Водородно задвижвани, електрически камиони или и двете?
Секторът на тежкотоварните автомобили е пред ключови решения
Миналата година камион предприе серия от пътувания през прохода Бренер, високопланински маршрут, свързващ Италия и Австрия, който играе важна роля в транспортирането на стоки в Европа. Дотук нормално. Това превозно средство обаче беше различно: прототип, задвижван с водород, използваше горивни клетки и според производителя Daimler Truck не отделяше нищо друго освен водни пари. В изявление, публикувано през ноември, от компанията заявиха, че планират допълнителни тестове на своя камион Mercedes-Benz GenH2 в планински райони. "Целта за развитие е обхват от 1000 километра и повече", каза фирмата, добавяйки, че е насочена към серийно производство през втората половина на 2020-те години.
Тестовете на Daimler Truck, които продължават, представляват само един пример за това как компаниите, участващи в сектора на товарните превози, гледат на водорода. Други включват Volvo Trucks. През септември 2022 г. компанията заяви, че ще започне да тества електрически камиони с горивни клетки в това, което нарече "търговски трафик" от 2025 г. "Електрическите камиони, задвижвани с водородни горивни клетки, ще бъдат особено подходящи за дълги разстояния и тежки задачи, изискващи енергия", анализират от дружеството, което е част от по-голямата Volvo Group. "Те също могат да бъдат опция в страни, където възможностите за зареждане на батериите са ограничени", добавиха оттам.
Като знак за това как сътрудничеството може да бъде ключово за развитието на мобилност, задвижвана с водород, Daimler Truck и Volvo Group също създадоха cellcentric, съвместно предприятие, фокусирано върху производството на горивни клетки. Горните ходове идват в момент, когато се правят планове за намаляване на общите емисии, свързани с транспорта, включително тези от по-големите превозни средства, които са от решаващо значение за индустрията на товарния транспорт, коментира CNBC.
Европейската комисия се стреми да засили стандартите за емисии на CO2 за тежкотоварни превозни средства. Камионите и автобусите са източници на повече от 25% от емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт в ЕС и повече от 6%, излъчвани от страните в ЕС.