Сериозно са се увеличили застраховките за военен риск при преминаване на Червено море след нападенията на търговски кораби от йеменските хуси. Сумите са се повишили десетократно и достигат до 1% от застрахователната стойност на кораба. За поскъпването на застраховките допринасят и пиратските нападения. Много корабособственици вече избират по-дългия маршрут към Европа през Южна Африка, а това забавя доставките.

 

Червено море беше обявено за зона с военен риск след зачестилите нападения на търговски кораби от йеменските хуси. Това оказа влияние и върху морския застрахователен пазар, тъй като компаниите вече включват обезщетение за преминаване през опасна зона.

"Докато преминаването в момента през Аденския залив крие два риска. От северната страна има нападение на хусите, а от южната страна има нападение от пирати", обяснява пред БНТ Юри Станков, управител на морски застрахователен брокер.

Размерът на застраховката за корабите, които преминават Аденския залив, зависи от това чия собственост е плавателният съд.

"В момента, за да бъде застрахован един кораб, застрахователите изискват да се стигне до физическото лице собственик. Тайната, която така дълго беше пазена в офшорните фирми, в момента корабособствениците са принудени да я разкриват и да казват чия е собствеността".

Например, ако корабът е собственост на китайска компания, тогава ставките на застраховката са минимални, от порядъка на 0,1% от застрахователната стойност на плавателния съд.

"Но ако става въпрос за американски или английски кораб, или такъв, който има такъв интерес, тогава нещата отиват далеч по-нагоре, като десетократно до към 1% от застрахователната сума на кораба", уточни Юри Станков, управител на морски застрахователен брокер.

Застрахователните премии са поскъпнали и след ударите на САЩ и Великобритания по бази на хусите в Йемен. По последни данни, с 25% е намалял корабният трафик през Червено море. Заради усложнена ситуация в района на Аденския залив, една част от плавателните съдове се отклоняват през алтернативни маршрути.

"Корабите, за да избегнат конфликтния регион, трябва да заобикалят през нос Добра надежда", каза Анатоли Ангелов, компания за морски транспорт, логистика и спедиция.

Заобиколният маршрут забавя доставките за Европа.

"Което води до увеличаване с 10 до 14 дни на транзитното време и съответно увеличаване на разходите както за гориво, така и всички останали съпътстващи дневни разходи на един кораб. При всички случаи, крайният потребител плаща цената", смята Юри Станков, управител на морски застрахователен брокер.

От началото на кризата в Червено море цените за превоз на контейнери от Азия са се повишили три пъти заради избора на по-безопасен маршрут за корабите.

"Има и към момента алтернативни варианти, когато се ползва специализиран конвой и се минава през Суецкия канал, но той е толкова скъп, че е равнопоставен като разходи на другия", уточни Анатоли Ангелов, компания за морски транспорт, логистика и спедиция.

По отношение на насипните товари също има увеличение на цените за превоз.

"Някъде около 20-30% се увеличават разходите съответно отива и към цената на превозвания товар", отбеляза Деян Петров, ръководител на отдел "Насипни товари" в компания за морски транспорт, логистика и спедиция.

Ръст на застраховките има и за корабите, които плават в района на Украйна заради войната там. Сумите стигат до 2% от застрахователната стойност на кораба за период от 7 дни.