Група западни застрахователи са осигурили гаранции за танкери, превозващи руски суров петрол, след като мнозина в търговския сектор се оттеглиха от страх да не нарушат правилата за тавана на цените, наложен от Г-7, показват данни от търговци и спедитори, предава Ройтерс (Reuters).

Данните, разгледани от Ройтерс, показват, че пет застрахователи, сред които American Club, базарината в Люксембург West of England и норвежката Gard, са осигурили гаранции за 10 танкера, плавали от Русия за Азия тази година.

American Club и West of England са застраховали два съда - Gioiosa и Orion I, натоварили петрол от държавната компания "Роснефт" в Балтийско море и поели към Китай в началото на годината, гласят данните.

American Club признава, че Gioiosa, който е плавал под панамски флаг, е в неговия списък застрахователен списък, а от West и Gard посочват, че не коментират конкретни танкери.

Трите дружества, които застраховат кораби срещу петролно замърсяване, щети и загуба на живот, казват, че осигуряват услуги на своите членове.

Снимка: iStock by Getty Images

Степента на текущото предоставяне на услуги западни застрахователи за гарантиране на руски петролни сделки не е обект на специално внимание след налагането на таван на цената на руския петрол през 2022 г., посочва Ройтерс.

Наложеният праг позволява на западните компании да застраховат руски петрол, само когато той се търгува под 60 долара за барел.

Много компании спряха да осигуряват такива услуги с аргумента, че не могат да гарантират дали петролът действително се продава на такава цена.

Русия, която забрани на местните компании да се съобразяват с ценовия таван, е продавала своя сорт петрол - Уралс, през пристанищата в Балтийско море на средна цена от 69,4 долара за барел през настоящата година, или доста над тавана, сочат данните на LSEG.

От застрахователите и собствениците на кораби не се очаква да разследват цената на петрола. Вместо това те трябва само да изискват от купувачите и продавачите сертификат, че сделката се извършва под ценовия таван.

The International Group of P&I Clubs, която застрахова около 90% от световния флот, още през април заяви, че процесът на сертифициране е сбъркан може лесно да изложи членовете на групата на ударите на санкциите.

Снимка: iStock by Getty Images

Трите компании, цитирани по-горе, признават, че разчитат на предоставените им от участниците в сделката сертификата и се надяват да са законни и спазващи западните санкции.

Други компании, осигуряващи гаранции за танкери, превозващи руски петрол, са новозеландската Maritime Mutual и London P&I Club, които са отказали коментар за евентуалните рискове при подобни сделки.

Maritime Mutual, която не е член на The International Group от London P&I Club, е предоставила на Ройтерс компе от руска петролна застрахователна полица, както и сертификационно писмо, в което се посочва, че покритието ще бъде оттеглено, ако товарът нарушава ценовия таван.

В писмото се изисква от компания, която търси покритие - обикновено корабособственикът или наелият кораба да обяви пред застрахователя името на кораба, пристанището и датата на товарене и разтоварване. Освен това се изисква да се потвърди, че товарът спазва ценовия таван, без да обявява самата цена.

American Club, West of England и Gard обвиха, че ще прекратят покритието, ако се появи информация, че сертификатите, които са получили, не са точни и петролът се продава над ценовия таван.