Парламентът гласува на първо четене Законопроекта за удължаване до 31 март 2022 г. на действието на разпоредби на Закона за държавния бюджет на България за 2021 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021 г. Вносител на предложението е Министерският съвет.

Текстовете минаха с подкрепата на 122 депутата, "против" гласуваха 10, а други 74 депутата гласуваха "въздържал се". 

"Някой от вас да си спомня кога за последен път сме започвали новата бюджетна година без да има приет бюджет? Мисля, че никой няма да се сети", коментира бившият финансов министър и депутат от ГЕРБ Кирил Ананиев от парламентарната трибуна, цитиран от БТА.

Ние се ласкаем, че удължаването се прави на един закон, който е внесен от правителството на ГЕРБ, но тук се предвижда ретроактивно действие, което не е най-правилният начин за решаване на тези въпроси, посочи Ананиев. Той обърна внимание, че за първи път бюджетната процедура ще премине на три етапа. Изваждаме определени показатели, социални придобивки, размери, бази за някои разходи и ги одобряваме, в същото време чакаме още един месец, за да получим проектобюджета за тази година, посочи Кирил Ананиев. Много интересно е обаче, че още преди да сме приели този бюджет, на нас ни се казва, че през юни ще имаме нова актуализация, отбеляза той. По думите му това означава, че бюджетът, който ще гласуват евентуално през февруари, няма да бъде окончателният.

Председателят на бюджетната комисия Любомир Каримански /"Има такъв народ"/ отговори на "провокацията на г-н Ананиев да си припомним дали съществува изобщо такъв случай и дали това е безпрецедентен случай на внасяне на бюджета". Спомням си два такива случая - през 1993 г. и през 1997 г., посочи той и уточни, че го казва като фактология, а не при какви обстоятелства е станало. През 1997 г. бюджетът е приет чак на 1 юли и, доколокто си спомням също, г-н Ананиев е бил част от Министерството на финансите през този период, коментира Каримански. Той обясни, че в коалиционното споразумение ясно е казано, че ще има актуализация, не защото не могат да се направят разчети и разходи, а за да се установят процесите и да се отразят икономиите в бюджета. Когато ние трябва да правим икономии от мащаба на разходи, поради неефективно управление и дублиращи се услуги в публичния сектор, това няма как да стане за един месец, посочи Каримански.

Неудобно ми е да направя ретроспекция на двете години, защото знаете и 1993 г., и 1996 г., пред каква ситуация беше изправена нашата държава, за да стигнем до въвеждането на Валутния борд, репликира го Кирил Ананиев. Той посочи, че експертите на политическите сили от управляващото мнозинство трябва пет месеца да правят сметки. "Ами да ми ги дадат на мен, аз ще ги направя за един месец най-много", допълни Ананиев.

Тодор Чобанов /ДПС/ отбеляза, че наистина се намираме в трудна ситуация по отношение на бюджета. Най-доброто беше да започнем годината на чисто с нов бюджет, но това очевидно не се случи, посочи той. Второто най-добро беше той да бъде приет в края на миналата година, мисля, че за това имаше достатъчно време, въпреки краткия живот и на правителството, и на парламента, но за съжаление това не се случи и сега се налага да приемаме разпоредби, които имат ретроактивно действие, коментира Чобанов. Т.е. дори и на 20 януари да приемем този акт, той ще влезе в сила от 1 януари, допълни той. По думите му общините са напълно забравени в този акт.

Красимир Вълчев /ГЕРБ-СДС/ отбеляза, че проектобюджетът може да се изготви за 30-40 дни, а правителството си е дало комфорт от 60 дни. С този законопроект си признава, че си дава комфорт до 31 март. Редица социални плащания ще бъдат актуализирани от 1 април, т.е. правителството не само си дава комфорт, а си спестява социални разходи, допълни той.

Искрен Митев /"Продъжаваме Промяната"/ го репликира, че от 13 декември досега са по-малко от 20 работни дни и увери, че по бюджета се работи. Според мен трябва да ни похвалите, че сме бързи, а не че се бавим, допълни той.

Хасан Адемов от ДПС отбеляза, че в 15 от позициите, посочени в мотивите, се говори за замразяване на социални плащания за три месеца. Според него трябва да се промени механизмът за определяне на минималната работна заплата, което сега става с акт на Министерския съвет. У нас 870 хил. души са на минимална работна заплата, това е огромен разход и трябва да бъде предвиден в приходите и разходите на държавния бюджет, обясни той.

По отношение на споровете в залата по Закона за личната помощ, Адемов посочи, че основният проблем не е дали коефициентът ще е 1,2 или 1,4. Проблемът е съвършено различен - всички с трайни увреждания имат право на индивидуална оценка на потребностите, законът ги ограничава на 8 часа на ден за личен асистент и това си има своята цена. У нас 24-25 хил. души ползват личен асистент. Ние сме съгласни да бъдат и 12 часа, но управляващите трябва да направят разчети колко средства ще са нужни, подчерта депутатът.

Бившият социален министър Деница Сачева /ГЕРБ-СДС/ обърна внимание, че предлаганият законопроект не предвижда компенсации на социалните услуги в домовете за стари хора и на домовете за хора с увреждания, предвид на високите сметки за парно и ток. Освен това тези хора са и под голям риск предвид пандемията. Надяваме се от 1 април в предложения бюджет за т.г. да има завишени стандарти, посочи тя.

Времето за предложения между първото и второто четене беше намален от 7 на 5 дни по предложение на Любомир Каримански. 

Гласуването се наложи, тъй като миналата година не бе приет тазгодишния бюджет. Депутатите приеха на първо четене удължаването на действието на всички социални и икономически мерки до края на март, за да се даде време на Министерството на финансите да подготви проектобюджета за 2022 г. Очакванията са той да бъде готов до края на януари.

По закон, ако няма гласуван бюджет за новата година, по закон всеки месец се работи с 1/12 от миналогодишния.

Докато няма гласувана нова финансова рамка, остават в сила и показателите от миналата година като размера на минималната работна заплата от 650 лева до гласуването на нов бюджет.

Припомняме, че вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев обяви, че между двете четения на тези текстове ще бъде приет начинът, по който пенсионерите ще бъдат компенсирани за януарското намаление, при които има такова.

"Всички пенсии са или същите, или по-високи, но тъй като добавката е по-ниска някои от пенсионерите са стигнали до по-ниски нива. Финансовият ресурс е наличен, видяхте миналата година имаме 3 млрд., тази година има заложени достатъчно средства... В Закона за удължаване на действието на Бюджет 2021 ще бъде добавен текст, който ще позволи на НОИ да направи това", каза Василев.

Прогнозите на министъра на финансите са за гласуване на новия бюджет до края на февруари, като в него ще залегнат основни социални, образователни и здравни политики.

През юли ще има актуализация, която ще уплътни текстовете с договореното в коалиционното споразумение политики в различни сфери.