"Тогава те ще изковат от мечовете си плугове, а от копията си - лозарски ножове", се казва в Библията. Това е символично вярно и за Германия след обединението. Но сега нещата се движат в друга посока: плуговете се превръщат в мечове.

Докато производителите на автомобили и техните доставчици страдат силно от свиването на общия пазар и структурното преминаване към електромобили, отбранителната индустрия преживява бум след руската инвазия в Украйна. Последното вероятно ще се изостри от перспективата за разходи за отбрана от порядъка на няколкостотин милиарда евро. Компаниите от отбранителния сектор се въоръжават. Дали страната на автомобилите отново се превръща в страна на въоръжените сили?

Отбранителните концерни поемат управлението

През последните тримесечия компаниите от автомобилната промишленост обявиха закриването на десетки хиляди работни места в Германия. Това е възможност за отбранителни компании като Airbus, Rheinmetall, KNDS и Hensoldt, които търсят нови, квалифицирани служители. В някои случаи те поемат цели екипи и евентуално дори заводи от производители на автомобили и доставчици в криза или от други промишлени предприятия.

В автомобилната индустрия има неизползван капацитет, който може да се използва за отбранителния сектор, казва в интервю Гунтрам Волф, професор в Брюкселското училище по икономика и управление "Солвей" към Свободния университет в Брюксел. Икономистите на "Дойче банк" са съгласни с него: Прехвърлянето на мощности към отбранителния сектор може значително да намали разходите за преструктуриране на автомобилната индустрия, пишат те в свой анализ.

След рекордния износ на въоръжение за Украйна Германия трябва да попълни запасите си и да укрепи собствената си отбрана. В същото време европейските държави искат да "купят европейско". Автомобилната индустрия привлича персонал, оборудване и експертиза, за да увеличи производството.

Снимка: Istock photo/getty images

Вече има няколко примера за това. Френско-германската оръжейна група KNDS неотдавна обяви, че в присъствието на германския канцлер Олаф Шолц ще придобие завод за производство на вагони, принадлежащ на производителя на влакове Alstom в Гьорлиц, източногермански град на границата с Полша. Компанията възнамерява да произвежда там компоненти за основния боен танк Leopard 2, бойната машина на пехотата Puma и колесната бронирана машина Boxer. Преминаването обаче ще отнеме време. Alstom ще продължи да произвежда железопътни вагони и трамваи в Гьорлиц до 2026 г.

Германската отбранителна промишленост

Три вида компании в Германия са изцяло или частично фокусирани върху отбранителното оборудване: голям брой МСП, които често работят като доставчици, нарастващ брой т.нар. стартиращи предприятия в областта на отбранителните технологии, които разработват нови решения в области като безпилотни превозни средства, дронове или кибернетична отбрана, и утвърдени отбранителни компании. Най-големите дружества с германско участие са следните (по ред на оборота):

Airbus Defence and Space: част е от групата Airbus и е специализирана в областта на военната авиация, военното и гражданското космическо пространство, както и в комуникационните технологии за отбрана и сигурност. Произвежда бойните самолети Eurofighter, наред с други неща. Постига продажби в размер на 12,1 млрд. евро през 2024 г. с около 35 000 служители.

Rheinmetall: Котиращо се на борсата дружество със седалище в Дюселдорф, постига годишен оборот от 9,8 млрд. евро през 2024 г., предимно с военни колесни и верижни превозни средства, боеприпаси, противовъздушна отбрана, безпилотни летателни апарати и отбранителна електроника (от които около 20% са за невоенни дейности). Над 28 000 работни места на пълно работно време.

MBDA: Съвместно предприятие между Airbus (37,5%), BAE Systems (37,5%) и Leonardo (25%). С почти 20 000 служители, компанията произвежда сложни оръжейни системи за сухопътните, въздушните и морските сили, включително крилатата ракета Taurus. През 2024 г. оборотът възлиза на 4,9 млрд. евро.

KNDS: Възниква от германската KMW (Krauss-Maffei Wegmann) и френската Nexter Defence Systems. Най-известна с основните бойни танкове Leopard 2 и Leclerc. С 10 000 служители KNDS постига оборот от 3,8 млрд. евро през 2024 г.

Hensoldt: Котиращо се на борсата бивше дъщерно дружество на Airbus, базирано в Тауфкирхен близо до Мюнхен, специализирано в областта на отбранителната електроника и оптроника, предимно радари и сензори. Постига продажби в размер на 2,24 млрд. евро през 2024 г. с около 9000 служители.

ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS): Производител предимно на подводници и военни кораби със седалище в Кил, годишни продажби от 2,1 млрд. евро (2023/24 г.) и над 8000 служители. Принадлежи към индустриалната група ThyssenKrupp, но предстои да бъде отделен.

Diehl Defence: е едно от петте подразделения на базираната в Нюрнберг технологична група Diehl Group. С около 4 500 служители, подразделението произвежда управляеми ракети (Iris-T), системи за противовъздушна отбрана (Iris-T SLM/SLS) и боеприпаси, наред с други неща. По данни на компанията до 2024 г. продажбите надхвърлят 1,5 млрд. евро.

