Повече от 18 години Цветелина Николова е във винения бизнес, извървявайки трудния път от стартовата линия до върха. Историята ѝ започва в китния град Троян и едва 21-годишна заменя работата във фирма за енергийни напитки с тази на търговски представител на винарска изба Катаржина Естейт. След три години става търговски директор. Малко по-късно и маркетинг директор. Забележителна жена и майка, която напоследък спират на улицата, заради участието ѝ в множество форуми в подкрепа на жените и тяхната вяра и решителност в житейския път.  Цветелина е и от онези хора, от които може да научите много за света на виното, за винената култура и за това как да бъдеш силна, успешна, модерна млада дама!

С екипа на Dir.bg гостуваме в светлия ѝ, стилен офис, където ни разказва за най-големите си успехи, за изпитанията пред бранша и за това каква е тайната да задържи Катаржина Естейт на водещи позиции в ситуация на световна пандемия. 

Винопроизводството е сред секторите в бизнеса, където смелите и находчивите спечелиха, а останалите загубиха безвъзвратно битката в ситуация на световна пандемия. След близо две десетилетия във винения бизнес Цветелина Николова признава, че генерално ситуацията не е приятна, но в първите два месеца на 2020 година е била изключително стресирана.

Цветелина Николова взима спонтанно решение да замени затворения бизнес офис без прозорци с уютна, светла сграда Грим: Росина Георгиева

Снимка: Десислава Генкова - Елриша за Dir.bg

„След това бързо се взех в ръце и си казах – сега е моментът! Който е силен - той да се докаже! Да правим нови неща за компанията, да започнем нови проекти, защото смятам, че силните компании в криза се развиват. Смятам, че поехме в много добра посока. Една от тях е проектът La Maison de Katarzyna - своеобразната Къща на виното в София. Все още не сме показали пълния потенциал на идеята, която стои зад нея. А това са множество събития, обучения, множество красиви моменти, по-различна атмосфера, която тепърва създаваме. Очаквам това да се случи след около месец, когато идва пролетта и мерките отново ще бъдат, надяваме се, разхлабени. Тогава всичко ще се случи по естествен начин“, казва Цветелина Николова.

Бизнесдамата признава, че световната здравна ситуация променя цялостната ѝ бизнес визия за маркетинга на Катаржина Естейт и комуникирането на бранда у нас и в чужбина.

Цветелина Николова позира пред множеството дипломи и отличия в последните 18 години, откакто е в бранша Грим: Росина Георгиева

Снимка: Десислава Генкова - Елриша за Dir.bg

"Някак си с пандемията дойде развитието на маркетинга ни по различен начин. Например преди това представяхме Катаржина публично, чрез различни презентации. Сега, тъй като са затворени всички публични събития и ресторанти, ние презентираме Катаржина Естейт от нашата къща, използвайки  т. нар. маркетинг похват „от уста на уста“, което винаги е било наша цел. Сега сме много повече в директния контакт с крайния ни клиент. Това са хора, които не са се докосвали до нас преди това или са знаели, но много малко за нас. Сега имат повече информация и виждат едно много голямо портфолио от всичките ни вина, също така и лимитирани вина, които предлагаме само в La Maison de Katarzyna"

Цветелина Николова споделя и че голяма част от световните пазари за българското вино са се затворили заради пандемията. Това например се е случило и с Китай, където доста винопроизводители са изнасяли продукцията си години наред. 

"Те смятаха, че пандемията ще отмине бързо и след това ще наваксат загубеното, но ето – започва втора година, откакто света се бори с коронавируса. Без да преувеличавам, целият свят се беше насочил да изнася в Китай. Но от година и половина почти няма никакъв износ на българско вино за Китай. За световните вина също. Изнася се малко за Австралия и Нова Зеландия – разбира се с големи спадове в продажбите. Опитахме се, работихме въпреки предубежденията ми с добър партньор, но от последната година нямаме износ. Занапред не залагам в тази посока", казва Цветелина Николова по темата. 

Като експортни пазари българското вино изгуби доста...

