Преди година и половина, Dir.bg даде старт на своята платформа за търсене и предлагане на студентски стажове "Идеалният кандидат".

В рубриката "Ловци на таланти" ще ви запознаваме със специалисти в подбора на таланти, които са отговорни за процеса на откриване им и внедряването им в компаниите, които представляват.

"Иска ми се младите хора да са малко по-сериозни и отговорни, да се опитват да се вслушват в съветите, които да им помагат в развитието. Да ценят и уважават труда на всеки, тъй като никой не се ражда научен. Да търсят компании, в които да се чувстват добре и да успеят да разгърнат таланта и потенциала си. Иска ми се младите хора да са мислещи не само краткосрочно и за тяхното близко обкръжение, а малко по-мащабно, тъй като света не е само това, което виждаме ние", споделя пред Бисер Кунчев следващият гост в рубриката "Ловци на таланти" Елена Касапинова.

Коя е тя?

Здравейте, казвам се Елена Касапинова, на 36 години, завършила съм "Икономика на интелектуалната собственост", но никога не съм практикувала. От около година съм част от HR екипа на Louis Dreyfus Company в България и по-конкретно Talent Acquisition Specialist и с радост споделям, че се чувствам прекрасно в компанията и екипа.

Разкажете ни повече за Вашата позиция в компанията? В какво се състои работата Ви? Какви качества трябва да притежава един служител в отдела "Talent acquisition"?

Позицията ми е много отговорна, тъй като екипите, с които работя очакват да съм им от помощ при намирането и сформирането на техния перфектен и завършен екип. Какви качества трябва да притежава колега на моята позиция - може би трябва да попитате моя мениджър. Това, което мога да кажа със сигурност е, че човека трябва да се впише в екипа и в начина ни на работа и да е готов да приема нови предизвикателства.

Какъв е профилът на идеалния кандидат за вашата компания, за да бъде приет за талант?

Идеалният кандидат според мен не съществува, нещо като еднорозите. Това, което според мен кандидатите не знаят и дори се страхуват да кандидатстват при преглед на някоя позиция е, че тя в повечето случаи е описана с максимума на познания, задължения и опит в конкретна сфера. Не мисля, че има мениджър, който очаква само кандидати със 100% съвпадение с описанието. Важно е да отговаря на основните и най-ключови точки за позицията и екипа, всичко останало може да се доразвие и набави като познания, стига да има желание.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое според Вас е най-важно за изграждането на един талант - семейството, приятелската среда, образованието, хобитата и интересите му, желанието му за развитие, иновативността в мисленето му, очакванията му за настояще и бъдеще? Какво друго можем да добавим, може би това са меките умения?

Този въпрос няма правилен отговор, по-скоро всяко от изброените неща има значение и се отразява по някакъв начин. За все повече компании е важно не само с какъв практически опит е кандидата, а отдават по-голямо внимание и значение на съвкупността от Soft skills set, аналитичното мислене и добрата комуникация.

Колко важно е за Вас първото впечатление през време на интервю?

За мен е много важно първото впечатление и усещане от комуникацията с всеки кандидат. Не случайно казват, че няма как да създадеш първо впечатление два пъти.

Следвате ли строго установен протокол и стъпки при провеждането на едно интервю или то се развива в много различни посоки, според отговорите на самия кандидат?

Има въпроси, без които е трудно да се проведе едно интервю, но не бих казала, че всеки път разговорите с кандидатите протичат по един и същи начин. Посоката в разговора може да се промени в много различни и дори понякога умишлено да се води на някъде. За мен е важно да успея да накарам кандидата да се чувства комфортно да сподели толкова, колкото той пожелае.

Колко време е необходимо, за да разберете дали Вашият избор е бил правилен? Смятате ли, че понякога допускате и грешки?

Не мога да кажа колко време е необходимо за да разбера дали някой кандидат е успешен, тъй като моята роля и работа е само до първите стъпки и постъпването в компанията. След това той попада в екип и тежестта дали ще е успешен считам, че се премества там и в работата с прекия ръководител. А, дали допускам грешки? Естествено, няма човек, който да не допуска грешки. Важно е да запомним как да не се повтарят.

Възнаграждението или възможностите за развитие преобладават в очакванията на младите ни таланти?

И двете неща са важни за кандидатите. Много зависи дали кандидата има предишен опит. Струва ми се, че при тези, които нямат, преобладава финансовата част и това си има своето обяснение. Те не са попадали в работна среда и не знаят колко важни са възможностите за развитие и как могат да им помогнат в бъдещото професионално израстване. Все пак в човешката природа е заложено първо да мислим за оцеляването си. Що се отнася до размера на очакваните възнаграждения и дали е реалистичен, това е отделен въпрос.

Какви са общите Ви впечатления от нивото на подготовка, което дават университетите в България и тези в чужбина?

Кандидатите, които са учили в чужбина имат различен начин на мислене, там изключително често ги карат да работят в реална среда, работят по проекти и казуси и това им помага да изградят една визия и представа за работната среда, която липсва или е слабо засегната от студентите в България. Тук също има много добри кадри, но моето наблюдение е, че в много от случаите те са полагали допълнителни усилия да набавят информация и знания.

Какви съвети бихте дали на младите хора, които тепърва избират къде и как да направят своите първи стъпки в кариерата?

Не знам дали мога да дам такъв съвет, но ми се иска младите хора да са малко по-сериозни и отговорни, да се опитват да се вслушват в съветите, които да им помагат в развитието. Да ценят и уважават труда на всеки, тъй като никой не се ражда научен. Да търсят компании, в които да се чувстват добре и да успеят да разгърнат таланта и потенциала си. Иска ми се младите хора да са мислещи не само краткосрочно и за тяхното близко обкръжение, а малко по-мащабно, тъй като света не е само това, което виждаме ние.