Два месеца по-късно няма изгледи да падне блокадата на полско-украинската граница
Полските фермери и шофьори не се отказват от исканията си: най-общо - да се ограничи украинският дъмпинг, да се намали броят на украинските камиони, влизащи в ЕС
Полски фермери блокираха днес граничния пункт Медика на границата с Украйна, подновявайки протеста си, спрян преди Коледа, с настояване да си гарантират държавни субсидии за царевицата и да предотвратят увеличение на данъците, съобщава Ройтерс, като се позовава на "Полсат нюз".
Още по темата
От протеста си, започнал в началото на ноември 2023 г., не се отказват и полските шофьори.
Фермерите искат да получат писмени гаранции от правителството, че исканията им ще бъдат изпълнени. Те спряха протеста си на 24 декември след среща с министъра на селското стопанство Чеслав Шeкерски.
Според "Полсат нюз", които цитират лидера на протеста Роман Кондров, фермерите са доволни от хода на преговорите с правителството, но искат формално споразумение.
"Искаме двустранно споразумение", заяви Кондров на пресконференция. "Ако такова бъде сключено, протестът спира до изпълняването на нашите искания".
Кондров добави, че ще пропускат само по един камион на час през граничния пункт.
Полските шофьори блокираха няколко пропускателни пункта с Украйна от 6 ноември насам (сред тях овновният граничен пункт между двете страни "Дорохуск-Ягодин"), като не прекратиха протеста си и през празничните дни. Останаха на границата по Коледа и пропускаха само по един търговски камион на три часа, а не по три на всеки час. Изрично заявиха, че не спират превоз на хуманитарна помощ и военно оборудване.
Към протеста им се присъединиха и фермери.
Протест на полски шофьори на камиони на ГКПП Дорохуск (полско-украинска граница) 18.12.2023 г.
Какво искат полските шофьори и фермери
Няколко са главните линии на тяхното недоволство.
Поляците посочват, че украинците предлагат дъмпингови цени за транспортните си услуги и по-скоро извършват превози между самите страни от Европейския съюз, отколкото между тях и Украйна.
Украински шофьори на камиони чакат в полския град Корчова да преминат границата и да се върнат в Украйна, 7 декември 2023 г.
Фермерите поискаха от правителството субсидии за царевицата, внасяна в Полша от Украйна, и да не се увеличават данъците. Те смятат, че украинското зърно, допуснато до пазара на ЕС, причинява загуби на полските производители.
Шофьорите настояват да бъде ограничен броят на украинските камиони, влизащи в ЕС, чиито собственици бяха освободени от изискванията да притежават разрешителни за влизане на територията на Евросъюза. Това решение беше прието след началото на руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г.
Полските водачи настояват ЕС да въведе реципрочна система за товарните превози и да върне издаването на разрешителни за украинските компании за работа на територията на Общността.
Те също така настояват да бъдат отнети разрешителните за дейност на фирми, които са създадени след началото на войната в Украйна.
Входно-изходни точки все пак - през други ГКПП по югоизточната полска граница, но на камионите, които се опитват да преминат през тях, също се налага да чакат на дълги опашки.
Има ли шанс за скорошно решение
Въпреки надеждите от двустранните преговори, водени преди Коледа в Киев, че може да бъде намерено решение, такова все още няма.
"Протестът на транспортните фирми е гордиевият възел в областта на транспорта, който се затяга все повече поради факта, че предшествениците ни не са предприемали никакви действия", каза на 18 декември 2023 г. министърът на инфраструктурата Дариуш Климчак за частния телевизионен канал "Полсат", цитиран от БТА. "Затова и е толкова трудно да намерим решение днес".
Климчак стана министър на инфраструктурата седмица по-рано, когато правителството на Доналд Туск положи клетва пред президента Анджей Дуда.
"Ще се опитам да убедя превозвачите да не използват блокадите като метод за защита на интересите си. Ще направим всичко, за да защитим ефективно интересите им", каза премиерът Доналд Туск.
"Блокадата пред лицето на бомбардировките и все по-интензивните действия от страна на Русия не прави тази задача по-лесна за нас. Ще бъда по-ефективен в работата си в полза на полските превозвачи, когато няма блокада", каза още премиерът Туск, цитиран от Ройтерс.
Миналия месец Туск изрази мнение, че Полша е близо до това да сложи край на протеста на шофьорите на камиони.