"Катаржина Естейт" отбелязва, че регистрират намаление на продажбите в държави, като Белгия и Холандия, защото там се е продавало предимно в ресторанти и хотели, които сега са затворени.

Цветелина Николова в La Maison de Katarzyna

Снимка: Десислава Генкова - Елриша за Dir.bg

"Но в Полша, Швейцария, Дания, Чехия и Япония – продажбите ни се развиват. Имаме голямо увеличение на печалбите във всички тях. Затова сме се насочили и към САЩ в момента – ясно ни е, че там е добър, голям пазар, българското вино се харесва. Има държави, в които имиджът на нашето вино е не толкова добър. Американците харесват България и българските вина и съответно от нас зависи да ги презентираме по-интензивно, за да можем да продаваме успешно", споделя за плановете си Цветелина Николова.

Разбира се, отчита и трудностите, през които е преминала като управляващ директор през последната година.

„Затварянето на заведенията и хотелите е една от тях. Има държави, в които това са клиенти, генериращи около 50% от оборотите на избите. Съответно държави като Испания, Италия и Латинска Америка изнемогват. Тъй като когато няма продажба на дадената реколта, следва тежка година".

Николова пояснява и че голяма част от избите през 2020 година в целия свят са обявили нулева година. Тоест не са събирали грозде изобщо, защото избите им са пълни.

"По-големият проблем за много изби е, че идва нова нулева година", смята още управляващият директор."Избите им продължават да са пълни с големи количества вина, което започва да се превръща в катастрофа. За нас, Катаржина Естейт, това не важи, защото работим на пълен капацитет. По начин, по който като план приемаме грозде и продажби, нямаме никакви спадове. Щастлива съм от този факт.", казва тя. 

През последната година Цветелина Николова е взела няколко важни, авторски бизнес и творчески решения. Чрез тях  тя успява да задържи Катаржина Естейт на първите места в дистрибуцията на вина и алкохолни напитки.

Много голяма и уверена стъпка ...

"Малко преди пандемията започнахме да проектираме нашия хотел и не спряхме, въпреки ситуацията. Всеки момент ще дадем първа копка на строежа. Това е изключително важен проект за нас. Това не е просто хотел. Това е място, чрез което ще развиваме България като една от най-апетитните винени дестинации в света. Така ще се повиши и имиджът на винопроизводството у нас. Кауза, върху която много ще работим на национално ниво“.

Казва, че планира минимум 5 години напред... и винаги план Б и план C Грим: Росина Георгиева

Снимка: Десислава Генкова - Елриша за Dir.bg

В комплицирана ситуация, в която се намираме, Катаржина Естейт следват плана на Николова, а пък късметът ... преследва Цветелина. Успяват да осъществят и още един от последните си проекти - създаването на La Maison de Katarzyna – своеобразната къща на виното, съчетана с магазин, изложбена и дегустационна част.

 „Името си дойде с мястото. А идеята да сменим първоначално избраната от нас локация дойде спонтанно. В първия ден – 13 май 2020г., в който се върнахме в офисите, прозрях, че се намираме в една много затворена бизнес сграда, без отварящи се прозорци. И си казах:

Тук нещо ще променя!

Но такъв имот не се намира лесно", признава управляващият директор.

"Но се оказа, че точно този имот, който търсех – пандемията ни го даде. Реагирах много емоционално и си казах – това е нашето място. А след това много по-лесно ще направим прехода в следващите две години – от градската Къща на виното към хотела, който строим. Естествено, нещата се наредиха в правилната посока", щастлива е бизнесдамата. 

Напук на тенденцията с интереса към източните пазари, Цветелина Николова винаги е гледала към Западна Европа. И не просто смята, а е доказала, че българските вина могат да мерят сили с френските, италианските и испанските. 

