Как да изберем банка, с която да управляваме личните си пари?
Елена Кънева даде полезни съвети за управлението на личните финанси
Как да изберем банка, с която да управляваме личните си пари? Достатъчно ли сме информирани за възможностите на пазара? Дали не пропускаме да се възползваме от най-подходящия за нас финансов продукт? Как да разберем кой е той? За тези и много други важни въпроси разговаряме отново с Елена Кънева, която преди година гостува в нашия подкаст "Какво могат парите" и даде полезни съвети за управлението на личните финанси.
Елена, от какво се ръководят българите при избора си на банка? Търсят ли по-добри условия или са консервативни и не сменят често банката си?
Забелязваме тенденцията все повече хора да се интересуват от различните продукти на пазара. Този процес се засилва от постоянното вдигане на таксите при много банки. Мисля, че българите ще стават все по-малко лоялни към своята банка и все по-отговорни към управлението на личните си пари, което включва намирането на възможно най-добрите условия. Защо да губите по десет или повече лева всеки месец за различни такси, ако може да си ги спестите?
А ти какво би посъветвала хората при избора им на банка?
Да се интересуват и да сравняват различните оферти. Условията в банките са публично достъпни в интернет или в офисите. Това са вашите пари, бъдете отговорни към тях - сравнете таксите в банките, вижте къде ще извлечете най-доброто за себе си, спрямо вашите нужди и навици. Дори да имате сметка от работодателя или ипотечен кредит в някоя банка, това не означава, че ежедневното управление на парите ви трябва да е през нея. То може да е много по-изгодно в друга банка. Освен най-добрите условия, важни са също времето и усилията - може да се окаже, че уж имаш мобилно банкиране, но постоянно ще те пращат към офис за различни операции. Съветът ми към хората е да се поинтересуват и да изпробват различни продукти, особено ако са без такси, както са карта neon и мобилното приложение на tbi bank, например. Нищо не губите, само може да спечелите.
Забелязваме, че много банки дават по-добри предложения, ако управляваш парите си през мобилно приложение. Какви бариери стоят пред повечето българи за това и как ги преодолявате?
Ако погледнем по-генерално на проблема, мисля, че причините са в ниските нива на дигитализация и финансова грамотност. В това отношение банките трябва да са по-активни - да обясняват повече, да съдействат повече на потребителите. Когато забележим, че някой е свалил приложението ни, но не го използва активно, ние се свързваме с него и се опитваме да разберем каква е причината. Когато хората видят на живо как действа, за какво може да се използва, колко удобно и лесно е използването му, те най-често се превръщат в активни ползватели. Така че банките трябва да обясняват на човешки език и да оказват съдействие на клиентите, за да може повече хора да използват мобилно банкиране.
Напоследък все повече се говори за т. нар. супер приложения - какво представляват и кога ще има подобни на българския пазар?
Тенденцията в развитието на финансовите приложения е в посока съвмeстяване на все повече функционалности и дейности в едно. Хората ще могат да управляват всички свои сметки в различни банки от едно приложение. Нещо повече, там ще имат възможност да сключват застраховки, да си резервират почивка, да пазаруват от различни онлайн магазини. Ние също работим в тази посока, за да може потребителите на tbi bank app да купуват необходимите стоки директно през приложението и да не се налага да въвеждат данните на картата си при всяка закупена блуза, например.
Навлизаме в летния сезон и с това нарастват разходите за пътувания, ремонти, сватби, концерти и всякакви други преживявания... Как хората да си позволят всичко, което искат?
Съгласна съм, да бюджетираш лятото е доста трудно. За мен самата често е предизвикателно. Разходите понякога са повече от обичайното. Ако хората имат извънредни нужди или просто искат еднократно да си позволят повече от месечния бюджет, могат да се поинтересуват за опции на изплащане. Например, с карта neon и tbi bank app могат да разделят всяко плащане напред във времето - ако го изплатят на три равни месечни вноски дори няма никакви такси и лихви. Така може да направиш нужния ремонт, да купиш хубав подарък за сватба или да си позволиш по-хубава почивка, които да изплатиш на части в удобен за теб период, вместо да дадеш цялата сума накуп. Все пак, нека хората бъдат внимателни и да не купуват повече от възможностите си, за да не изпаднат в затруднена ситуация. Мога да ги посъветвам и отсега да започнат да спестяват за следващи по-големи разходи. В нашето приложение имаме "касички" за удобно спестяване на малки суми, които дори имат лихва и така печелиш още повече, докато пестиш.
Какви са най-важните съвети, които би дала на хората - на тези, които имат нужда от пари назаем, на тези, които обичат да пазаруват повече, и на онези, които предпочитат да спестяват? Има ли универсални правила при управлението на парите?
Да следят разходите си, да не купуват повече, отколкото могат да си позволят в следващите месеци и по възможност да спестяват. И най-важното, да търсят най-добрите условия! За ежедневните нужди да потърсят сметка, карта, преводи и тегления от банкомат без такси. Ако имат нужда от заем - да видят как най-лесно и бързо могат да го получат, и при какви условия ще го изплатят. За спестявания - да сравнят къде са най-високите лихви по депозити. Това са вашите лични пари, бъдете отговорни към тях и се информирайте как да ги управлявате най-изгодно.
Разговорът с Елена Кънева в студиото на "Какво могат парите" от 2023 г. може да видите тук:
НАЙ
Промяната в условията за абонатите на "Йеттел България" отива при регулаторите
Софийският университет и “Аурубис България” обединяват усилия по пътя към нисковъглеродна икономика
Биткойнът за първи път надхвърли прага от 100 000 долара
Сърбия открехна вратата към атомните електроцентрали
Биткойнът за първи път надхвърли прага от 100 000 долара
Ще има ли достатъчно газ през зимата и на каква цена?
МФ и ЕК: Очаква се към края на годината да покрием инфлационния критерии за еврозоната
Промяната в условията за абонатите на "Йеттел България" отива при регулаторите