Rheinmetall обмисля да придобие завода на Volkswagen Group в Оснабрюк. Производителят на отбранителни продукти вече управлява съвместно предприятие за военни превозни средства с дъщерното дружество на VW за товарни автомобили MAN. Volkswagen вече не се нуждае от завода, където компактният автомобил T-Roc ще продължи да слиза от производствената линия до 2027 г., поради големия свръхкапацитет. Главният изпълнителен директор на Rheinmetall Армин Папергер вече е посетил обекта и го е определил като "добре пригоден". Главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме също е отворен за споразумение.

Промяната на имиджа помага

Самият Rheinmetall все още има подразделение за автомобилни доставчици, което в момента страда от лошата обща пазарна конюнктура. На годишната пресконференция Папергер заяви, че сега компанията иска да се опита да преобразува отделни заводи в това подразделение и да ги накара да работят за отбранителния сектор.

Планират се хибридни предприятия (които работят и в двете области). Първите от тези хибридни производства ще бъдат в Нойс и Берлин. Rheinmetall също така иска да приеме служители, които са засегнати от закриването на заводите на Continental, например в завода в Гифхорн, Долна Саксония.

Снимка: AP/БТА

Специалистът в областта на радарите и сензорите Hensoldt също е в тесен диалог с доставчиците за автоиндустрията Bosch и Continental, за да приеме квалифицирани работници, които са засегнати от съкращенията на работни места. Една от причините за това е техният опит в серийното производство. Служителите в автомобилната индустрия са добре обучени, заявиха от Hensoldt при запитване. Инженерите и специалистите могат да бъдат назначени след сравнително кратък период на запознаване.

Hensoldt се възползва и от закриването на завод на доставчика за автомобилния бранш Conti във Вецлар, от който компанията е поела цели екипи или поне части от съществуващи звена.

На въпрос на NZZ почти всички водещи германски отбранителни компании заявиха, че както и през предходните години, искат да продължат да изграждат персонал и в бъдеще. Очевидно в момента те са затрупани с молби - не само, но и от автомобилната индустрия.

MBDA, европейски производител на ракети с няколко германски обекта, например, казва, че получава много заявления, вече и от служители на местни доставчици на автомобили. "Забелязваме видима промяна в имиджа на нашата индустрия, която много приветстваме и която е необходима", продължава компанията.

Понякога най-добрият вариант е изграждане на производство на голо място

Разширяването на работната сила и най-вече преквалифицирането на заводите обаче не е лесна работа в много отношения. Производството на военни стоки е подчинено на специални изисквания. Например площадката трябва да бъде обезопасена, а персоналът - проверен. Освен това не всеки завод и производствена линия от автомобилната промишленост са подходящи за бързо производство на танкове или ракети.

Ето защо за отбранителните компании често е по-лесно да построят нова производствена база на празно място, отколкото да преустроят съществуващ завод, принадлежащ на друга компания. Например Airbus изгражда нов център за поддръжка на военния транспортьор A400M в непосредствена близост до авиобазата във Вунсторф, който трябва да влезе в експлоатация в средата на 2027 г. Rheinmetall, от друга страна, създаде нови заводи в Унтерлюс (завод за боеприпаси) и Веце (изграждане на централната част на фюзелажа за американския изтребител F-35A).

Снимка: AP/БТА

Фактът, че индустрията отдавна е започнала да разширява капацитета си, се дължи на това, че търсенето вече се е увеличило рязко след войната в Украйна и германските "специални активи на Бундесвера", за които беше взето решение през 2022 г. Този "актив" се състои от дълг в размер на 100 млрд. евро, който не се брои към дълговата спирачка. По данни на Министерството на отбраната досега са извършени плащания в размер на около 25 млрд. евро (които могат да бъдат извършени само при доставка или при достигане на определени етапи на развитие). Цялата сума обаче вече е напълно усвоена.

На този фон през последните години се увеличиха не само общите разходи за отбрана на Германия, но и делът на разходите за отбрана, които се използват за военни поръчки. През 2024 г. той ще възлиза на около 27%. В зависимост от определението и източника разходите за отбрана, включително плащанията от специалния фонд, през 2024 г. възлизат на между 1,6 и 2,1 процента от брутния вътрешен продукт (БВП). Ако страната иска да достигне исканото от генералния секретар на НАТО Марк Рюте ниво от над 3 процента, тя ще трябва почти да удвои разходите си.

Това също така дава приблизителна представа за фактора, с който отбранителната индустрия ще трябва да увеличи допълнително капацитета си, за да отговори на нарастващото търсене. Ако германците искат също така да се снабдяват с по-важни компоненти в Европа или дори на национално равнище ("Купувам европейско" или "Купувам германско") от съображения за суверенитет и сигурност на доставките, както изискват политиците и Hensoldt например, ще са необходими още по-големи мощности.

