Ярка светлина в тунела: Истински бум в продажбите на нови коли
В Европа има държави с ръст от хиляди проценти, в България броят на сделките през април се увеличи с над 190 на сто
Увеличение на продажбите на нови коли в ЕС от 218.6% през април спрямо предходния март и 24.4 на сто за четиримесечието спрямо аналогичния период на 2020 г., отчита Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА). През април в ЕС са регистрирани 862 226 нови автомобили, спрямо 270 651 броя през април 2020 година, докато през първите 4 месеца техният брой през миналия април достига 3 422 439 броя, спрямо 2 750 659 броя година по-рано.
България, която традиционно е далеч от силните пазари на нови автомобили в Евросъюза, отчита повече от отлични резултати и паралелно с това доста близки до средното за 27-те държави-членки. Докато през април 2020 г. (месецът, последвал първия локдаун у нас) сключените сделки са едва 824, то през април 2021 г. те вече са 2400 - увеличение от цели 191.3 на сто.
За цялото четиримесечие увеличението е по-скромно - с 18.3%. Но ясно се вижда как именно миналия месец е избутал пазара напред със своите 2400 продажби, тъй като за цялото четиримесечие сме имали 7984 сделки, а през аналогичното на миналата година 6751 броя, като трябва да се отбележи и че през първите 3 месеца на 2020 г. всъщност спад в търсенето нямаше, тъй като кризата все още не беше настъпила.
Постигнатото е първият сигнал, че европейската икономика вече вижда светлина в тунела и то доста ярка. Продажбите на нови автомобили са едно от основните мерила за състоянието на бизнеса. При кризи обикновено този пазар е сред първите, които реагират и съответно се свиват. Така стана и в началото на миналата година, когато разпространението на коронавируса придоби пандемични мащаби, доведе до първите локдауни и съответно срина пазара на нови коли. През миналия месец обаче нещата при него вече изглеждат драстично по-различно. След година почти постоянни спадове, през март 2021 г. бяха отчетени първите увеличение на продажбите. И то никак не малки - 87% средно за Европа. Но в някои държави раздвижването бе не толкова осезаемо и дори минимално, вследствие на което за цялото първо тримесечие те дори бяха все още на минус. Последвалият го месец април обаче носи коренно различна картина с невиждан скок на продажбите на нови автомобили в ЕС и някои европейски държави извън Общността, какъвто не е наблюдаван дори след излизането на миналата глобална икономическа и финансова криза, настъпила през 2008 г.
В съседна Румъния, с която винаги ни сравняват и където винаги пазарът на нови автомобили е бил по-силен, също отчитат ръст през април спрямо март, но доста по-скромен от нашия - 58.8%. А при сравнението за четиримесечията даже са на минус 14.5 на сто. От друга гледна точка обаче северните съседи продължават да купуват повече нови автомобили от нас. През април сделките при тях са 6862, а за периода януари-април т.г. - 27 624.
По-богатата ни южна съседка - Гърция, се представя дори и в кризисен момент значително по-добре от България. За миналия месец там са закупени 10 198 нови автомобила срещу 2434 година по-рано или отбелязаното увеличение е от 319%. За първите 4 месеца на годината ръстът е 41.2 на сто, а броят на сделките се е увеличил от 23 824 между януари и април 2020 г. до 33 637 през аналогичния период на настоящата година.
Абсолютен рекордьор в ЕС е Италия (традиционно третият по големина пазар на нови коли в ЕС - бел.ред.), където сделките са се увеличили с почти 3 277% - от 4 295 през април 2020 г. до 145 033 автомобила миналия месец.