ОБСЕГ НА МЕХАНИЗМА

Проектът на Европейската комисия предвиждаше да се повери на Европейската централна банка (ЕЦБ) надзорът над всичките 6000 банки от еврозоната - най-напред при ползващите помощни програми и после постепенното му разширяване към всички кредитни институции. Германия, за разлика от Франция, е на мнение, че най-малките банки, по-специално германските провинциални банки, трябва да бъдат изключени от механизма. В крайна сметка те също ще бъдат подложени на надзор, но остава да се уточни разпределението на задачите между ЕЦБ и националните надзорни органи, които могат да действат от нейно име. По-специално трябва да се определи от какъв обем на финансовия оборот нагоре банката ще бъде поставяна под прякото наблюдение на ЕЦБ.

СТРАНИТЕ УЧАСТНИЧКИ В МЕХАНИЗМА

Няколко страни искат да се присъединят към системата, но още не са част от еврозоната, така че не са представени и в ЕЦБ, като например Полша или Швеция. Тези страни ще имат равни права на глас в надзорния съвет, увери в средата на ноември европейският комисар за финансовите услуги Мишел Барние. Това обаче поражда затруднения, тъй като управителният съвет, представляващ единствено страните от еврозоната, ще остане органът, който ще има последната дума. За да бъде превъзмогнат този момент, ЕЦБ предложи в случай на разногласия между надзорния съвет и управителния съвет, управителите да се съберат в специално създаден за целта съвет, в който ще бъдат поканени страните нечленки на еврозоната. В по-общ план, някои министри на финансите, сред които германският Волфганг Шойбле, настояват да се осигури стриктно разделение на надзорните функции на ЕЦБ и функциите й на гарант на валутната политика в еврозоната.

ТЕЖЕСТТА НА ЕЦБ В ЕВРОПЕЙСКИЯ БАНКОВ ОРГАН

Европейският банков орган (ЕБО) ще продължи да осъществява надзор над банковата регулация в целия ЕС. Но ако ЕЦБ като единствен надзорен орган за еврозоната гласува от името на 17-те страни членки в инстанциите на ЕБО, взимащи решения, останалите 10 могат да се окажат автоматично в малцинство. На това се противопоставят яростно Великобритания и Швеция. Тъкмо обратното - Франция не иска да има система на гласуване, която да дава на Великобритания право на вето.

ГРАФИКЪТ

През октомври държавните и правителствени ръководители от ЕС поискаха да бъде постигнато споразумение за политическата рамка в края на 2012 година и постепенно влизане в сила през 2013 година. Първоначално Франция, Испания и Италия искаха влизането в сила да стане още в началото на 2013 година. Германия обаче настоя за обратното, за да избегне прибързани действия. Днес Барние заяви, че ЕЦБ може сама да определя в кой момент е готова да поеме новите си функции.