Това каза днес Димитър Маргаритов, председател на КЗП, цитиран от БТА.

Знаем случая "Юбер" /компания за споделените пътувания/, който се тук се разви по странен начин, каза Маргаритов. Не трябва да се крием от проблема, а да търсим начин да го решим, допълни Маргаритов.

Миналата година имахме успешен туристически закон с няколко хиляди проверки и няколкостотин акта от страна на КЗП. Целта ни беше да сведем до минимум желанието на търговци да обещават нещо, а след това да не го изпълняват, каза председателят на КЗП.

През 2016 година КЗП е извършила 38 865 инспекции в търговски и туристически обекти, както и в интернет пространството, съобщиха от КЗП. За установени нарушения са съставени 3251 акта. Забранени са 212 опасни стоки. Преустановено е предлагането на четири услуги до отстраняване на проблемите. Временно са затворени 142 заведения за хранене и развлечения и места за настаняване, тъй като са предоставяли туристически услуги без удостоверения за категоризация.

Забранени са и 299 нелоялни търговски практики в сферите на телекомуникациите, туризма, онлайн търговията, продажбата на хранителни стоки и други. Установени са 563 неравноправни клаузи в договори с общи условия на банкови и небанкови финансови институции, туроператори, онлайн търговци, фирми за изработка на мебели, пощенски оператори и други. Заведени са и 27 колективни иска - те са за неотстранени след отправени от КЗП препоръки по неравноправни клаузи и за тяхното преустановяване.

През 2016 година в Европейския потребителски център /ЕПЦ/ на КЗП са постъпили над 1300 жалби и оплаквания, което е с ръст от 30 процента спрямо 2015 година. Над 70 процента от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при пазаруване онлайн, а около една четвърт са за проблеми с въздушен превоз.

ЕПЦ разглежда оплаквания на българи от чужди търговци, но приема и сигнали на чужди граждани срещу български фирми. През 2016 година в ЕПЦ са постъпили 150 жалби на чужденци, предимно от Германия, Великобритания и Франция, от услуги на български търговци.