Държавите, засегнати от новите регламенти в Пакета за мобилност, да излязат с обща позиция пред ЕК - това предложи на Международна конференция "Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа" министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.

Давам си ясна сметка за значимостта на сектора, който определя една пета от БВП на страната. Ако добавим и над 100 хиляди пряко заети в него и косвения принос, можем да добием представа за обществената и социална значимост на сектора, каза при отриване на форума транспортният министър.

Миналата година се предложи т. нар. закон "Макрон" и 14 държави се обединихме под мнението транспортът да се извади от този пакет и да се обособи като отделен сектор, припомни Московски. За съжаление нещата не само не се подобриха, но така разписаните пакети и по-конкретно разглеждания в момента Пакет 1 е с много раздалечени позиции на отделните държави - на три-четири държави от Западна Европа и останалите, подчерта министърът.

Убедени сме, че трябва да се намери консенсусно решения по тези правила. За нас като европейци не е приемливо да се приемат рестриктивни мерки под натиска на три-четири държави, категоричен бе Московски.

Той се обърна към гостите на форума от Полша и Унгария с тезата, че ако днес тези принципни решения ощетяват малки държави като България, но не намерят подкрепа, те ще се обърнат и в друга посока. Най-добрият начин е всички държави да излезем с обща позиция, каквато засега нямаме, подчерта министърът.

По думите му индивидуалният подход, който сега се прилага, ще реши проблемите на една или друга държава, но като цяло той няма да е така значим. Московски отправи призив за обща позиция на държавите, засегнати от новите регламенти в Пакета за мобилност по един или друг начин.

Транспортният министър припомни спорните моменти в регламента и предложенията, които сме направили пред Европейската комисия, като подчерта, че по тях имаме пълната подкрепа на комисаря по транспорт Виолета Булц.

Четирите предложения бяха оповестени вчера на брифинг след близо 3-часова среща между премиера Борисов, комисар Булц, транспортния министър и представители на бранша. Те са свързани най-общо с условията за командировъчни, организацията на почивките на превозвачите, каботажните превози и превозите от и за трети страни.

"Има скрита политика, рестриктивно насочена срещу вас, облечена в хубавите думи, че водачът ще получи по-добри условия на труд", коментира Московски. Той изброи и крачките, които предстоят, до довеждане на битката до край - гласуване на пакета от предложения в Европейския парламент, изразявайки умерен оптимизъм.

Българското председателство води най-конструктивния диалог относно европейските регулации. За нас това е национална и професионална кауза и като основополагащ сектор в икономиката ще работим с всички сили за решаване на проблемите, каза Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи. Другото означава масови фалити и пренасочване на голяма част от превозвачите ни във фирми на западноевропейските държави, като Франция и Англия, например, посочи той.

Промените са по-скоро план за осигуряване на кадри за транспорта в Стара Европа с цената за унищожаването му в страните от Източна Европа, коментира Траков. От името на целия бранш той благодари за подкрепата от страна на правителството в лицето на премиера и транспортния министър.

Превозвачите казаха, че за да се чуе гласът им, подготвят мирни протестни действия и шествие в София и още 10 града на страната на 17 май.

Насроченият протест ще се състои по време на срещата на върха в София, не е насочен срещу изпълнителната власт в България, а срещу предложенията на част от държавите в ЕС, които ще доведат до унищожаването на българския транспортен бизнес. По време на протеста категорично няма да толерираме политически провокации, заявиха превозвачите.

Преди няколко дни Народносто събрание гласува решение за подкрепа на българските превозвачи, в което се казва, че включването на международния транспорт и каботажа в обхвата на законодателството за "командированите работници" не е обосновано и би имало силно негативно влияние върху транспортния сектор в Централна и Източна Европа, както и отражение върху цялата европейска икономика. Голяма част от малките и средни предприятия ще бъдат изтласкани и пазарът ще бъде резервиран само за големи и крупни превозвачи, посочват българските парламентаристи.

Задължението за ползване на редовната седмична почивка извън превозното средство ще принуждава шофьорите да оставят товара си, за който са лично отговорни и ще им коства допълнителни разходи. Изискването за завръщане на водача "у дома" на всеки три седмици също поставя превозвачите пред сериозно предизвикателство. Предприятията ще бъдат принудени да предоставят допълнителен транспорт на служителите си, за да се върнат в страната, което би довело до сериозни разходи и намаляване на гъвкавостта на разпределението на работните часове и часовете за почивка, пише още в решението на НС.

Промените ще увеличат разходите на българските превозвачи, с които ще бъде застрашена конкурентоспособността им, категорични са депутатите.