Съоснователят на първата българска компания-еднорог Payhawk: Трябва да гледаме на Европа като на единен пазар за иновациите
Бизнесът при новаторските фирми е бизнес на доверие, смята Христо Борисов
Българските иновативни компании и стартъпи продължават с надграждането на българската екосистема, а към нея се присъединяват и все повече представители на академичната общност. Именно разнообразието от идеи и възможностите за финансиране събраха всички тези специалисти на среща с еврокомисар Мария Габриел, където да почерпят знания директно от ЕК как точно Европа си представя развитието на технологиите и ролята на иноваторите. Със своите знания и опит в областта на привличането на капитали и таланти на срещата присъства и Христо Борисов, съосновател и изпълнителен директор на първата българска компания-еднорог Payhawk. В интервюто си пред Dir.bg и 3eNews той сподели, че българската екосистема трябва да погледне към региона като цяло, за да може да продължи успешно своето развитие.
Г-н Борисов, удовлетворени ли сте от срещата, на която участвахте вие, българските иноваторски компании, академичните среди и еврокомисар Мария Габриел?
Да, за мен най-важното нещо, което виждам е, че в България вече има екосистема. И в тази екосистема за мен едно от най-ключовите неща е ние да може да работим с останалите екосистеми. Тоест ние в България да имаме лесен достъп до останалите пазари - било то за валидация на идея, било то за набиране на талант, който е извън България или разбира се набиране на капитал. За мен България трябва да гледа на Европа като на единен пазар и наистина бих казал, че успяхме в последните години, от гледна точка на екосистема да имаме вече достатъчно много капитал, фондове и талант. Оттук нататък това, което ни липсва е мостът към Европа. Това единствено може да се случи при събирането на експертите в един такъв тип форум, където основни хора от екосистемите на всяка една от държавите в ЕС им се даде възможност да създадат тези мостове. Така ще започнем да работим като една икономика. В момента виждаме, че всяка една екосистема се е фокусирала върху собствените си пазари и ресурс, заедно със законодателството и добрите практики. Това не се случва само в България. Но за държавата като нашата е изключително важно това да се случва и извън страната. За да може компаниите да пораснат, то трябва да имаме голям пазар.
За съжаление това е трудно винаги да се намери в България и трябва да гледаме и в чужбина. Затова и подкрепям инициативата сега и ние сме част от нея.
Как можете вие като компания еднорог да помогнете?
Това, с което мога да помогна и това, което правим постоянно, е връзка с инвеститори. Тоест тези мостове, които ние сме изградили със Западна Европа - как ние наемаме таланти, как привличаме капитали, тези дейности ги споделяме. За мен обаче това е да кажем "една птичка пролет не прави". Това е инициатива, която трябва добре да се структура и е нещо, в което се инвестира с години, за да даде тези резултати в голям мащаб. Това, което ние може да направим като лидер, е да дадем нашите контакти, които имаме и да споделим нашето ноу-хау с екосистемата. Това правим ние на дневна база и всяка седмица ние свързваме инвеститори, с които сме говорили в България с фондове от чужбина. Говорим и с ангел инвеститори, с компании за набиране на таланти и така нататък.
Успявате ли да направите връзките? Компаниите вече знаят ли за България?
Да разбира се. Каквото и да си говорим, истината е, че екосистемата, привличането на капитал и иновациите, всичко е контакти с хора и отношения. И когато един основател, в когото фондове са инвестирали милиони и каже: "ето вижте, тези хора правят наистина нещо иновативно, познавам екипа им" и така нататък, то тези думи спестяват изключително много от съмненията и притесненията. За мен истината е, че това е начинът, по който работи набирането на капитал в чужбина. Тези силни връзки са от значение, докато ние в България все още се гледаме малко изолирано и това ни пречи. Ето, вече си говорим как е трудно, екосистемата ни се спъва, когато говорим за рундове за около 5 млн. евро и нагоре. За такива рундове това наистина става с хора, които са свикнали да видят нещо, което е познато. Тоест да познават компанията, вече да са инвестирали в подобна компания или среда. Или пък имат познати в други инвестиционни фондове, които вече са вложили средства в подобен проект. Това нещо сваля много бариери, отключва много врати.
Истината е, че това е бизнес на доверие. И това е изключително необходимо. Каквото и да направим в България и ако не създадем тази добра връзка с останалите екосистеми това доверие ще се създава трудно. А ние имаме много какво да предложим - талантите, които имаме в България, било то от инженери или хора от чужбина, трябва да знаете, че мнението за нашите специалисти е много високо. Мисля, че това може да предложим - талант, а от другата страна може да получим капитал.
Това, което ние чуваме като отидем в чужбина е следното: "Вие имате страхотни таланти, страхотни инженери, добри идеи. Но това, което на вас ви липсва като регион е наистина добрите продажби и добрата реклама, която имате. И това е свързано със самочувствие, с липсата на частни бизнес инициативи преди 30 години тук. Това е и причината Payhawk да събере този капитал.
Ние отидохме в чужбина с добрите идеи, с добрите инженери и с добрата стратегия на пазара, но с добър бизнес модел. И как ние ще адресираме локалните пазари. Това бе нещото, което много рядко виждат инвеститорите от нашия регион. Нашите амбиции са международния бизнеса да не се ограничава само между търговски взаимоотношения межди България и Гърция и Румъния например. А по-скоро да се опитаме да направим по-голяма стъпка към Централна и Западна Европа, САЩ и Латинска Америка, а може и с Азия.