„Нашето вино може да бъде конкурентно на френското, но за определени региони. Много големи винени специалисти казват, че Южна България и региона Сакар, в който сме и ние, има почти еднакви характеристики с тероара на Бордо. Въпреки че в Бордо са едни от най-емблематичните френски вина, българското вино от този регион не им отстъпва. И това съм го доказала, докато следвах в престижния международен институт OIV ( International Organization of Vine and Wine) във Франция. Носила съм бутилки българско вино и по време на скрити дегустации сме ги опитвали наред с големи френски вина. Така колегите много се запалиха по България и по този начин много бързо успях да вкарам България в програмата на OIV. Да, Франция е държавата майка на винопроизводството, много неща трябва да постигаме още, за да се мерим", казва Николова. 

В кризата оцеляват най-силните, казва Цветелина Николова

Снимка: Десислава Генкова - Елриша за Dir.bg

Всъщност завършването на престижния международен институт OIV във Франция с две международни дипломи при Цветелина Николова се случва постфактум. А връзката ѝ с Франция и френското вино се заражда от първия ден в Катаржина Естейт. 

"Някак си естествено следваме тази линия. Много наши вина са с френски имена, да не кажа почти всички. Също така много френски професионалисти са идвали и са работили за Катаржина - те са ни давали ноухау – практическите умения, които прилагаме при нас. Научих много в OIV и винаги казвам, че това е книгата на живота ми, която много ме допълни и промени. Самият прием в OIV е много труден. Приемат между 3 и 16 човека от цял свят, които са например седмо или единадесето поколение винопроизводители. Хора със световни фамилии. Аз съм първо поколение (смее се). Бяха скептични към държава като България. Две години ги проучвах и аз тях, и те мен. Събираха референции за работата ми от цял свят. Тяхната цел бе да разберат какво аз очаквам да науча от обучението си там и от посещенията ми в целия свят, какво ще допринеса за България и как ще участвам в развитието на винопроизводството у нас. Всичко се въртеше около тази тема", споделя за трудния си път Цветелина Николова. 

Така се ражда книгата ѝ „Wines of Bulgaria” - луксозна енциклопедия за вината на България.

"Тази книга е моята дипломна работа ", казва Николова. 

Хубавото вино, хубавата книга и качествения филм за нея създават неповторим уют в дома й.

„Всеки път според сезона имам различно любимо вино. Но винаги за мен емблема и класика ще си остане Encore Syrah. Най-любимото ми вино консумирам изстудено и през лятото и през зимата. Новите тенденции са, че хората вече не делят вината според сезоните, червено - зимата, бяло - лятото. Цялата година пият каквото им харесва и каквото им е усещането. И червеното вино се пие много изстудено вече. Преди 5-6 години не беше така. Ако отвориш учебниците пише, че се пие на стайна температура. Сега, когато отидеш в класен ресторант, където и да си по света, виждаш, че виното е студено - около 16-17 градуса. А преди беше от 18 нагоре... Вкъщи с мъжа ми, като отворим бутилката от витрината за вино и я слагаме в хладилника", споделя Цветелина Николова.

Сочена многократно за мениджър и предприемач на годината, твърдения, подплътени с доста награди, Цветелина Николова споделя, че дължи признанията на няколко свои качеества.

Снимка: Десислава Генкова - Елриша за Dir.bg

 „На упоритост, на постоянство, визия за бъдещето поне 5 години напред, минимум. Много умерени рискове. Не обичам да съм на ръба. Винаги имам най-малко план B, да не кажа и план C.”

Учила и докоснала се до мъдростта и познанията на най-големите специалисти, Цветелина Николова си спомня с умиление за своя ментор и пример - най-добрият сомелиер в света Жерар Басе, който почина през януари 2019 година.

  "Беше човек енциклопедия за виното и друг такъв не съм срещала. Бяхме колеги в OIV с него. Изкарахме една година на доста посещения в Латинска Америка и много други държави. Имах по-дълъг пряк контакт с него, в сравнение с останалите уважавани колеги и затова мога да кажа, че беше такъв – даваш му виното и той казва в детайли: откъде е, кога е бутилирано, кой е създателят му. Разпознаваше не само вината на първите 10 в бранша, но и вина от Словения и Румъния", спомня си Николова. 

