Характерът на човека се оказа определящ за успешното му развитие на работното място
HR Кафе представя Чанита Белова
"Това, в което вярвам и проповядвам е, че само щастливи хора могат да дават най-доброто на компанията си. Затова, най-важното е да осигурим на служителите си благоприятна среда за работа и развитие - партньорска и подкрепяща. А това се постига с трасперантност.", споделя поредният ни гост в "HR Кафе".
Коя е тя? Казвам се Чанита Белова и съм Изпълнителен директор на "АЙ ВИ БИ Козметикс" ООД, компания с над 30 годишен опит, дистрибутор за България на емблематични козметични марки - Golden Rose, Roxanne, Ziaja, Goldwell, label.m и др.
Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?
Не мисля, че има неудобни въпроси. Интервюто е начало на партньорство и всичко трябва да е трансперантно и ясно. Могат да бъдат обсъждани всякакви теми и да се задават всякакви въпроси. Винаги насърчаваме кандидатите да задават въпроси, дори да ги смятат за неудобни.
Продължителността на интервюто не означава непременно по-голям интерес към кандидата. Все пак, когато има взаимни симпатии, разговора тръгва леко и непринудено и може да отнеме повече време. В нашата компания отделяме еднакво време на всички кандидати, за да са поставени при равни условия.
Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?
Най-важното е хората да бъдат искрени, да бъдат себе си и да задават въпроси, за да решат това ли е компанията, в която искат да работят.
Да, харесва ми подход, в който кандидатите могат да се подготвят предварително, защото е нестандартен и показва как биха се представили в една реална ситуация. Имаме подбори, в които предварително задаваме тема на кандидатите с инструкции за подготовка и на интервюто обсъждаме.
Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?
Първото впечатление е важно, но не е определящо. Интервюто е начин да се опознаем с кандидата. Това е процес и трябва да има взаимност. Понякога предпочитаме по-настъпателни кандидати, друг път по-спокойни - зависи от позицията, разбира се.
Настроенията, и от двете страни влияят. Хора сме и се случва в определени моменти от живота си да не сме във върховна форма, но интервюиращия трябва да е внимателен и да проявява разбиране и чисто човешки подход. Не смятам, че това е непрофесионално. Скоро имах такъв случай - кандидата се представи много добре на първо интервю, но на второто все едно не беше същия човек. Беше объркан и дори неадекватен на моменти. Въпреки това го наехме. В последствие се оказа, че е дошъл на второ интервю ден след като е загубил родител и не е спал 48 часа. Имал е причина, но не е споделил. Наехме го и се справя прекрасно. Не бива да се бърза с изводите.
Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?
Винаги за нас е водещо желанието и потенциала за развитие. Случвало ми се е да назначаваме хора, които не отговарят на всички наши изисквания, но винаги се е оказвало правилно решение и си е струвало - след това са наваксвали бързо и са се представяли блестящо по-нататък в работата си.
За толкова години в индустрията осъзнах, че определящ за всеки човек е характера му. Виждала съм много образовани хора, с впечатляващ опит, които после са се оказвали неподходящи за позицията и не са пасвали на екипа. И обратното - хора, на които им липсва опит, но с хъс за учене на нови неща и желание за развитие са се оказвали невероятни таланти и са се развивали кариерно и личностно.
Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?
Идеалният кандидат е открит във взаимоотношенията си, проактивен, работи със страст и вдъхновение и има желание да прави смислени неща в живота си. Не се оплаква, адаптира се бързо и винаги търси решение на проблемите.
Трите най-ценни качества са - почтенност, адаптивност и желание за развитие.
Споделянето на еднакви ценности в една компания е най-важното условие за успеха й. От няколко години работим в нашата компания по спазването на принципа на тотална прозрачност във взаимоотношенията и искрена двупосочна обратна връзка. Стремим се да живеем осъзнато и да правим само смислени неща. Много е важна средата. Когато си сред съмишленици и приятели, всеки ден е радост.
Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?
От 4 години развиваме стажанстска програма в компанията, която смятам за успешна и вдъхновяваща. Само двама от всички наши стажанти не продължиха кариерата си при нас, защото тази програма им помогна да разберат, че работата не е за тях. Всички останали са не само в компанията, но и градят успешна кариера и са вдъхновяващи истории.
Новата вълна младежи, които идват от университетите са невероятни - будни, търсещи, жадни за работа. Ние им помагаме да влязат в бизнеса като ги научаваме на всичко, което им е необходимо. Те внасят в компанията свеж заряд и плам. Това е win-win ситуация, в която всички печелят. Тази програма ме прави истински щастлива и много се гордея с нея.
Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?
Имах желанието и вярването, че мога да променя света. Живях във времена, в които учиш едно, а работиш съвсем друго. Обикнах това, което правя и го правя със страст вече 32 години. Никога не се уморявам, защото обожавам работата си. Чувствам се късметлийка.
Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?
Не, няма промяна в критериите ни за оценка на работата на нашите служители. Ръководим се от общовалидни принципи.
Това, в което вярвам и проповядвам е, че само щастливи хора могат да дават най-доброто на компанията си. Затова, най-важното е да осигурим на служителите си благоприятна среда за работа и развитие - партньорска и подкрепяща. А това се постига с трасперантност.
Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?
Ние използваме хибриден модел - работа и в офиса, и от вкъщи, като превес има работата от офиса.
Ако нещо разбрахме за себе си в тази пандемия, то е,че хората сме много социални и имаме нужда от социални контакти, за да сме щастливи. Ковид завинаги ще промени, или по-скоро ускори, промяната на работното място. Очаквам, че повечето промени и повече гъвкавост ще останат като политика и след края на пандемията. Благодарение на все повече развиващата се технология, разбрахме че може да правиш бизнес от всяка точка на света, без компрометиране на ефективността.
НАЙ
Какво ще се случи, ако руският газ за Европа през Украйна спре
Над €1 млрд. са изпратили сънародниците ни от чужбина на близки в България
Украйна получи финансова помощ от МВФ в размер на 1,1 милиарда долара
Водеща банка изплати лихви на инвеститори в облигации
Какво ще се случи, ако руският газ за Европа през Украйна спре
Над €1 млрд. са изпратили сънародниците ни от чужбина на близки в България
Украйна получи финансова помощ от МВФ в размер на 1,1 милиарда долара
ЕСО и ЕРП получават стотици милиони за модернизация и потискане на ценовия растеж