Ето какво ни чака с и без актуализация на сметките
Последните дни у нас напълно потвърждават схващането, че бюджетът на държавата е преобладаващо политическа, а не толкова финансова задача
Правителството твърди, че актуализацията на бюджета е необходима, за да са гарантирани пенсиите, допълнителните плащания за медиците на първа линия, бизнесът да получи подкрепа в условията на covid.
Бюджет 2021
- Актуализацията на бюджета: приходите процъфтяват в сянката на пандемията
- Асен Василев: Без актуализация на бюджета няма пари за 60/40 и за заплати
- Премиерът призова депутатите да разгледат актуализацията на бюджета
- Служебният кабинет одобри актуализацията на бюджета
- Тристранката подкрепи актуализацията на три бюджета: Ето какво ще се промени
Последните дни са изпъстрени с призиви и предупреждения от страна на президента Радев, служебния премиер Янев и служебни министри в стила: единственото, което се изисква от вас, депутатите, е да гласувате.
От своя страна обаче депутатите гневно или трезво, но в общи линии, категорично се изказват в духа, че не могат да подпишат празен чек.
Мнозина депутати и цели парламентарни групи са категорични (дори и да приемат аргументите на правителството), че държавата би могла да се справи и без актуализация на бюджета.
И като че ли всичко води натам...
Политика и актуализация на финансовия план на държавата
Дори да приемем, че актуализацията е задължителна - идва вторият въпрос - кога да се извърши, тоест дали може да почака до избиране на редовно правителство през ноември след нови избори. И тук мненията се разделят.
В рамките на този втори въпрос се разсъждава и върху това дали президентът ще забави връчването на мандати, за да осигури приемане на актуализацията, предложена от неговия кабинет.
Така се стига до третия въпрос: дори да има всеобщо желание за актуализация сега - може ли да бъде извършена бързо, както смята, че трябва да стане служебното правителство. И отговорът е не, няма как да стане без комисия по бюджет и финанси (или както я нарекат) - всъщност няма каквато и да е постоянна комисия в това НС - в предишното, макар и с кратък живот имаше три).
Но как да се създаде комисия в този парламент, като няма нужното мнозинство, около което да се гласува тя, и особено да се избере неин председател, който да обобщи всички предложения за актуализация на бюджета. Явно няма да е само на служебния кабинет, след като от "Има такъв народ" обявиха, че са подготвили и свой проект. БСП също - те щели да внесат предложенията си между двете четения.
Всички обаче имат резерви към правителствения проект, което гарантира горещи дискусии, желание и отстояване на добавки, поправки и в крайна сметка най-вероятно до блокиране на актуализацията на бюджета.
Възможно ли е да се мине без актуализация или тя да се отложи с месеци
Във връзка с това можем да отбележим, че дори и при добро желание след разглеждане в комисия (и приемане) следва първо четене в зала, после второ в комисия и второ в зала. А освен републиканския бюджет, се актуализират и бюджетите на НОИ и НЗОК.
Петър Чобанов от ДПС отбеляза, че у нас има парламентарната традиция в края на годината да се задоволяват възникналите допълнителни (бюджетни) нужди чрез преразпределения на разходи по отделни пера. Такава практика не била много фискално дисциплинираща и устойчива, но допустимо актуализираща и изравняваща бюджетните сметки.
Натам вървят нещата, ако не се създаде мнозинство за приемане на актуализацията и този парламент бъде разпуснат.
От "Демократична България" казаха почти същото: общо взето подкрепят предложенията на служебния кабинета, но и те смятат, че може да се преразпределят разходи.
На това финансовият министър Асен Василев отговори, че вече повече от 1 млрд. лева капиталови разходи са преструктурирани, но за да бъдат похарчени и как точно, е необходима актуализацията.
Ако ми гарантирате, че през ноември ще има парламент, който в първата си седмица ще има бюджетна комисия, която да приеме актуализация, нека да минем към такъв план, но виждаме, че тук има Народно събрание, което четири седмици не може да направи бюджетна комисия и да започне да си върши работата, каза Василев.
При разположението на силите днес и утре такава гаранция никой не може да даде на Василев.
Докога ще издържат сметките
Включително за септември сметките са "нагласени". За октомври са осигурени пари ...само за избори и частично за здравеопазване, твърди финансовият министър Асен Василев.
Събрани са или ще се съберат до края на годината нужните 535 млн. лева за актуализация на пенсиите от първи октомври плюс допълващи средства за всички социални програми - личен асистент, подпомагане на родители на деца за 14 години, подпомагане за отопление. 430 млн. лева за бизнеса, 113 млн. лева - за избори, и 335 млн. лева за здравеопазване (включително за договорени доставки ваксини, които оказа се не можем да откажем).
Но без приемане на актуализацията от парламента тези пари не могат да се използват по предназначение (по пера), заяви финансовият министър Асен Василев.
Тоест за октомври, според него, няма осигурени пари за мярката "60 на 40", не може да гарантира и добавката към пенсията от 50 лв. За здравеопазване пари могат да се намерят - буферни бюджетни пари, но за сметка на министерствата, където може да останат без заплати и издръжка.
Един пример изпъкна от последните дни - разплащането на пътните ремонти. От МРРБ алармираха, че бюджетът на Пътната агенция трябва да се вдигне на 1,5 млрд. лв (от 911 млн. лева), за да се покриват най-спешните нужди от ремонти и ново строителство.
Разчетите на служебното правителство предвиждат приходите за годината да нараснат с малко над 2 млрд. лв., в т.ч. 1,3 млрд. лв. по държавния бюджет, 300 млн. лв. по бюджетите на ДОО и НЗОК и около 400 млн. лв. по сметките от авансови средства по Механизма за възстановяване и устойчивост. (Нека добавим, че неочаквано увеличената инфлация облагодетелства правителството с по-високи данъчни приходи.)
В същото време правителството прави с проекта си за актуализация покачване на разходите с около 1,8 млрд. лв., което би свило заложения бюджетен дефицит от 3,9 на сто от прогнозния БВП до 3,6 на сто (дискусията не е стигнала до този показател).
От изказванията на министъра на финансите стана известно, че към 12 август допълнително, извън заложените в бюджета, за covid кризата и за избори са изхарчени 1,094 млрд. лева: 522 млн. лева - за 50 лева добавка на пенсиите, 278 млн. лева за мярката "60 на 40", 36 млн. лева - за избори, и 258 млн. лева - допълнително за здравеопазване. При предвидени 1,196 млрд. лева за covid мерки и здравеопазване са похарчени 2,390 млрд. лева.
А от изказвания на министъра на икономиката Кирил Петков пък стана известно, че без актуализация на бюджета до малкия и среден бизнес няма да достигнат налични 430 млн. лева, разпределени през Българската банка за развитие.