В живота си получава два огромни комплимента. Два професионални момента, които бележат пътят ѝ в Света на виното занапред. Първият е, когато е лектор на честването на 30-годишнината от създаването на OIV. На сцената е заедно с Жерар Басе и техен китайски колега. Цветелина Николова разказва за държавите, извън първите 10 в Света на виното. Чертае пътя им - какво трябва да направят, за да се чуят имената им по света. Разказва къде са сега и къде могат да бъдат след години.

Второто признание идва, когато прави дипломната си защита. 

"Комисията се впечатли много от възможностите, които има България като винопроизводител и тогава ми предложиха нещо невероятно -по време на традиционното събиране на Конгреса на OIV, който за мой късмет трябваше да се провежда точно в България, да ми връчат дипломата на Гала вечерята. Това е прецедент. Никога не са го правили преди това. Пак имаше доза късмет", вълнува се при спомена Николова. 

Цветелина Николова по време на прецедентното връчване на дипломата й

Снимка: Личен архив 2017г.

И признава, че е имало и перипетии.

След като изпитващият ѝ съобщава за това намерение, ѝ пояснява, че трябва да пусне писма до всичките стотици членове на организацията и те да одобрят това предложение. След това да се връчи на посланика на България във Франция писмо, което той да преведе и да връчи на президента на България, на министър-председателя, на финансовия министър, на министъра на земеделието... защото те са домакини на събитието.

Архив 2017г.: Дипломата бе връчена от Моника Кристман, Президент на OIV; Жан-Мари Оран, Генерален директор на OIV; Мишел Бурки, Генерален делегат на AUIV, Никола Голдшмид, Директор на програмата „Магистър на науките по Винен мениджмънт“ на OIV.

Снимка: Личен архив 2017г.

"И аз си казах: „Да, благодаря“ и забравих въобще за това предложение. Един ден ми се обади посланика ни във Франция и бе толкова въодушевен. Никога няма да забравя този момент, бях в колата. Каза ми, че с него са се свързали от OIV с идеята да ми връчат дипломата в България. Попита ме „Знаете ли какво е OIV? Това е невероятно“. А OIV  управлява целия свят на държавите винопроизводителки. Те казват как да произвеждаш даден сорт, как да продаваш зад граница...", казва Цветелина Николова. 

Цветелина Николова позира на витрината на "La Maison de Katarzyna" Грим: Росина Георгиева

Снимка: Десислава Генкова - Елриша за Dir.bg

Тази година, за втори път няма да се проведе ежегодната обиколка на група хора, които се обучават в OIV, по българските изби заради ситуацията, споделя още управляващият директор. Въпреки това е склонна да твърди, че виненият бизнес все пак оцелява в световната здравна криза. 

"Много е трудно за някои изби. Но се справят повечето. Първите месеци на пандемията бяха по-трудни, защото хората не знаеха какво ще се случи. Спаднаха рязко оборотите, но сега е по-различно. Защото хората вече го изкараха вируса или просто им е писнало и искат да са навън. Преориентира се и пазарът. Частните поръчки се засилиха. Хората вече не пият вино само от ресторанти. Няма го стресът, който беше в началото. Увеличават се онлайн продажбите. Важно е да се познава много добре пазара. И това е наш голям плюс. Виждаме проблемите бързо и се преориентираме", казва Цветелина Николова.

Следващият сериозен проект пред нея е изграждането на бутиковия хотел, разположен в лозето, близо до винарната, който ще затвърди името на България като част от световната карта за винен туризъм.

„Буквално сме пред първа копка. Стартираме! След това ще стане много бързо“.

Развитието на Катаржина Естейт, Николова вижда "красиво" и "устремено"! 

 „Виното е емоция. Виното е любов. Виното е изкуство. То те свързва с приятели, с красиви моменти и хубави спомени. Аз, като една троянка, където троянската сливова е емблема, го казвам... (смее се). Създаваме култура за пиене на вино. Сега е различно и виното е аристокрация. По пътя си следвам моя любима поговорка:   

„Всяко зло за добро и на злото отвръщай с добро“.

Това е нещо, което съм научила от майка ми и баща ми. Искам да науча и дъщеря ми на същото – да отвръща на злото с добро!"

 

*Специален проект на Dir.bg & Катаржина Естейт