През последните години компаниите все повече инвестират в дигитални технологии като част от пътя си към дигитална трансформация. Това включва внедряването на счетоводен софтуер, базиран в облака, инструменти за автоматизация и решения за анализ на данни. Тези технологии имат за цел да подобрят ефективността на счетоводните процеси, да повишат качеството на предоставяните услуги и да дадат възможност за вземане на по-добри решения в реално време.

Съществуват множество ползи от дигиталната трансформация в счетоводството. На първо място, дигиталните технологии дават възможност за автоматизация на повтарящи се и отнемащи време задачи, като например въвеждане на данни и водене на счетоводство, освобождавайки повече време за задачи с по-висока стойност. Автоматизацията може също така да помогне за намаляване на грешките и повишаване на точността, което води до по-добро финансово отчитане и анализ.

Подобни решения се предлага и в България. Добър пример за такова е услугата Smart Accounts, която се предлага от телекомуникационния оператор Yettel и българския стартъп Nula.bg. Днес ви срещаме с един от създателите на българско решение за дигитализация на счетоводството в малките и средни предприятия - Мартин Матеев, основател и изпълнителен директор на Nula.bg.

Nula.bg е един от успешните български стартъпи. Разкажете ни как решихте да го създадете?

След дълги години образование и стаж в САЩ реших да се завърна в родния си град Варна. Имах огромното желание да използвам натрупания опит, за да подобря ситуацията в България.

Веднага ми направи впечатление, че България седи на дъното на всички европейски класации за дигитализацията на бизнеса и държавната администрация. Оказа се, че фирмите и счетоводителите в страната все още масово използват финансови софтуери от 90-те години на миналия век. Това са тромави десктоп програми на Windows в определен фиксиран офис. Няма възможност за лесен дистанционен достъп от вкъщи, смартфон, таблет или от други офиси. Също е практически невъзможно тези десктоп софтуери да бъдат свързани или интегрирани с други онлайн услуги. Разбира се, съществуват решения на SAP и Microsoft, но често са прекалено скъпи и тежки за 90% от бизнесите в България.

Оттам дойде идеята да създам първия онлайн счетоводен софтуер в България, който да е лесен за използване и достъпен за малките и средни предприятия.

Колко време отне разработката на Вашите услуги?

Започнах да програмирам платформата и в рамките на две години вече имах екип, който ми помагаше с разработката. Тествахме софтуера с няколко фирми и постепенно превърнахме платформата в липсващото електронно решение за бизнеса в България - интегрирана финансова платформа, която предлага не само бизнес анализи и счетоводство, но и лицензирана връзка с българските банки и държавните институции.

Откъде идва името на фирмата?

Името "nula" дойде от желанието ми бизнес администрацията да става "за нула време": да спрем принтерите, печатите, подписите, куриерите, шофирането, търсенето на паркомясто, чакането на гишета и цялата тази тежест, свързана с управлението на един малък бизнес в България.

Какво представлява услугата Smart Accounts?

Smart Accounts включва лесни за използване онлайн модули за фактуриране, автоматизиране на разходи, бизнес банкиране, инвентар и склад, счетоводство, данъци и заплати. Услугата предлага търговска и счетоводна част и е подходяща за всеки български бизнес, който извършва активна стопанска дейност.

Какви са ползите за бизнеса от Smart Accounts?

Традиционно един бизнес използва между 5 до 10 различни софтуера и уебсайта за извършване на всекидневни бизнес операции, като продажби, организация на разходите, заприходяване на стока, счетоводство, подаване на данъци, изплащане на заплати и др.

Smart Accounts предоставя възможност да се използва една универсална платформа за всички тези бизнес задачи, която е сигурна, достъпна от всяко място и работеща 24/7. Това е и първата услуга в България, която използва изкуствен интелект (AI), за да автоматизира и категоризира над 95% от документооборота. Това спестява време и разходи, които могат да бъдат насочени към разрастването на бизнеса.

Необходими ли са задълбочени познания, за да използваме Smart Accounts?

Инвестирали сме изключително много време и труд, за да направим услугата интуитивна и лесна за използване. В рамките на няколко минути всеки може да регистрира своята фирма и да започне използване на услугата.

Търговската част на услугата позволява на управителите да използват модулите за фактуриране, разходи, склад и банкиране, без да са необходими финансови или счетоводни познания. Счетоводителят може да бъде поканен да се присъедини в онлайн екипа и да получи достъп до счетоводната част, което изключително улеснява документооборота и достъпа до управленски отчети.

Допълнително сме разработили гъвкави инструменти за миграция под формата на универсални таблици за импорт, което позволява прехвърлянето на външни номенклатури, инвентар, приходи, разходи, банкови трансакции, сметкоплан, активи и др.

Снимка: Yettel

Какви мерки за сигурност са взети за защита на данните на потребителите?

Сигурността на услугата е на ниво "интернет банкиране": криптиране от край до край, двуфакторна автентикация, ежедневен бекъп на базата данни и достъп до сървъри в различни географски региони. Спрямо изискванията на GDPR всички данни се съхраняват на територията на ЕС. Използваме и различни потребителски роли, които определят нивото на достъп на всеки потребител.

Какво прави Smart Accounts подходящо решение за малките и средни фирми?

Smart Accounts е създаден изцяло за нужните на малките и средни предприятия. Не по-малко важното е, че това е достъпна услуга, която не изисква мащабни инвестиции за разработка и внедряване, а цената ѝ започва от 15,99 лева на месец. На практика всеки бизнес може да заяви Smart Accounts от Yettel и да започне да ползва услугата в рамките на дни.

Какви са плановете Ви за развитие?

Забелязваме изключително голям интерес към AI и неговите приложения във финансите, счетоводството и бизнес анализите. Вече използваме AI модели за автоматизирането на счетоводните процеси и като следващи стъпки експериментираме възможността на изкуствения интелект да генерира финансови справки за управителите, без да е необходимо да бъдат "програмирани" по класическия начин.

Възможно ли е счетоводството без хартия?

Счетоводителите, използващи Smart Accounts, са елиминирали напълно документооборота на хартия. Техните клиенти качват файлове или снимки на документите си в своя профил и вече не се налага в края на месеца да се изпращат папки към счетоводните кантори. Електронните подписи също вече са елиминирали нуждата от хартия в управлението на трудово-правните отношения и работата с персонала.

Кога можем да очакваме пълната дигитализация на счетоводството и финансите?

Пълната дигитализация на счетоводството и финансите се бави основно от културна инерция и страх от новото. Това са неща, които се променят бавно и трудно, тъй като са трупани с десетилетия, но ние сме в началото на нашето приключение и вярвам, че българският бизнес скоро значително ще увеличи скоростта на своята дигитализация.

Снимка: Yettel

Съдържание на: Yettel