Ето какви реални стимули са нужни, за да може хората да слязат от колите си в големия град
Екологът Драгомира Раева пред 3E-news и Dir.bg
Темата за градския транспорт в София е обвързана тясно донякъде и с опазване на околната среда, защото градският транспорт е най-важната алтернатива на движението с автомобили и намаляване на замърсяването в София и всяка политика по промяна трябва да се чертае обмислено и внимателно, защото засяга 2 млн. души и още стотици хиляди туристи годишно.
Но основно засяга всички, които живеят в града и чистотата на въздуха е на първо място, но за да се качат повечето хора на градския транспорт той трябва да е на първо място удобен и бърз и цената да отговаря на нуждите на хората. Вече стана ясно, че промени са необходими и те се правят за първи път от поне десетилетие, но може би не трябваше да отпадат възможности като една линия или само метро, които хората ползваха или ако целта беше да има увеличение на тарифите това да бъде аргументирано и обяснено, не просто да се премахват вече работещи варианти. Затова продължаваме темата като разговаряме с Драгомира Раева от екологично сдружение "За Земята".
Г-жо Раева, кои от направените промени в картите за градския транспорт ще помогнат хората да слязат от автомобилите и да се качат на градски транспорт?
Никоя от промените сами по себе си или като съвкупност няма да са мотивация за хората да променят начина си на придвижване в града и да заменят личния автомобил с градски транспорт. Това е така, поради няколко основни причини:
1. Много хора изобщо не са разбрали, че има и как работят новите превозни документи, новите функции на тикет системата и новите услуги (например зелен транспорт на поискване); Центърът за градска мобилност едва сега започна информационна кампания за новостите, а тя трябваше да стартира още през юли месец, когато новата наредба бе приета от Столичен Общински съвет;
2. Самата услуга на ЦГМ не се е подобрила - все още колите на ЦГМ пътуват с разредено разписание от времето на стриктните ограничения по време на първата вълна от пандемията нa Covid-19; услугата нощен транспорт, която бе спряна също тогава, не е възстановена; на много места спирките са неугледни и трудно достъпни - хората не искат да стоят там, за да чакат транспорт; центърът на града остава много рехаво покрит от спирки на градския транспорт и хората продължават да ползват личен автомобил, за да достъпват местата за административни услуги, концентрирани в същата част на града.
3. Нужно е да заработят реални стимули за хората да слязат от колите си: да влезе в сила зоната с ниски емисии за транспорта и да действа целогодишно (тя бе отложена да стартира през декември 2023 и да важи 3 месеца - декември, януари и февруари). важно е да се приложи наистина правилото на зона 30 км/ч, като тя постепенно обхване целия център и се разшири към съседни квартали; да се премахват паркоместа от центъра, като се освобождава пространство за зеленина, почивка. Паркирането в центъра трябва да стане много по-скъпо; да се оправят тротоарите, за да могат хората да се движат нормално пеш; да се свържат вело алеите, да се поддържат тези, които вече са изградени, за да има удобна и безопасна инфраструктура за движение пеш; да има подкрепа за хората, да опитат нов вод мобилност в града - с постоянни информационни кампании на ЦГМ. Необходими са финансови стимули като месечни безплатни карти за градски транспорт в рамките на кампания, парична помощ при закупуване на велосипед или друго безмоторно двуколесно; обучения за чиста мобилност и как да се движим безопасно в града в детските градини и училище с практични умения за придвижване с велосипед например.
Ще постигнат ли тази цел настоящите промени?
За съжаление не. Необходима е цялостна политика на Общината насочена към намаляване на употребата на личния автомобил в града, а такава няма, дори не се говори публично за тази огромна нужда от хората, които сега взимат решения за транспорта в нашия град. Очаквам и от "За Земята" ще работим за това темата за развитие на чиста мобилност в София да е основна линия в програмите на кандидатите за кмет през есента на 2023.
Кои други предложения биха накарали хората да предпочетат градския транспорт?
Промените в превозните документи бе нужна и дълго очаквана. Определено е стъпка в правилната посока, но отново недомислена и с куп усложнения за потребителя. Оновно правило за такава съвкупна услуга е да е user friendly - достъпна и лесна за ползване от всички. В момента има голямо объркване и недоволство от това, че една карта се зарежда на едно място, друга карта на друго място, можеш да заредиш само до 10 билета и то само от един вид на една карта, не можеш да купиш билет 60+ във всяка кола на градския транспорт с банкова карта. Създава се негативна обществена нагласа към новите документи, а гласовете, които говорят в нейна защита и разясняват преимуществата и ползите от нея са малобройни. Трябва да чуваме гласа на Центъра за градска мобилност постоянно, които да обясняват защо да изберем градския транспорт.
Наредбата вече има нужда от преосмисляне и промени. Би било смислено да можеш да закупиш и зареждаш и двата вида карти от ЦГМ на техните гишета и онлайн, но също и да се разширят пунктовете за продажба и зареждане до офиси и приложения на мобилни оператори, банкови автомати, каси на EasyPay и други плюс да има автомати за продажба за самообслужване на всяка спирка. Да е широко достъпен билетът 60+, да можеш да го зареждаш в една и съща карта. На терминалите за чекиране в автобус да можеш да избереш 30+ или 60+ билет, който желаеш да закупиш.
Бихте ли коментирали смисъла на семейния пакет и защо той е по-скъп от индивидуалния - възрастен -дете?
До колкото разбирам в момента семейният пакет се предлага на месечна база - 1 месец карта за ученик с отстъпка + 1 месец персонализирана карта за възрастен по редовна тарифа, което би ви струвало 60 лева на месец за двамата. Няма годишен семеен пакет с цена за 12 месеца. Този вид превозни докумеnти вероятно са замислени с цел да дават гъвкавосt на ползвателя - можеш да го избереш за 1 месец, след което да се откажеш от него. Вероятно има смисъл за семейства, които сменят начина си на придвижване. Например през зимата ползват грaдски транспорт, в топлите месеци се движат пеш или с велосипед. Това са само мои предположения за логиката за творците на наредбата. Определено този вид семеен пакет е финансово нелогичен, ако го ползваш 10 месец (по време на учебната година) или 12 месеца целогодишно. Бих препоръчала да има семеен пакет за 12 месеца за ученик + родител, който да е на стойност по-ниска от индивудуалните за ученик и родител, които в момента това биха ви стрували общо 565 лева годишо. Допълнително си струва да се помисли за безплатни годишни карти за ученици от 1ви и 2ри клас, които задължително се придружават от родител до и от училище, т.е. родителят ще се наложи да си закупи карта така или иначе, за да придружава детето си. Това би било и стимул за семейството да избере градския транспорт, което би било особено важно в тази ранна възраст, когато се формират навици и прaктики за устойчива мобилност в града.