Водородни планове на енергийни гиганти
Инфраструктурата за пренос на водород от Испания до Франция ще се строи частично с еврофондове; две френски компании замислят да "пълнят" Европа със зарядни станции за водородни камиони
Подводната тръба за водород, която ще свърже Испания и Франция, ще бъде финансирана с около 30-50 на сто от европейските фондове, съобщи пред репортери Артуро Гонсало Айспири, главен изпълнителен директор на оператора на газопреноносната мрежа "Енагаз" (Enagas), цитиран от Ройтерс и БТА.
Green Transition
- Испания с амбиция да стане глобален център за производството на зелен водород до 2030 г.
- Тръбопроводът за зелен водород от Испания до Франция ще струва 2,5 милиарда евро
- Зеленият водород ще е готов за промишлени проекти още през това десетилетие
- Зеленият водород ще се транспортира от далечни разстояния
Тръбата от Барселона до Марсилия ще струва около 2,1 милиарда евро, а връзката от Испания до Португалия - още 350 милиона евро, съобщи той. Финансирането ще дойде по линия на т. нар. европейски трансгранични "Проекти от общ интерес".
Останалите 50-70 на сто от стойността на проекта ще бъдат покрити от страните, които ще се възползват от проекта, от бъдещите клиенти на тръбата, както и от таксите за пренос на газ, допълни Айспири.
По думите му техническата оценка на проекта е напреднала, а в момента участващите в него държави проверяват дали той отговаря на условията за европейско финансиране.
Междувременно френската енергийна компания "ТоталЕнержи" (TotalEnergies) и доставчикът на индустриални газове "Ер Ликид" (Air Liquide) обявиха, че създават съвместно предприятие с намерението да изграждат станции за зареждане на камиони с водородно гориво.
Планът предвижда построяването през следващите години на поне 100 такива станции под бранда на "ТоталЕнержи" по пътищата на Франция, Германия и Бенелюкс, съобщи ДПА.
Водородното гориво се смята за добър заместител на сега ползваните към момента петролни продукти. То е далеч по-ефикасно, но все още е много по-скъпо.
Съвместното предприятие ще се управлява заедно от двете компании, като "ТоталЕнержи" ще отговаря за управлението на мрежата от станции и доставките на гориво, а "Ел Ликид" ще допринася с технологичното си ноухау по цялата водородна верига.