150-ия магазин от веригата Pepco в България отвори врати в Хасково. С това компанията вече има присъствие в 70 града в страната, като дава работа на над 1100 души у нас. А обещанието е през 2024 г. да продължи с нови обекти, включително и в по-малките градове.

Стратегията на Pepco е да предоставя на клиентите си качествени дрехи и продукти за дома на достъпни цени. С присъствие на 19 пазара в Европа и над 3000 търговски обекта компанията се нарежда сред най-бързо растящите ритейл търговци на европейския пазар. Милиони клиенти посещават магазините от веригата всеки месец, като извършват над 20 милиона транзакции в цяла Европа.

С г-н Калоян Дончев, мениджър Експанзия в Pepco България, говорим за стратегията за развитие на компанията и бъдещето на сектора.

Г-н Дончев, присъствие в 70 населени места само за 4 години. Как подбирате градовете, в които Pepco отваря своите магазини?

Стратегията на компанията е да има възможно най-близко присъствие и достъпност до всеки свой клиент. Гордеем се с факта, че сме марка, която отваря магазини не само в големите населени места, но и в малките градове и общности.

Към момента нашите локации са в градове с поне 10 000 жители, като винаги търсим площи на централни места и улици и се стремим да договаряме дългосрочен наем директно от собствениците или от търговски вериги.

Нашата мисия е простичка - да осигурим на нашите клиенти най-лесен достъп до продуктите, които желаят и от които ежедневно имат нужда, и да им помогнем да облекат семейството си и да декорират дома си.

Снимка: Калоян Дончев, мениджър Експанзия в Pepco България

Pepco се отличава с конкурентните цени, които предлага на своите потребители. Как успявате да постигнете баланса между предлагането на качествени детски дрехи и атрактивното ценово предложение, важно за много родители?

Наясно сме какво искат нашите клиенти - когато става въпрос за децата ни, не можем да правим компромис с качеството, здравината и безопасността, но бюджетът на семейството е не по-малко важен.

Затова търсим ефективност във всички процеси. На първо място, във веригата на доставките, където доста често се губи голяма стойност в оперативни разходи и надценки. Работим отблизо с надеждни доставчици и производители, които разбират нашата ангажираност. В същото време като голям и бързо растящ търговец сме в позиция да се възползваме от икономии от мащаба, което означава, че можем да преговаряме за още по-изгодни условия с доставчиците, намалявайки цената.

Pepco използва и вътрешни екипи за дизайн и производство, които имат много опит в създаването на стилни и практични детски дрехи, а от бизнес гледна точка това ни позволява да контролираме разходите и високите стандарти за качество. Непрекъснато следим и оценяваме мнението на нашите потребители, за да сме максимално близо до техните вкусове и предпочитания. Нашата собствена марка bekkin, например, много бързо придоби признание за своя дизайн, достъпност и качество.

Оптимизация и ефективност. Това са може би ключовите думи и тайната, която ни позволява да даваме на нашите клиенти устойчиво ниски цени.

Държа да отбележа, че това съвсем не е за сметка на качеството, напротив. На първо място, предлагайки детски стоки, ние сме изключително внимателни и чувствителни към темата за качеството и безопасността на използваните материали. Работим с акредитирани лаборатории и международни сертифициращи органи, които следят за спазването на най-високите стандарти. Специалните маркировки и символи върху продуктите ни са знак именно за тази сертификация. Това включва тестове за текстилна безопасност, верификация на материи от органичен произход, стандарти при използването на рециклирани материали и тъкани и др.

Какви тенденции наблюдавате в индустрията за търговия с детски дрехи през последните години? Променят ли се потребителското поведение и очаквания?

Не само при детската мода, но при дрехите изобщо през последните години наблюдаваме все по-голяма ангажираност на потребителите към екологичните въпроси и темите за устойчивостта. Много по-осъзнати и информирани сме като общество по отношение на въздействието си върху околната среда и това се пренася и върху модата, която избираме.

В Pepco активно работим по редица направления за намаляване на въглеродния отпечатък от бизнеса и представяне на устойчиви облекла. Компанията е член на Better Cotton, една от най-големите световни организации, подпомагащи производителите на памук да развиват устойчиво и щадящо природата производство. На щандовете ни може да откриете специалните колекции детски дрехи от органичен памук, чийто сертификат е уверение за това, че се осъществява контрол на въздействието на всеки етап от производството и логистиката. Използваме рециклирани материали за пликове и брошури и се стремим непрекъснато да намаляваме опаковките по веригата на доставките. Вярваме, че всичко това се оценява от нашите потребители.

Друга интересна тенденция при детската мода е нарастващият интерес към унисекс облекла, които не зависят от пола, отразявайки променящите се обществени норми и желанието за приобщаване.

