За трета поредна година Франция е останала най-привлекателната за инвеститорите страна в Европа през 2021 г., сочи годишният барометър на консултантската компания "Ърнст енд Янг" (EY), предаде БТА. Миналата година установяването на нови компании в страната и разширяването на вече съществуващи се е увеличило с 24 процента или общо 1222 проекта. Така Франция изпреварва Великобритания (993 проекта или +2 на сто) и Германия (841 проекта или -10 на сто).

2020 г. беше белязана от спад на новите проекти във Франция с 18 на сто заради пандемията от коронавирус.

Причините за по-силния растеж в страната в сравнение с нейните конкуренти са няколко: по-силно постпандемично възстановяване, след като Франция беше тежко засегната от здравната криза през 2020 г., ефектът от икономическите реформи за доверието във френските власти, както и отражението на Брекзит във Великобритания и на пълната заетост в Германия, посочва консултантската компания.

В същото време новите проекти за разкриване на дейности във Франция са създали по-малко работни места: средно 38 на проект спрямо 45 в Германия и 68 във Великобритания. Това повдига въпроси за продължителността на процедурите, социалния имидж на страната и наличието на офис площи за много големи проекти, изтъква "Ърнст енд Янг".

В Европа новите проекти или разширяванията на дейности през 2021 г. са били 5877, или с 5 процента повече, отколкото през 2020 г., но с 12 процента по-малко в сравнение с рекордната 2017 г. Това показва, че пораженията от санитарната криза не са заличени, се казва в проучването.

Въпреки войната в Украйна, 56 процента от общо 203 анкетирани ръководители на предприятия през март и април 2022 г. заявяват, че искат да установят или разширят дейности във Франция. През 2021 г. те са били 44 процента. 63 на сто очакват Франция и Европа да засилят атрактивността си до три години.

Големите приоритети, за да може Франция да стане още по-привлекателна до 2025 г., са увеличаването на инвестициите в научна и развойна дейност и във висшето образование (49 на сто), продължаване на усилията за фискална конкурентоспособност (36 на сто), подобряване на качеството и добавената стойност на етикета "Made in France" (32 на сто), формирането на по-технологични, мениджърски и международни профили за преодоляване на затрудненията при наемането на работна ръка (28 на сто).

Всеки девети анкетиран ръководител на предприятие подчертава също така, че решението за установяване на дейност в страната зависи от регламентите за екологичния преход, с очакване да бъде установено равновесие между стимул и регулация.