Доколко политиката на "нулев ковид" вреди на китайската икономика?
Докато по-голямата част от света прекрати налагането на ограничителни мерки срещу разпространението на коронавирус, стриктната политика на Китай за "нулев ковид" доведе до затварянето на ключови производствени и технологични центрове в страната. Такива бяха локдауните в Шанхай и Шънчжън, започнали още през пролетта. В резултат на това веригите за доставки в страната, които вече се опитваха да се възстановят от предишните затваряния, бяха хвърлени в хаос.
Още по темата
През последните няколко седмици ситуацията в Поднебесната империя се влоши. Страната се сблъсква с три едновременно протичащи икономически бури: локдауните заради огнища на коронавирус, най-силната гореща вълна от десетилетия и имотната криза. В резултат експерти от Уолстрийт намалиха прогнозите си за растеж на китайския брутен вътрешен продукт до едва 3,7 на сто спрямо очаквани 5,2 на сто през януари, според данни на "Голдман Сакс" (Goldman Sachs), цитирани от списание "Форчън".
Дори сега, три месеца след като Шанхай премахна безпрецедентния локдаун, продължил повече от 60 дни, бизнесите на най-богатия и най-голям потребителски пазар в Китай все още бавно се възстановяват на фона на мерки, възпиращи нормалния живот.
Въпреки че ограниченията за движение в целия град бяха отменени още на 1 юни, китайската политика за "нулев ковид" продължава да налага локални локдауни на цели квартали и жилищни комплекси, когато бъдат установени заразени хора. В някои случаи карантинирането се извършва в правителствени съоръжения в срок до 14 дни. След изтичане на карантината е необходимо редовно тестване на жителите, за да използват обществен транспорт или да влизат в закрити помещения като офис сгради и ресторанти, разказва Блумбърг.
Последиците от мерките засегнаха потребителското търсене в Шанхай, което остава под нивата отпреди затварянето през март. Продажбите на дребно в града намаляха с 4,3 на сто през юни спрямо година по-рано, и се повишиха с едва 0,3 на сто през юли, след като записаха средно спад с 35 на сто през март, април и май.
Кои градове са засегнати?
Градовете в Китай се борят с огнища на коронавирус, което намалява перспективите за икономическото възстановяване, съобщи Ройтерс. Шест основни района на китайския технологичен мегаполис Шънчжън затвориха градския транспорт и разшириха рестрикциите за обществените дейности в петък, 2 септември.
Шестте района, които обхващат по-голямата част от населението на 18-милионния град, обявиха, че всички жители ще бъдат тествани два пъти за ковид през уикенда. Служителите трябва да работят от вкъщи, с изключение на основни доставки и обществени услуги. Шънчжън приютява много технологични компании, сред които и "Хуавей" (Huawei), а брутният му вътрешен продукт достигна над 3 трилиона юана (около 471 милиарда долара) през 2021 г., или над 2,5 на сто от икономиката на страната, по официални данни на местното статистическо бюро.
Ден по-рано и югозападният град Чънду постави населението си под изолация. Очаква се локдаунът да продължи най-малко четири дни, като може да бъде и удължен, ако бъдат открити повече случаи на заразени. Това вероятно ще доведе до спад в търговията на дребно, а може и да принуди бизнеси да затворят, ако служителите не могат да ходя на работа.
На Чънду се падат 1,7 процента от брутния вътрешен продукт на Китай, и е шестият по големина град след Пекин, Шанхай, Шънчжън, Гуанчжоу и Чунцин.
Заводът на японския гигант "Тойота" (Toyota) в Чънду, който има годишен производствен капацитет от 105 000 автомобила, "работи нормално" и в затворен цикъл по искане на властите на провинция Съчуан, каза представител на компанията пред Ройтерс.
Местният завод на "Фолксваген" (Volkswagen) също работи в затворен цикъл, заявиха от компанията.
Тайванската технологична корпорация "Фокскон" (Foxconn) продължава да оперира своите мощности, които произвеждат марката "Епъл айПад" (Apple iPad), съобщиха от компанията.
Шведската марка "Волво" (Volvo Cars), мажоритарна собственост на китайската корпорация "Джийли" (Geely), обаче обяви, че затваря завода си в Чънду.
Градът е столица на провинция Съчуан, която вече беше засегната от тежка суша през последните седмици. Породената от нея криза с недостиг на електроенергия, принуди някои фабрики в провинцията да затворят през август, включително тази на "Тойота".
Чънду вече отчита слаби икономически данни - продажбите на дребно спадат през първите седем месеца на годината, местните приходи се свиват, а промишленото производство се забавя. През първите шест месеца на годината икономиката на града се нарасна само с 3 на сто спрямо 13,1 на сто през същия период на миналата година.
Засегнати от пандемични мерки са и около половината от 6-те милиона жители на североизточния пристанищен град Далян, главен център за внос на соя и желязна руда.
Градовете Тянцзин и Шъцзячжуан, близо до Пекин, също са под ограничения. Засега столицата е сравнително незасегната въпреки почти всекидневното тестване на населението.
Според данни на консултантската компания "Кепитъл икономикс" (Capital Economics), цитирани от в. "Гардиън", към края на август 41 китайски града, осигуряващи около 32 на сто от БВП на страната, са наложили ограничения, което е най-големият брой от април.
"Огнищата на коронавирус се изместват от някои по-отдалечени региони и градове, които привидно имат по-малко икономическо значение, към провинции, които имат много по-голям дял в националната икономика на Китай", пише в доклад на икономистите от японската инвестиционна банка "Номура" (Nomura).
На този фон китайският мозъчен тръст "Анбаунд" (Anbound) направи нещо необичайно, като публично изрази несъгласие с държавната политика на "нулев ковид" чрез доклад, в който посочи, че Китай "трябва да коригира своите политики за контрол и превенция на вируси". Правителството на президента Си Цзинпин трябва да се съсредоточи върху "предотвратяването на риска от икономически застой", подчертаха китайските експерти.