Почва промишлен добив на нефт от Арктика
"Газпром нефт" започна да зарежда втори танкер с петрол от Приразломното находище, където бе добит милионният барел петрол от новия сорт ARCO, съобщи БГНЕС.
В следващите дни танкерът с нефт от сорта ARCO ще се насочи към северозападната част на Европа. Първият танкер с нефт, добит на Приразломно, тръгна от находището през април тази година. До края на годината още два танкера от Приразломното находище ще натоварят около един милион барела петрол.
Общо за първата година от промишлената разработка на находището ще бъдат добити около 2,2 милиона барела петрол (300 хил.тона). Приразломно е първият в света проект за добив на петрол от арктическия шелф със стационарна платформа. Добивът в рамките на пилотния проект започна през декември 2013 година. В находището са пробити една добиваща сонда, завършва се пробивът на една нагнетателна.
До края на 2014 г. се планира да приключат основните дейности по пробиването на поглъщателен сондаж, а през 2015 г. - да бъдат пробити още четири. Общо проектът дава възможност за въвеждане в експлоатация на 36 кладенеца, включително 19 добиващи, 16 инжектиращи и една поглъщателна сонда.
"Газпром нефт" е първата руска компания, която започна производството на петрол от арктическия шелф на Русия. Нефтеното поле Приразломное се намира в Печорско море на 60 километра от брега. Петролните му резерви се оценяват до 70 милиона тона нефт. За изпомпване на петрола в танкерите се използва комплекс от устройства за директно товарене, наречени КУПОН. Аварийното изключване на системата се задейства не повече от седем секунди, след евентуален проблем, което помага за предотвратяване на нефтени разливи. Платформата е оборудвана с два такива комплекса, които са диагонално разположени от двете страни на платформата – от югозапад и североизток.
Изборът на мястото на товаренето се извършва в зависимост от посоката и силата на влиянието на природните фактори – вълнението на морето, плаващи ледени блокове, теченията и вятъра. В случай на опасност танкерът може да се прехвърли безопасно от едното на другото място за товарене. За да се изключи непреднамерен сблъсък на танкерите с платформата, те са оборудвани с динамична система за позициониране, която позволява да се удържа корабът на място, независимо от въздействието на вятъра и вълните.