Общото увеличение на заплатите в България през 2024 г. на годишна база се очаква да бъде 7%, като за 2025 г. компаниите са консервативни в прогнозите си и са склонни да поддържат отчетения през тази година темп на покачване на възнагражденията. Като цяло ръстът от 7% е по-нисък, спрямо планираното по-рано от бизнеса за тази година. Това се отчита в проучването на "Мърсър Марш Бенефитс" (Mercer Marsh Benefits) за пазара на труда в България, предава БТА.

Три са основните фактора за вдигане на заплатите на служителите: лично представяне, представяне на компанията и място в диапазона. Увеличението на заплати по позиции е съответно 6% при висшия мениджмънт, 8,3% при мениджмънта, 8,6% при специалистите и 10,5% - длъжностите на оперативно ниво.

"В периода 2017-2021 г. тенденцията в увеличението на заплатите покриваше инфлацията. След последвалата по-голяма разлика през 2022 г. наблюдавахме догонване и изравняване с инфлацията през 2023 г., докато днес отчитаме 7% ръст на заплати при около 4% към момента инфлация. Съвсем логично, повечето компании гледат по-скоро консервативно към 2025 г.", коментира Стела Юлзари, старши консултант в Mercer Marsh Benefits за България поведението на бизнеса.

Месечната брутна заплата продължава да расте най-силно спрямо общото за пазара в секторите IT и фармация, а под общата тенденция за пазара остават секторите промишлено производство и изнесени услуги. По позиции медианата на брутната заплата е отново очаквано най-висока в IT сектора - 9207 лв. за мениджмънта (при 6369 лв. за сектора), 5547 лв. за специалисти (при 3731 лв. за сектора) и 2637 лв. при оперативното ниво (при 2123 лв. за сектора).

София остава регионът с по-високи заплати от средните за страната - 7,6% по-високо е заплащането в столицата за мениджърските позиции, 9,3% за специалистите и близо 11% за служителите на оперативно ниво. Запазва се и тенденцията най-бурно развиващите се сектори да са позиционирани предимно в София, а в останалата част на страната да са производствените, търговските и финансови сектори.

Резултатите от тазгодишното проучване показват, че 84% от компаниите имат схема за променливо възнаграждение - различен вид бонуси и/или премии. Малко над половината от компаниите имат схема за бонус за продажби или т.нар. комисионна. Променливото възнаграждение като процент от брутната заплата запазва нивата си от миналата година за всички йерархични позиции, като само при висшия мениджмънт се наблюдава спад от 2%. Съответно нивата са 25% от брутната заплата при управителите, 23% при висшия мениджмънт, 17% при мениджмънта (без промяна от 2020 г.), 15% при специалистите, отговарящи за продажбите, 10% при специалистите и 10% при служителите на оперативно ниво, където също не е отчетена промяна от 2020 г.

Проучването отчита и средните суми на придобивките, където най-много компаниите инвестират в т.нар. referral програми, или плащане за препоръка (1000 лв.). Следват придобивките за транспорт (666 лв.), Коледни надбавки (300 лв.), ваучери за храна (200 лв.) и здравна застраховка (42 лв.). Средно за пазара допълнителният отпуск, отпускан за служителите, е 5 работни дни.

Проучването проследява и тенденциите в промяната на пълния пакет от възнаграждения, които служителите в България получават. То разглежда два основни аспекта - индивидуалните пакети възнаграждение и политиките на компаниите за привличане и задържане на служителите.

Пълният пакет възнаграждение включва: брутна заплата; гарантираното парично възнаграждение (вкл. годишните фиксирани плащания като транспорт, ваучери за храна, спорт, възнаграждения за Коледа и Великден); общото парично възнаграждение (отразяващо различни бонуси); общото директно възнаграждение (с дългосрочни стимули като акции и опции) и общото годишно възнаграждение (включващо различни придобивки като служебна кола, пенсионно осигуряване, здравна застраховка и живото-застраховка). В изследването на Mercer Marsh Benefits са взети предвид факторите естество на работа (функция, под функция, специализация) и йерархия (кариерна група и кариерно ниво) на служителя, част от Библиотеката от кодове на която, която фасилитира класификацията на служителите.

В изследването тази година са участвали 539 компании, което е с 9% повече спрямо миналата година и 131 868 служители от общо 14 индустрии на пазара.