Магистралата, която се превърна в заплаха за икономическата стабилност на страната, започва от хълмовете край столицата Подгорица и свършва засега в планински терен на изток от града. Проектът е "наследство" от предишното правителство на Черна гора, което през 2014 сключва сделка с China Road & Bridge Corporation, финансирана от екпорт-импортната банка на Китай. Първият транш от заема, в размер на 1 милиард долара, трябва да бъде преведен през юли, според споразумението, но не се знае дали Черна гора, чийто дълг удари тавана заради магистралния проект, ще може да си позволи това.

Копие от договора, който цитира NPR, показвал, че ако Черна гора не плаща на китайската държавна банка своите задължения навреме, тя може да придобие земи в страната, с изключение на тези, които принадлежат на военните или се използват за дипломатически цели.

Китайската държавна компания не е готова със строителството на магистралата, но от друга страна, и то все още не е платено, пише в свой анализ медията.

Въпреки честото споменаване на възможно разследване на тази сделка, то още не е факт.

Планираната магистрала от 435 км, които трябва да свържат столицата на Сърбия Белград с оживеното пристанище Бар на Адриатическото крайбрежие, се използва като ярък пример за нарастващото влияние на китайските инвестиции върху целия регион на Западните Балкани. Засега такива липсват само в Косово.

Според други политически коментари скъпото съоръжение се дължи на силната връзка със Сърбия и на желанието сръбските туристи скоростно да достигат курортите на Адриатика.

Проблемната магистрала беше част от разговора на премиера Здравко Кривокапич, който е на официално посещение в Обединеното Кралство, с президента на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) Одил Рено-Басо.

"Правителството има за задача да направи Черна гора различна и икономически развита. Въпреки че досега вашата подкрепа за Черна гора беше щедра, очакваме още по-силна подкрепа, за да реализираме всички започнати и планирани проекти. Черна гора трябва да стане напълно достъпна държава и по отношение на пътния трафик. Не ни е необходима магистрала само за туризъм, а за третия проект, който е пристанището на Бар. Ако имате такова пристанище и не го използвате, това не е добре за Черна гора или останалата част на Европа. Това, което виждаме като най-големия потенциал на пристанище Бар, е пристанищният трафик на контейнери", каза премиерът.

Той е заявил още, че данните през 2021 г. от туристическия поток досега дават основание за реален оптимизъм, че "реформисткото правителство ще се справи с предизвикателствата".

Президентът на ЕБВР е изтъкнал в отговор потенциала на Черна гора и е показал интерес и възможност за подкрепа на енергийни проекти, особено тези, които са свързани с ветро- и слънчевата енергия.

Що се отнася до магистралата в Черна гора, засега липсват ясни публични индикации, че ще дойде помощ от ЕС.

Красивата страна е насечена от живописни и добри пътища, но мечтаеше за магистрали.

Внимавай какво си пожелаваш. Това е най-краткият коментар на проблема с китайската магистрала в Черна гора.