"Това, в което вярвам и проповядвам е, че само щастливи хора могат да дават най-доброто на компанията си. Затова, най-важното е да осигурим на служителите си благоприятна среда за работа и развитие - партньорска и подкрепяща. А това се постига с трасперантност.", споделя поредният ни гост в "HR Кафе".

Коя е тя? Казвам се Чанита Белова и съм Изпълнителен директор на "АЙ ВИ БИ Козметикс" ООД, компания с над 30 годишен опит, дистрибутор за България на емблематични козметични марки - Golden Rose, Roxanne, Ziaja, Goldwell, label.m и др.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Не мисля, че има неудобни въпроси. Интервюто е начало на партньорство и всичко трябва да е трансперантно и ясно. Могат да бъдат обсъждани всякакви теми и да се задават всякакви въпроси. Винаги насърчаваме кандидатите да задават въпроси, дори да ги смятат за неудобни.

Продължителността на интервюто не означава непременно по-голям интерес към кандидата. Все пак, когато има взаимни симпатии, разговора тръгва леко и непринудено и може да отнеме повече време. В нашата компания отделяме еднакво време на всички кандидати, за да са поставени при равни условия.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

Най-важното е хората да бъдат искрени, да бъдат себе си и да задават въпроси, за да решат това ли е компанията, в която искат да работят.

Да, харесва ми подход, в който кандидатите могат да се подготвят предварително, защото е нестандартен и показва как биха се представили в една реална ситуация. Имаме подбори, в които предварително задаваме тема на кандидатите с инструкции за подготовка и на интервюто обсъждаме.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Първото впечатление е важно, но не е определящо. Интервюто е начин да се опознаем с кандидата. Това е процес и трябва да има взаимност. Понякога предпочитаме по-настъпателни кандидати, друг път по-спокойни - зависи от позицията, разбира се.

Настроенията, и от двете страни влияят. Хора сме и се случва в определени моменти от живота си да не сме във върховна форма, но интервюиращия трябва да е внимателен и да проявява разбиране и чисто човешки подход. Не смятам, че това е непрофесионално. Скоро имах такъв случай - кандидата се представи много добре на първо интервю, но на второто все едно не беше същия човек. Беше объркан и дори неадекватен на моменти. Въпреки това го наехме. В последствие се оказа, че е дошъл на второ интервю ден след като е загубил родител и не е спал 48 часа. Имал е причина, но не е споделил. Наехме го и се справя прекрасно. Не бива да се бърза с изводите.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Винаги за нас е водещо желанието и потенциала за развитие. Случвало ми се е да назначаваме хора, които не отговарят на всички наши изисквания, но винаги се е оказвало правилно решение и си е струвало - след това са наваксвали бързо и са се представяли блестящо по-нататък в работата си.

За толкова години в индустрията осъзнах, че определящ за всеки човек е характера му. Виждала съм много образовани хора, с впечатляващ опит, които после са се оказвали неподходящи за позицията и не са пасвали на екипа. И обратното - хора, на които им липсва опит, но с хъс за учене на нови неща и желание за развитие са се оказвали невероятни таланти и са се развивали кариерно и личностно.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Идеалният кандидат е открит във взаимоотношенията си, проактивен, работи със страст и вдъхновение и има желание да прави смислени неща в живота си. Не се оплаква, адаптира се бързо и винаги търси решение на проблемите.

Трите най-ценни качества са - почтенност, адаптивност и желание за развитие.

Споделянето на еднакви ценности в една компания е най-важното условие за успеха й. От няколко години работим в нашата компания по спазването на принципа на тотална прозрачност във взаимоотношенията и искрена двупосочна обратна връзка. Стремим се да живеем осъзнато и да правим само смислени неща. Много е важна средата. Когато си сред съмишленици и приятели, всеки ден е радост.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

От 4 години развиваме стажанстска програма в компанията, която смятам за успешна и вдъхновяваща. Само двама от всички наши стажанти не продължиха кариерата си при нас, защото тази програма им помогна да разберат, че работата не е за тях. Всички останали са не само в компанията, но и градят успешна кариера и са вдъхновяващи истории.

Новата вълна младежи, които идват от университетите са невероятни - будни, търсещи, жадни за работа. Ние им помагаме да влязат в бизнеса като ги научаваме на всичко, което им е необходимо. Те внасят в компанията свеж заряд и плам. Това е win-win ситуация, в която всички печелят. Тази програма ме прави истински щастлива и много се гордея с нея.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Имах желанието и вярването, че мога да променя света. Живях във времена, в които учиш едно, а работиш съвсем друго. Обикнах това, което правя и го правя със страст вече 32 години. Никога не се уморявам, защото обожавам работата си. Чувствам се късметлийка.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Не, няма промяна в критериите ни за оценка на работата на нашите служители. Ръководим се от общовалидни принципи.

Това, в което вярвам и проповядвам е, че само щастливи хора могат да дават най-доброто на компанията си. Затова, най-важното е да осигурим на служителите си благоприятна среда за работа и развитие - партньорска и подкрепяща. А това се постига с трасперантност.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Ние използваме хибриден модел - работа и в офиса, и от вкъщи, като превес има работата от офиса.

Ако нещо разбрахме за себе си в тази пандемия, то е,че хората сме много социални и имаме нужда от социални контакти, за да сме щастливи. Ковид завинаги ще промени, или по-скоро ускори, промяната на работното място. Очаквам, че повечето промени и повече гъвкавост ще останат като политика и след края на пандемията. Благодарение на все повече развиващата се технология, разбрахме че може да правиш бизнес от всяка точка на света, без компрометиране на ефективността.

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.