Интересът към Disney и Marvel модата остава ключов, като към него можем да прибавим и онлайн игрите, които все по-активно формират нови тенденции в принта и декорацията на детски облекла. В Pepco се стараем да използваме вселената на комикси в нашите линии детски дрехи при всеки сезон и те винаги се радват на голям интерес.

Освен глобалните тенденции обаче се стремим да откриваме и развиващите се нужди и интереси сред местните общности на микро ниво. Така, например, в нашите магазини предоставихме платформа за изява на полски, британски и други международни марки в сезонните колекции, а с вътрешните ни марки търсим да откликнем с нужната гъвкавост и внимание на желанията на потребителите.

Бих откроил още една интересна тенденция в продажбите на детски стоки, силно повлияна от самото поведение на потребителите. Клиентите търсят не само дрехи за своите деца, но предпочитат да открият на едно място и други стоки за детето, за бита и за самите себе си. Именно тази концепция е залегнала в продуктовото позициониране на Pepco - създаваме вселена, в която връзката между семейството и дома е в перфектна хармония.

Какви са основните предизвикателства, пред които са изправени търговците на дребно в Европа днес? Как се справяте с тях?

В по-общ план търговският пейзаж в Европа е динамичен. Преодоляхме редица трудности с веригите на доставките, които бяха характерна последица от Covid-19, а след това и от войната в Украйна, като се фокусирахме върху разнообразяване на доставчиците, оптимизиране на управлението на инвентара и инвестиране във видимост и устойчивост на веригата на доставките. Инфлацията беше основна тема за всички бизнеси през последната година и най-често компаниите се стремяха да прехвърлят увеличените си оперативни разходи върху крайния потребител. Ние имахме нелеката задача във фаза на растеж да не го правим, за да спазим обещанието си за качество и достъпност.

Недостигът на работна сила и трудностите по задържане на квалифицирани служители е общ проблем на бизнеса в последните години, особено в конкурентни пазари на труда.

Снимка: PEPCO

Pepco има вече 1140 служители в България. Каква е тайната на добрия екип и как привличате таланти?

Ключът е в създаването на позитивна и подкрепяща работна среда, в която членовете са ангажирани с обща цел и ценности. Стремим се да предлагаме не само конкурентно заплащане и възможности за кариерно израстване, но и допълнителни нефинансови стимули, които да ангажират служителите в развитието на компанията, да я почувстват като свое семейство. От моят професионален път мога да посоча, че е много важно да се създаде култура на доверие и уважение.

Като бранд, който расте бързо, имаме непрекъсната нужда от свежи попълнения в екипа и при нас хората имат истинската възможност да развият своя талант и умения за кратко време, преминавайки през различните процеси и йерархични нива в компанията. А бидейки част от глобалното присъствие на Pepco, можем да черпим от опита, експертизата и изминатия път на нашите колеги от останалите държави.

Развитието на марката у нас в толкова много населени места ни дава възможност да имаме добавена стойност към икономиката и пазара на труда на по-малките населени места и това е удовлетворяващо.

Повлиява ли развитието на електронната търговия и онлайн пазаруването върху традиционните физически магазини за дрехи в Европа и у нас? Има ли Pepco стратегия за развитие в онлайн продажбите?

Свидетели сме на бурно развитие на електронната търговия, което намери своята искра в месеците на пандемия и локдауни. В Pepco, разбира се, също работим по развитието на онлайн приходи, но винаги ще ценим сърцевината на нашия бизнес, който е в създаването на много по-близки отношения между нас и нашите клиенти. Това не се постига онлайн.

Нашият бизнес модел се фокусира именно върху близостта до клиента - в квартала, в моя град, на крачка разстояние. Това е директна инвестиция в местните общности. Ние виждаме много стойност в предоставянето на възможност на нашите клиенти да разглеждат и усещат продуктите, преди да ги купят. Взимаме под внимание разходите за транспорт, наем, персонал и други, така че да можем да представим физически всички наши продукти на потребителите. И то в магазина наблизо.

С Pepco близо до домовете на хората, вече дори бабите и дядовците могат да ходят да пазаруват за внуците си, което ни носи голямо чувство на удовлетворение. През лятото тийнейджъри също имат възможност да работят при нас на непълно работно време.

Снимка: PEPCO

Социалните приоритети на Pepco са насочени към качеството на живот и образованието на децата. Какви инициативи подкрепя компанията в България?

От момента на установяването си в България Pepco сътрудничи с неправителствени организации, специализирани в благополучието на децата в различни аспекти на техния живот с основен фокус върху образованието и развитието на таланти. Подкрепяме местни училища и образователни организации да развиват образователни програми, предоставяме учебни материали и финансираме местни образователни проекти. Работим с организации като Junior Achievement Bulgaria, "SOS Детски селища", "Заедно в час", Фондация Be Creative.


*Материалът е изготвен за PEPCO.