Това заяви вицепремиерът по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев по време на форум на тема "Строителството през 2016 г. - перспективи и предизвикателства. Възможностите през програмен период 2014 - 2020", организиран от Камарата на строителите в България, предаде БТА.

Вицепремиерът отбеляза, че през следващите пет-седем години на пазара в страната ще "излязат" не по-малко от 20 млрд. лева - половината ще са от еврофондовете, а останалите от бюджета на държавата и общините.

Средства ще минат през бюджетите на публичните институциите, а от строителните фирми зависи каква част от сумите ще минат през сметките на дружествата, каза вицепремиерът.

Дончев допълни, че в страната ще има конкуренция каква част от тези 20 милиарда ще попаднат в наши фирми.

12 млрд. лв. за пътища

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова представи възможностите за строителния бранш по новата оперативна програма "Региони в растеж", както и по програмите за трансгранично сътрудничество. Тя напомни, че за пътни проекти според стратегията до 2022 г. са необходими 12 млрд. лева.

Сред приоритетните тя открои довършването на лот 3 на магистрала "Струма", на магистрала "Хемус", на пътищата София - Калотина, София - Видин, Русе - Велико Търново заедно с тунела на Шипка. Важно е да завършим магистралния пръстен и вертикалните връзки и направления по еврокоридорите, които преминават през страната, отбеляза министърът.

Нашето желание е все повече инвестиции в инфраструктура да минават на принципа на публично-частното партньорство, да не се фокусираме само в еврофондовете, каза още Лиляна Павлова.

Тя посочи, че над 80 % от средствата в строителството идват от европейски програми и държавни поръчки.

"Трябва да си пожелаем този процент да спада, защото само това е доказателството за добра икономическа активност", заяви Павлова.

По думите й, през последната година има сериозно раздвижване на пазара, свързан със строителство на жилища и бизнес сгради, което е обнадеждаващо.

Тя посочи, че 920 млн. лева ще бъдат отпуснати по програмата за трансгранично сътрудничество и според нея не трябва да се подценява немалкия ресурс, който има там. "Извън финансирането на реформата за ВиК сектора МРРБ има сериозни инвестиции предвидени в този сектор", уточни Павлова.

"Програмата за енергийна ефективност също е важен елемент от програмите на министерството и правителството. Започнахме с 1 млрд. лева и се надявам да можем мащабно да увеличим тези средства", заяви Павлова.

Тя добави, че почти 50 % са по-малко средствата в новия програмен период по ОП "Транспорт".

"В момента стартирахме реализацията на "Региони в растеж", обявени са поканите за представяне на проекти на общините - 39 средно големи града. Те са тези, които ще избират проектите", каза още Лиляна Павлова.

12 млрд. и за ВиК сектора

Само във ВиК сектора нуждите на държавата възлизат на близо 12 млрд. лева. Това каза министърът на околната среда и водите Ивелина Василева по време строителния форум.

"Новите елементи, които влизат в програмата са инвестициите за превенции от риска за наводнения и свлачища. Целта е инвестициите да се правят по най-ефективния начин и да се насочват към най-приоритетните проекти", уточни Василева.

Тя допълни, че това, което е постигнато в хода на преговорите с ЕК е била възможността да се реализират т.нар. "ранни проекти".

"Общият обем на средствата, които ще са налични по проекти, изпълнявани на този принцип е 700 млн. лева. Те ще могат да бъдат инвестирани още през следващата година до края на 2017 г., когато очакваме да са готови и регионалните проучвания", посочи Василева.

По думите й, друга категория е възможността да се довършат рисковите проекти, чието реализиране е забавено през стария програмен период.

"Целта ни е да се осигури възможност чрез наличния ресурс от 233 млн. лева по новата оперативна програма да се приключат успешно проектите и да се елиминират рисковете в хода на проектите", каза още Ивелина Василева.

680 млн. евро по ОП Транспорт"

За железопътна инфраструктура са предвидени 680 милиона евро за периода 2014 - 2020 година по новата Оперативна програма "Транспорт". Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на форума за строителството.
По думите му 320 милиона евро ще бъдат използвани за завършването и модернизация на цялата линия Пловдив - Бургас. Ще се продължи работата и по трасето от София - направление Пловдив. 

Към 2015 трябва да завършат основните три големи жп проекта, сред които Пловдив - Свиленград  Щ бъдат положени усилия и за свързване на сръбската с турската граница.

4775 са българските строителни фирми

Председателят на Камарата на строителите в България Светослав Глосов съобщи по време на форума, че 4830 строителни фирми са вписани в Централния професионален регистър, от които 4775 са български, а 83,6 на сто от строителните фирми са малки. Секторът формира 4,7 на сто от брутната добавена стойност.

Той изрази надежда новият Закон за обществените поръчки да бъде подкрепен от депутатите във вида, в който е внесен от МС.

Браншът очаква новият закон да регламентира статута на подизпълнителите, отбеляза Глосов. Той информира, че Камарата работи по проекта на Наредбата за търговете в строителство. Типовите договори са също сред приоритетите на Камарата.