Стъпката е предприета след неколкократни жалби на някои европейски авиолинии, по-специално Ер Франс-Ка Ел Ем (Air France-KLM) и Луфтханза (Lufthansa), за това, че авиопревозвачи от Залива получават незаконни правителствени субсидии.

Емирейтс (Emirates), Катар еъруейз (Qatar Airways) и Етихад еъруейз (Etihad Airways) отхвърлят тези обвинения.

Предложението, което трябва да бъде прието от Европейския парламент и страните членки на ЕС, за да стане закон, ще позволи на правителствата и авиокомпаниите да подават оплаквания срещу дискриминационни практики до Европейската комисия.

Ако комисията установи, че практики на трета страна или авиопревозвачи нанасят вреди или крият заплаха за вреди за европейските авиокомпании, институцията ще може да наложи финансови санкции или да прекрати услугите и правата на чуждестранната авиокомпания.

Искаме да гарантираме, че Европа остава лидер в международната авиация, добре свързана с бързо растящите пазари, посочи в съобщение еврокомисарката по транспорта Виолета Булц.

Предложението не предвижда обаче прекратяване на правата за превоз на компаниите и намеса в двустранните споразумения за въздушни услуги между страните. Няколко страни от ЕС са против новите правила, тъй като според тях те ще навредят на двустранните споразумения и ще намалят свързаността в Европа. Според мнозина новите предложения са протекционистична мярка за защита на неконкурентните европейски авиопревозвачи. Еврокомисията отхвърля подобни твърдения.

Комисията също така публикува насоки, разясняващи европейските правилата за собственост и контрол, ограничаващи дяловете на инвеститорите, които не са от ЕС, в европейски авикомпании до 49 процента. Инвестиции на чуждестранни авиокомпании през последните години, като 29-те процента на Етихад в Еър Берлин (Air Berlin), предизвикаха подозрения, че контролът всъщност се извършва от инвеститорите, които не са европейци.