При запазване на тенденцията за намаляване на инфлацията, стабилизиране на доставките на автомобили и машини, намаляване на EURIBOR и основния лихвен процент от страна на Българската народна банка, е възможно различните лизингови компании да започнат и плавно намаляване на лихвените нива. Това заяви в интервю за БТА съпредседателят на Българската асоциация за лизинг (БАЛ) Владислав Дамаскинов, след като и през август инфлацията се забави, а БНБ намали ОЛП два поредни месеца.

Около 70% от всички продажби на лизинг включват леки и лекотоварни автомобили, а останалите 30% са главно оборудване, тежкотоварни машини и малка част недвижими имоти. Това е тенденция не само на българския, но и на европейския пазар, посочи той.

Понижаването на лихвите и лизинга

Въпреки че два поредни месеца БНБ намали основния лихвен процент, за момента това не се отразява особено на цената на лизинга като услуга.

"Можем да кажем, че въпреки силното увеличение на EURIBOR в последните две години и съответно на основния лихвен процент на БНБ (от нула процента през август 2022 г. до 3,80% в най-високото му ниво от последните месеци), лихвените нива на лизинговите услуги се запазиха сравнително стабилни", отбелязва Дамаскинов. По думите му в никакъв случай не се е наблюдавало повишение в такива порядки 3-4%. "Където и когато е имало увеличение, то е било като решение на всяка една отделна лизингова компания и нашето наблюдение показва, че то е било в рамките на 1-2%. Тоест, флуктуациите в лихвените нива на българския пазар са много по-малки, отколкото тези в EURIBOR и основния лихвен процент на БНБ. Ето защо при намаляването на същите тези показатели (EURIBOR и ОЛП) не можем да очакваме и рязко намаляване на лихвите, тъй като не са се вдигнали с такива проценти и не са се променили в такава степен", посочва Дамаскинов.

Цената на услугата

"Като цяло цената на лизинговите услуги зависи от три основни фактора - цената на обекта, който ще се финансира (най-често това е автомобил), цената за обслужването по лизинговия договор и не на последно място цената на финансирането", обяснява експертът.

По думите му, ако първите два фактора са директно свързани с инфлационните процеси, то цената на финансирането е индиректно свързана с инфлацията през нивата на основния лихвен процент и респективно лихвите по кредитирането.

"Към момента вече наблюдаваме овладяване на инфлационните процеси, което определено създава очаквания и за едни стабилни нива на цената на лизинговите услуги, включително в частност по отношение на лихвите. По-скоро може да се прогнозира, че ако се запази трендът за намаляване на инфлацията, стабилизиране доставките на автомобили и машини, намаляване на EURIBOR и основния лихвен процент, то е възможно различните лизингови компании да вземат решение да започнат и плавно намаляване на лихвите. Въпреки това следва да се отбележи, че това винаги е решение на всяка едно отделно лизингово дружество и ние като асоциация не можем да предвидим или да влияем по какъвто и да е начин на този процес", обяснява Дамаскинов.

Какво най-често купува българинът на лизинг?

Експертът изтъкна, че най-често лизинговата услуга се използва от българските физически и юридически лица за финансиране на автомобили. Около 70% от всички продажби на лизинг включват леки и лекотоварни автомобили. Останалите 30% са предимно оборудване, тежкотоварни машини и много малка част недвижими имоти. "Това е тенденция не само на българския, но въобще и на европейския пазар", посочи Дамаскинов.

Електрическите автомобили

Снимка: iStock by Getty Images

До средата на 2024 г. продажбите на електромобили спрямо 2023 г. са съпоставими. Като цяло българският пазар на електрически автомобили е изключително малък, като те се движат в рамките на около 5% от общо регистрираните нови автомобили в страната, каза Дамаскинов. Според него, ако има ръст от порядъка на 30-40% спрямо определени месеци от дадена година, това се дължи на една или няколко големи флийт сделки, които са нещо положително, но не могат да бъдат определящи за цялата година.

Според него основни пречки пред развитието на продажбите на електромобили са липсата на зарядни станции и високата цена на самите автомобили.

"В този смисъл лизинговите дружества са естествен партньор на държавата, гражданите и фирмите в техния стремеж към по-икономична и по-природосъобразна мобилност. С усилията на нашата асоциация бяха обсъждани проекти за приемане на Закон за електрическата мобилност, който да даде рамката и възможността за стимулиране продажбите и ползването на електромобили", заяви Дамаскинов. Той изрази съжаление, че този закон така и не е приет, но "ние се надяваме, че Министерството на иновациите и НС ще успеят да го финализират". По думите му законът би дал възможност за предоставянето на стимули, които да намалят ценовата тежест по придобиването на електрическо превозно средство, да урегулират броя и начина за поставяне на електрически станции и да доразвият стимулите, които всеки един от нас би имал, за да избере електрическата мобилност", посочи той

Съпредседателят на Българската асоциация за лизинг акцентира, че лизинговите дружества често предлагат специални преференциални условия за лизинговане на електромобили, а заедно със застрахователите и за техните застраховки. Така дават възможност и на клиенти, които нямат възможност или не искат да инвестират 100% от цената, да разсрочат на вноски сумата.

Развитието на лизинговата услуга

"Лизинговата услуга следва естествената еволюция на процесите в обществото. С все по-голямото навлизане на различните дигитални средства за комуникация и развитие в обществото, лизингът също намира начини да промотира дигиталната трансформация, иновациите, използването на изкуствен интелект и др. Целта на лизинговите дружества винаги е била да предоставят на клиента възможно най-добрата услуга. Да му дадат възможност да ползва вещи, които ще му предоставят повече възможности както за бизнес (машини, лекотоварни автомобили и др.), така и за лично удобство и положителни емоции", заяви той.

"Обръща се внимание и на устойчивото развитие на бизнеса като част от процесите за опазване на околната среда, социалната отговорност и управлението (ESG) по начини, по които ще можем да гарантираме по-добро бъдеще на обществото. Ето защо могат да се забележат инициативи за специални лизингови условия за електромобили, стимулиране на лизнговането на соларни паркове и други", отбеляза Дамаскинов.

Снимка: iStock by Getty Images

За колко време се разсрочва плащането?

По думите на Дамаскинов обикновено периодът на разсрочване е между 3 и 5 години, но има и компании, предлагащи лизинг за по-кратък и по-дълъг период до 7 години.

Смяната на лева с евро

Според него въвеждането на единната европейска валута у нас няма да има сериозно влияние върху цените, вида или качеството на услугите, предоставяни от лизинговите компании в България.

"Само по себе си въвеждането на еврото няма да окаже влияние. Важно е дали и как ще се развият инфлационните процеси след това. Вярваме, че държавата и участниците в пазара на различни стоки и услуги ще положат усилия въвеждането на еврото да няма сериозни инфлационни последици и се надяваме да не се отрази и негативно на лизинговия пазар в България", каза той