Необходими са конкретни планове

За да разширят производството си обаче, отбранителните компании се нуждаят не само от повече персонал и заводи. Почти всички компании подчертават необходимостта от сигурност при планирането, за да инвестират средства в разширяване на капацитета. "Това може да се осъществи например чрез рамкови споразумения за големи обеми с фиксирани количества за закупуване", обясни говорител на Rheinmetall.

Рамковите споразумения или фиксираните договори също биха помогнали на доставчиците, които трябва да инвестират предварително в закупуването на материали, добавя представител на отбранителното подразделение на авиокосмическата група Airbus. Hensoldt също така подчертава значението на авансовите и междинните плащания.

Следователно съобщението на бъдещото ново правителство, че ще увеличи значително разходите за отбрана благодарение на фактическото спиране на дълговата спирачка, само по себе си няма да предизвика масирано по-нататъшно разширяване на капацитета.

По-скоро тя трябва да се прилага в конкретни програми за обществени поръчки. Това е още по-важно, тъй като в Германия е забранено предварително да се произвежда отбранително оборудване.

Снимка: АР/БТА

Според Гунтрам Волф е важно сега да се изготви своеобразен план за въоръжаване, от който да става ясно кой колко и до кога ще поръчва. Това липсваше през последните три години. Предприятията биха инвестирали в производство само ако знаят, че през следващите пет до десет години ще има търсене на съвсем различни количества от преди. Волф подкрепя и европейското сътрудничество в областта на обществените поръчки. Например няколко държави биха могли да проведат съвместен търг за закупуване на голям брой танкове и след това да поискат един модел, а не 14 различни.

"Индустрията сега се нуждае от ясни послания за това кои продукти се очаква да доставят, колко и в какви срокове. Ако това е ясно, тя ще постигне и доставки", подчерта през март и Ханс Кристоф Ацподиен, управляващ директор на Федерацията на германската индустрия за сигурност и отбрана. Той се застъпва и за това клиентите в Европа да хармонизират и "обединят" изискванията си във възможно най-голяма степен.

Масово производство вместо ръчен труд

С оглед на гореспоменатите неизползвани промишлени мощности Волф предполага, че новите разработки и разширяването на мощностите могат да бъдат значително ускорени, ако има достатъчно търсене. Това показва и опитът от Украйна и Втората световна война. Ако вече не се произвеждат по 10-20 танка годишно "практически на ръка", а вместо това се поръчат 1500 до 2030 г. например, ще има големи икономии от мащаба и ефекти от обучението. Това също така би намалило масово разходите за единица продукция.

На този фон Волф е уверен, че инфлационният ефект, от който се опасяват други икономисти - според които рязкото увеличаване на търсенето първоначално ще доведе до повишаване на цените - ще остане ограничен.

Всички анкетирани компании също така потвърждават, че ще могат бързо да увеличат производството си. Airbus, например, заяви, че производството може да бъде значително увеличено в рамките на шест месеца за основните програми. Трябва обаче да се провери дали това се отнася и за всички доставчици.

Снимка: AP/БТА

Според Hensoldt от 2022 г. насам компанията е инвестирала около един милиард евро в технологии, инфраструктура и вериги за доставки, включително в логистичен център и нова сграда за разработване и производство на оптрони. Компанията е натрупала и материални запаси: "Това създаде капацитет, който ни позволява бързо да увеличим производството си." Hensoldt дава за пример радара за противовъздушна отбрана със среден обсег TRML-4D, използван в Украйна: от 2022 г. насам производството е увеличено от 3 на 15 единици годишно. Със създадените сега мощности ще бъде възможно да се увеличи мащаба на производството до 30 единици годишно през следващите две години.

Похвала за "немското темпо"

На въпроса за бюрократичните пречки отговорите са малко по-различни. Rheinmetall се изказва положително за новото "германско темпо", тъй като от планирането до пускането в експлоатация са необходими само кратки срокове. Двете споменати централи във Вееце и Унтерлюс например са построени в рамките на една година.

От друга страна, Airbus обяснява, че процедурите за издаване на разрешителни трябва да станат по-гъвкави, за да може да се реагира по-бързо на нарасналите производствени изисквания. MBDA пък се чувства добре подкрепена от правителството на провинция Бавария и местните власти в своите германски обекти.

Въпреки това производителят на ракети призовава за намаляване на политическите и бюрократичните пречки пред трансграничните му дейности. Като примери за това той посочва наложените от правителствата квоти за работна ръка или ограниченията за обмен на технологии и информация между европейските подразделения на компанията.

Въпреки всичко това германската отбранителна промишленост досега далеч не е разгърнала потенциала си, според анализа на Дойче банк, въпреки че е дом на водещи компании в области като радари, противовъздушна отбрана и военни задвижващи системи. Продажбите в областта на отбраната на големите германски компании са възлизали на едва 0,2% от БВП през 2023 г., в сравнение с над 1% в Израел, Русия, Обединеното кралство и САЩ. От друга страна, германската автомобилна промишленост допринася за 5% от БВП и в нея работят десет пъти повече хора, отколкото в отбранителната промишленост.

Така че "плуговете" все още са от много по-голямо икономическо значение за Германия, отколкото "мечовете".

ИЗБРАНО