Всички индийски рафинерии вече започват да отказват руски петрол, докаран с танкери на "Совкомфлот", заради американските санкции, съобщава Блумбърг, цитирана от БТА.

Вчера Ройтерс предаде, че индийската компания "Рилайънс индъстрис" (Reliance Industries), оператор на най-голямата рафинерия в света, вече се отказва да купува руски петрол, натоварен на танкери на "Совконфлот", заради американските санкции, насочени към нарушителите на ценовия таван.

Наскоро стана ясно, че руският петролен флот остава подвластен на санкционни удари, дори и след като като започне да сменя флаговете, под които плава. Русия е престанала през последните седмици да ползва десетки петролни танкери, плаващи под флаговете на Либерия и Маршалови острови, тъй като санкциите на САЩ са достигнали и тези юрисдикции. Компаниите от тези два страни са базирани във Вирджиния, недалеч от Вашингтон.

От октомври досега финансовото министерство на САЩ е наложило санкции на 41 петролни танкери за нарушения на тавана на цената на руския петрол, наложена от Г-7, ЕС и САЩ и възлизаща на 60 долара за барел. 24 от тях са плавали под флага на Маршаловите острови, един - под либерийски флаг. 

Почти всички тези танкери са били прехвърлени под габонски флаг, включително 12 от 14-те, на които на 23 февруари са били наложени нови санкции.

Руските петролни танкери обаче не влязоха в последния пакет санкции на ЕС.

Британският "Файненшъл таймс" писа, че в санкционния пакет фигурира предложение Дания да не допуска до своите териториални води танкери с руски петрол без сключени застраховки от западни компании. Сред действащите от две години санкции е забраната за застраховане и презастраховане на руски кораби от застрахователи в ЕС.

Датски ограничения практически биха блокирали трафика на около една трета от петрола, който Русия изнася по море и биха намалили значително нейните приходи от износ на петрол, без да засегне цялото руско производство и бизнеса на рафинериите.

Експерти обаче твърдят, че евентуалното блокиране на търговски кораби в датски води би било в противоречие с основните правило по мореплаване, включително и с Конвенцията на ООН за морското право. Дания има право да спира само кораби, които представляват очевидна заплаха.