Мераците за Канал Истанбул - инат, бедствие, политическо оцеляване, имоти
Турските медии, главно опозиционните, разнищват един от т.нар. щури проекти на президента Ердоган - този за плавателен път, който да разтовари натоварения Босфор
"Народът ще плаща за ината на Сарая", пише в заглавие днес опозиционният турски в. "Джумхуриет" във връзка със заявеното от турския президент Реджеп Тайип Ердоган намерение за полагане на основите на проекта за изкуствен канал през Истанбул това лято, предаде БТА.
В изказване пред депутатите от своята Партия на справедливостта и развитието /ПСР/ Ердоган заяви вчера решимостта на правителството да придвижи напред проекта. Той отхвърли критиките на опозиционните партии и други противници на планирания Канал Истанбул, който ще свързва Черно с Мраморно море, като заяви, че скоро Турция ще проведе търг и още това лято ще положи основите на изкуствения канал. Стойността на проекта се оценява на 75 млрд. турски лири (9,2 млрд. долара).
Според "Джумхуриет", печатния орган на кемалистката Народнорепубликанска партия /НРП/, водещата опозиционна сила в страната, проектът за Канал Истанбул носи "заплахи за суверенитета и грандиозни богатства". Вестникът визира финансовите облаги за притежателите на земи в района на Канал Истанбул, "лукс, който ще финансират съгражданите".
"Джумхуриет" напомня, че зетят на Ердоган и бивш финансов министър Берат Албайрак притежава земя по маршрута на планирания изкуствен канал в Истанбул. Той се е сдобил с терена в качеството му на земеделска земя още преди да стане известно, че попада в маршрута на канала. С новия план тези земи вече имат статут на терен за жилищно и търговско застрояване. Саудитски бизнесмен също притежава девет декара в района, чийто статут е променен от земеделска нива в терен, върху който ще бъдат изградени жилища, път и училища, допълва вестникът.
Пелин Пънар Гиритли от Асоциацията на камарите на турските инженери и архитекти коментира, че Канал Истанбул не е транспортен и логистичен проект, а "проект за недвижимости и рента". "Виждаме ината и прибързаността на играта", заяви тя.
Сходен анализ прави и опозиционният "Биргюн", който в заглавие пише "Един канал, две ренти, три цели". Според вестника властта не отстъпва от настояването си за Канал Истанбул, който според изданието носи "всякакви бедствия за страната". "Мераците за Канал Истанбул произхождат от това, че /управляващите/ са превърнали проекта в залог за политическото си бъдеще", пише "Биргюн".
Според вестника "това, което държи на крака ПСР, е икономическата и политическа рента, която тя раздава на обкръжението си", а "строителният сектор е в центъра на процеса по раздаване на рентите".
Същевременно Ердоган цели да извлече политически резултат от проекта, пише "Биргюн". Първо това е възможността да определи дневния ред, а второ - да извади от играта Конвенцията от Монтрьо, която разглежда като окови на краката, твърди вестникът.
"Не може да става дума за промяна на Монтрьо", това заяви посланикът на Руската федерация в Анкара Алексей Ерхов, цитиран от много турски вестници днес.
Той подчерта, че Канал Истанбул не премахва задълженията на Турция по Конвенцията от Монтрьо, регулираща преминаването през турските проливи, пише "Айдънлък". Посланикът, който говори пред руската държавна телевизия, открои също така значението на конвенцията за осигуряване на регионалната сигурност в Черно море.