ЕС тихо работи върху забраната за китайски вятърни турбини подобно на Huawei технологиите
Основанието е опасения за киберсигурността
Европейският съюз се стреми да забрани чуждестранни вятърни турбини на основание опасения за киберсигурността. Така се повтаря отново картината, когато страните от ЕС забраниха на китайския Huawei и достъпа до 5G мрежите на Стария континент.
Green Deal
- ЕС срещу Китай: Шефът на губещата Siemens Gamesa настоя за квоти при вятърните турбини
- Канада върна санкциите за турбините за "Северен поток"
- Бъдещето на вятърната енергия: Може ли да се изграждат турбини без огромни перки в градска среда?
- Япония ще помогне на Украйна при въвеждането на мобилни газови турбини
Брюксел е зает с въвеждането на мерки за защита на европейските производители на вятърни турбини от китайските конкуренти. На фона на разговорите за изискванията за "произведено в Европа" и съображенията за антидъмпингови мита, едно съображение тихо набира сила: киберсигурността.
Когато китайски производител на вятърни турбини спечели сръбски търг в края на 2023 г., европейската вятърна индустрия алармира, като изпълнителният директор на WindEurope Джайлс Диксън подчерта "по-широките интереси на сигурността". Той цитира и икономически съображения, като заключи, че "инсталирането на неевропейски вятърни турбини... на нашия континент не е в интерес на Европа", припомня изданието Euractiv.
Седмици по-късно Европейската комисия представи инструментариум от политически предложения, наречен "Европейски пакет за вятърна енергия". Ключов компонент беше овластяването на страните от ЕС потенциално да изключват чуждестранни компании въз основа на критерии за "предварителна квалификация", включително киберсигурност.
Това означава, че вятърни турбини, които не отговарят на определени - понастоящем недефинирани - критерии за киберсигурност, ще бъдат изключени от публичните търгове, които предоставят подкрепа на проекти за ВяЕЦ.
Опитът от Huawei
Huawei е голяма китайска технологична корпорация. Няколко западни правителства бяха загрижени, че китайското правителство ще използва това 5G оборудване за събиране на чувствителна информация за публичния и частния сектор.
В резултат на това десет държави от ЕС изключиха китайската компания след препоръка от Брюксел, облагодетелствайки местни фирми като шведската Ericsson или финландската Nokia.
Европейските производители на турбини се надяват на подобeн вариант за доходи. Правилата на ЕС трябва да "гарантират, че безопасно оборудване" се инсталира в Европа, каза Хуан Виргилио Маркес от испанската асоциация за вятърна енергия AEE на годишното събрание на индустрията в Билбао. Индустрията обсъжда два сценария: Чувствителни данни от сензори за вятърни турбини се изпращат до трети страни чрез сателитна връзка и Китай може да натисне "червен бутон", изключвайки хиляди турбини и изпращайки енергийните пазари в "трета глуха".
Око в небето
Сензорите за вятърни турбини събират терабайти данни всеки ден и Европа няма да е първият регион, който изразява опасения относно това къде могат да бъдат изпратени тези данни.
"Ние сме одитирани дали техническите компоненти се произвеждат в Китай", обясни Едуард Закрайсек, вицепрезидент на DeTect Global, говорейки за проект за изграждане на вятърни турбини край бреговете на Тайван. Въпреки това, не всички в индустрията споделят тази перспектива.
Рафаел Матео от Acciona Energia казва, че освен обичайните оперативни показатели като скорости на вятъра, изходна мощност и ъгли на лопатките, няма "нищо" чувствително, което да се извлече от достъпа до турбината.
Да изгаснат светлините
Вятърните турбини обикновено могат да се управляват дистанционно. Следователно, компрометирано електронно оборудване може да позволи на трети страни да поемат контрола.
"В по-слаба мрежа, ако премахнете 2 GW турбини, можете да създадете подчестотно събитие", обясни Рафаел Матео, главен изпълнителен директор на испанския разработчик на възобновяеми енергийни източници Acciona Energia. Събития с ниска честота възникват, когато няма достатъчно електричество за посрещане на търсенето, рискувайки целенасочени или широко разпространени прекъсвания на електрозахранването. Това създава огромен проблем за електропреносните оператори, които не могат да балансират мрежата. Подобни тежки събития могат да сринат мрежата в цели региони и да оставят потребителите без електроенергия за часове.
Според Матео обаче кибер нападателят обикновено трябва да "контролира всички вятърни паркове", за да застраши сериозно мрежата.
Предстоят нови правила от Брюксел
На 23 април новият закон за индустриалната политика на ЕС, Законът за декарбонизация на индустрията (Net zero industry act (NZIA), ще бъде приет от законодателите на ЕС и малко след това ще бъде разписан от страните от ЕС.
След като влезе в сила, натискът може да започне: от 2026 г. публичните търгове, предлагащи подкрепа за възобновяема енергия, ще трябва да включват изисквания относно киберсигурността. Това ще бъде незадължително за обществени поръчки за възобновяема енергия.
Въпреки това специфичните изисквания по отношение на киберсигурността все още не са дефинирани. Комисията ще представи акт в рамките на годината, за да даде повече подробности.
Тод Дейвис от производителя на турбини Vestas каза, че европейските производители "активно лобират рамо до рамо", за да се уверят, че критериите за киберсигурност са "базирани на процеса и ориентирани към оценката на риска", вместо "списък с квадратчета за отметка", за да отразят бързо променящия се пейзаж от заплахи.
Лукаш Колински, ръководител на отдела за възобновяеми енергийни източници в енергийния отдел на Европейската комисия, каза, че Брюксел има за цел да намери деликатен баланс между "да бъдеш конкретен" и да оставиш "гъвкавост на страните-членки".
Диксън от WIndEurope остава уверен. Той каза, че тези предварителни квалификации не са универсално решение за обсадената индустрия, но те "ще помогнат".
И той мисли по-мащабно: "Имате нужда от тях не само за аукционните проекти, но и за неаукционните такива." Все по-често проектите за вятърна енергия се развиват без държавна подкрепа - те не биха били предмет на правилата на индустриалната политика. Така вече назрява нова битка - този път за технологиите при вятърната енергия.