"Стремя се винаги да предразполагам кандидати и да се получи дискусия, а не разпит. За мен е важно по време на интервюта да бъдат обсъдени всички въпроси, за да няма разминаване в очакванията и на двете страни", споделя Ива Николова, поредният ни гост в рубриката HR Guest.

Ива Николова е HR професионалист с над 12-годишен опит натрупан в международни продуктови софтуерни компании. От една година е мениджър "Човешки ресурси"в Anakatech, продуктова компания в сферата на разработкaтa на игри.Ива е магистър по Стратегическо управление на човешките ресурси. Тя е сертифициран НЛП практик и старши HR специалист от Българската асоциация за управление на хора. Има редица награди, сред които приз за Млад мениджър човешки ресурси и за HR мениджър на годината, отличия от БАУХ, B2B медия и Бизнес лейди. През последните 5 години активно се занимава с водене на лекции за кариерна консултация на преквалифициращи се кадри в областта на информационните технологии.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Бих казала, че всяко интервю и въпросите са строго индивидуални спрямо профила на кандидата за работа. Не целим да задаваме неудобни въпроси, а такива, с които да разберем кои са силните страни на кандидата, какви знания и умения притежава, какви са желанията за кариерно развитие и очакванията към бъдещия работодател. По отношение на често задаваните въпроси мога да кажа, че всеки интервюиращ се интересува от мотивацията и интереса на кандидата към компанията и позицията, така че това е тема, която винаги се дискутира. Важни са въпросите свързани с финансовите очаквания и възможност за започване на нова работа.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Мисля, че по тази тема може да се пише много. Истината е, че каквито и съвети да се дадат преди интервюто, най-честата пречка пред повечето кандидати е притеснението, което ги кара да блокират, да забравят неща, които знаят и не им позволява да се представят по най-добрия възможен начин. За мен предварителната подготовка е ключът към успеха. Ако кандидатът за работа знае какви са изискванията на работодателя за заемането на дадена позиция (а това е описано в детайли в обявата за работа), подготвен е с аргументи и факти за своя опит и експертиза, отговаря по същество на зададените му въпроси и бъде откровен по време на интервюто си - това неминуемо ще доведе до успех.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление е важно, но не е определящо, защото много често в процеса на разговор се разкриват черти от характера, които не могат да се забележат на пръв поглед. Стремя се винаги да предразполагам кандидати и да се получи дискусия, а не разпит. За мен е важно по време на интервюта да бъдат обсъдени всички въпроси, за да няма разминаване в очакванията и на двете страни. Кандидатите много се влияят от тона и начина, по който се води разговора с тях, така че създаването на приятна атмосфера за разговор, минаване на ти и отваряне на интервюто с по-общ въпрос са нещата, които винаги помагат за постигане на приятно и ползотворно интервю.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

При кандидатите с по-малък професионален опит или без такъв определено е важно да открием потенциал за развитие и основни знания, които да наградим при започване на работа при нас. Даваме множество възможности за кариерно развитие, така че стига да има желание от страна на нашите колеги и доказани знания и умения, отговарящи на критериите за заемане на дадена позиция, резултатите не закъсняват. В повечето случаи, когато имаме отворени позиции, първо търсим подходящи таланти вътре в компанията и едва след това отваряме позицията и за външни кандидати.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Според мен добрите кандидати се отличават с проактивност, ясна визия какво искат да се случи с тяхната кариера и какво и как искат да постигнат, имат допълнителна мотивация постоянно да надграждат своите знания и умения. За мен трите най-ценни качества са визия - когато си наясно с това кои са твоите силни страни и какво трябва да подобриш в себе си и знанията си; хъс - когато имаш желание и се бориш сам с намирането на решението на всеки работен казус, а не чакаш да получиш отговорите на готово и упоритост - когато не се предаваш пред всяка трудност, пред която се изправяш, а имаш правилната нагласа за следване на крайната цел.

Корпоративните ценности, с които се гордеем са: споделено знания и подкрепа, ориентираност към резултатите, постоянно подобряване на процесите и високо качество на предлаганите от нас продукти и услуги.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Гордеем се с това, че от години предлагаме възможност за старт на кариерата на кандидати без предходен опит, благодарение на регулярните ни стажантски програми. Дългогодишният ни опит със стажантски програми дава много високи резултати. Стажът при нас е платен и е с продължителност от 6 месеца. Имаме много висок процент на стажанти преминали към Junior позиции при нас и продължаващи своето кариерно развитие в компанията. Конкуренцията при стажантските позиции е много голяма, но ние успяваме да изберем най-мотивираните и добри кандидати, с които да работим дългосрочно. Обикновено по-честите кандидати по нашите стажантски позиции не са завършващи студенти, а преквалифициращи се кадри, завършили конкретен технически курс.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Аз имах много ясна визия за това какво искам да завърша и какво да работя. Не бих променила нищо. Целта ми никога не е била да работя в сферата на информационните технологии, но завършвайки магистратурата си по Стратегическо управление на човешките ресурси започнах работа в софтуерна компания и това предопредели изграждането на цялата ми кариера в тази област. Понякога има и известна доза късмет - да попаднеш на точното място и да работиш с професионалисти, от които да научиш много. Аз имах щастието да получа подкрепата и свободата да прилагам различни практики в своята работа още при първия ми работодател, за което съм изключително благодарна. Желанието за развитие и постоянното надграждане на знания бяха онези важни неща, които ми помогнаха да израствам, за да израсна до позицията си днес.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Не бих казала. По-скоро оптимизирахме и дигитализирахме голяма част от HR процесите. Въведохме иновативна HR система, с множество модули, които ни помагат в ежедневната работа включващи: виртуални досиета, въвеждане на нови колегите, оценка на представяне, полагане и мониторинг на цели, интранет и много други. По отношение на позитивната работна атмосфера организираме редица активности, с които ангажираме и мотивираме нашите служители - от тематични месеци и екипни занимания до благотворителни инициативи и месечни срещи с обзор на най-важните новини на корпоративно ниво. Създадохме различни политики за показване на признание към нашите колеги, защото дори и отдалечено, искаме да знаят, че ценим техните усилия и добри резултати.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

В момента предлагаме хибриден модел на работа, но забелязвам, че повечето колеги предпочитат да работят от домовете си. Според мен промените в начина на работа през последните години доведе до промяна в нагласите на хората и откриване на редица предимства от възможността да работиш отдалечено. Вярвам, че тази тенденция ще се запази и в бъдеще.