Как различните поколения на работното място могат да се превърнат във формула за устойчив бизнес? Това бе темата на провелата се миналата седмица конференция, организирана от фондация "Работа за нашите родители" и с подкрепата на The Business Institute и Yettel.

Темата за многообразието на работното място и в частност, многопоколенческото такова, е сред приоритетните за телекома, затова и той влезе в ролята на домакин и участник в събитието.

Начало постави корпоративният психолог на компанията Хенриета Илиева, която очерта все по-често срещания сценарий - на работното място днес се срещат поне няколко поколения - милениали, поколението Х, поколението Z, което активно навлиза на пазара на труда, и дори бейби бумърите, които постепенно излизат от него. Как да ги управляват успешно се превръща в основно предизвикателство за съвременния лидер.

снимка: Yettel

В последвалата панелна дискусия се включиха представители на Sensata Technologies, TELUS International Bulgaria, The Business Institute и Yettel. Те очертаха основните разлики между поколенията. Представителите на поколението Z се отличават с иновативност и креативност, имат амбицията да се развиват и могат да допринасят със своя различен и критичен поглед. По-възрастните поколения от своя страна имат по-богат професионален и житейски опит, изградени работни навици и често са много по-дисциплинирани.

Именно тази комбинация от различни гледни точки и опит и силните страни на едните и другите прави многообразните екипи много по-иновативни и успешни, посочиха участниците. Това е и причината, поради която различията на работното място могат да са особено ценни и да носят редица добавени ползи.

Специален фокус панелистите поставиха върху темата за технологичните промени и как различните поколения се адаптират към тях. За младите това е по-лесно, но за възрастните може да бъде предизвикателство. С правилните обучения и менторство обаче те могат да се адаптират към навлизащите нови технологии.

Като добри примери участниците посочиха програми за развитие на дигиталните умения, с които обучават своите екипи - както по-възрастните си служители, така и тези, които имат нужда да надградят своите компетенции. Според панелистите, автоматизацията и навлизането на изкуствения интелект могат много да помогнат и са шанс за възрастните поколения да навлязат лесно и без стрес в работата с новите технологии.

Сред споделените добри практики бяха и обученията за неосъзнати предразсъдъци, с които компаниите повишават информираността на своите екипи. Темата е една от приоритетните за Yettel - към момента над 90% от ръководителите на екипи в телекома са обучени как да ги разпознават и как да не позволяват те да влияят по негативен начин върху решенията, които взимат.

Панелистите подчертаха, че подобни обучения не само ангажират хората и им помагат да осъзнаят предразсъдъците си, но налагат и норми на поведение, които допълнително допринасят за създаването на приобщаваща работна среда.

По време на дискусията лидерството и менторството бяха посочени като основен инструмент за изграждането на ефективни и многообразни екипи. Ролята на лидерите е ключова - те трябва да имат гледната точка на медиатори, които насърчават култура на любопитство.

Гостите на събитието бяха предизвикани да потърсят приликите между поколението Z и бейби бумърите. Най-често даваният пример за сходство бе, че и едните, и другите ползват торби за многократна употреба и връщат стъклени бутилки. Мотивацията им е различна, но това са поведенчески прилики, които могат да сближават хората.

Това бе и основното послание, с което завърши конференцията - търсете приликите между поколенията и когато ги намерите, изграждайте мостове.

Съдържание на: Yettel