, очакванията на потребителите за по-високо качество на услугите им, както и големите бъдещи разходи, свързани с процеса на декарбонизация, като всички тези фактори могат да окажат сериозен допълнителен натиск върху държавния бюджет през идните години, коментират икономистите от ИПИ.

В днешното съобщение на Министерския съвет се казва, че "предвид напредналия етап в процеса за присъединяване на България към еврозоната и ОИСР, както и изпълнението на поетите ангажименти по Националния план за възстановяване и устойчивост, следва да бъдат предприети конкретни действия за гарантиране изпълнението на ангажиментите в областта на управлението на държавните предприятия". Акцентът се поставя върху дейността, свързана с реализирането на програма за преобразуване на държавните предприятия, създадени със специални закони на основание чл. 62, ал. 3 от Търговския закон.

ИЗБРАНО