Бъдещето на зелената логистика
Интервю с Цветанка Фратева, управител на Green Point Logistic
Европа се е запътила с пълна скорост към екосъобразното бъдеще. Част от инициативите, свързани със Зелената сделка, включват спирането на разпространението на автомобили с двигатели с вътрешно горене, както и ограничаването на достъпа им до центровете на европейските столици. Въпреки това превозваческите бизнеси в България не взимат мерки за предстоящите регулации. За предизвикателствата в сектора разговаряме с Цветанка Фратева от Green Point Logistics.
- Защо избрахте да стартирате изцяло зелена логистика?
- Решихме да започнем този бизнес, веднага щом разбрахме, че има подходящи за него автомобили. В момента електрическата мобилност се развива. Има много публикации, че транспортът е един от основните замърсители на въздуха. Преценихме, че е дошъл моментът да подходим иновативно и да променим стандартите за работа в бранша.
- С какви изпитания се сблъскахте при преминаването към изцяло електрически автомобили във вашата дейност?
- Първото нещо беше ограниченият пробег - 130 км. Реално обаче това не е никак малко за градска логистика. От единия край на София до другия са 40-50 км + покрайнините, което е една трета от пробега на бусовете. А един автомобил не му се налага да изминава това разстояние 10 пъти на ден. Идеята е с добро планиране и добра преценка на маршрутите един заряд да е абсолютно достатъчен за един ден. При бързо зареждане на колите те могат да възстановят заряда си за 40 минути. По този начин могат още веднъж да изминат 130 км. Така съвсем спокойно правим доставки и в градовете около София. Перник вече е ежедневна дестинация.
Друг фактор е нуждата от ново поколение шофьори, които са активно звено във веригата, а не пасивни изпълнители. Заради заложеното ограничение от 90 км/ч и необходимостта от баланс между скорост и заряд на батерия, всеки шофьорът трябва да мисли как ще управлява автомобила, от къде ще мине, да следи заряда на батерията спрямо оставащите адреси, да съобрази дали има нужда да зареди, да си планира правилно маршрутите.
- Как виждате бъдещето на логистичния бизнес?
- Вероятно съвсем скоро центърът на София ще бъде затворен за дизелови автомобили с по-нисък евро стандарт, а голяма част от автопарка на спедиторските фирми разполага с точно такива. Наясно съм, че много от превозвачите вече са инвестирали в по-нови автомобили, които са по-екологични и икономични - това само по себе си също намалява техните емисии. Всеки прави крачка в тази посока, но електромобилността е най-смелата и модерна стъпка. Имаме готовност да закупим електрически камион, който ни дава повече пробег, товароносимост, обем, но на този етап все още няма такъв, който да е с достатъчно добри параметри.
Ние например използваме слънчевата енергия. На покрива на нашата сграда имаме инсталирана фотоволтаична централа и съхраняваме успешно вече близо повече от месец енергията, която се генерира от слънцето, за да може, когато колите се приберат, да се зареждат, и то на прав ток, за около 40 минути пълен заряд. Назрява моментът с рециклирането на батериите или последващото им използване. Всичко това е възможно и ние работим по него от самото начало.
- С какви ежедневни предизвикателства се сблъскавате и как ги преодолявате?
- Недостатъчните зарядни станции са пречка, която всички хора виждат. Бизнес моделът ни е оптимизиран по такъв начин, че шофьорите вземат колите директно от мястото, на което получават работа. Партньорите ни разполагат със зарядни станции, за да могат автомобилите да бъдат напълно заредени и готови за работа. Шофьорите наторват и тръгват директно за разнос.
- Какви цели си поставя Green Point за следващите години?
Още от налачото на януари тази година се стремим да въведем нашата зелена логистика във всички по-големи градове на България. Това беше краткосрочната цел, а в последствие - да свържем тези градове един с друг и да направим мрежа с национално покритие. Вече имаме разположени наши коли при партньори с логистични бази в 5 града в България. Може да видите колите на Green Point в Пловдив, Варна, Бургас, Русе, а от следващия месец и във Велико Търново. В бъдеще имаме план и за Стара Загора.
В дългосрочен план сме се захванали с изграждането на соларни навеси. Предстои да бъде инсталиран първият такъв на паркинга в нашата логистична база. Това е преместваема конструкция, която изисква само 4 паркоместа, необходими за зареждането на 2 буса.
Дейността може да изгрежда проста на пръв поглед. Да, тя е транспортна услуга, но има много още какво да инвестираме в нея и по цялата верига, така че да става все по- зелена, всички да имат все по-голяма полза от нея, да подпомага бизнесите в техния път към декарбонизация. Това, което ни предстои като развитие, е да усъвършенстваме целия този зелен кръг.