Бумът на производството на електромобили в Китай води до засилено разработване на литиеви находища в Тибетското плато, а това може да причини сериозни екологични щети и да засили нарушенията на човешките права, според проучване, цитирано от Франс прес и БТА.

Китай е най-големият пазар за електрически превозни средства в света, но снабдяването с литий, използван при производството на батериите за тези автомобили, зависи и от други страни.

Именно с цел да намали вноса, Пекин започна да разработва големите находища на литий в Тибет, където са концентрирани около 85 на сто от общите залежи от този метал в страната.

Но бързането да се гарантират доставките на "бяло злато" причинява щети на околната среда поради използването на "бързи, евтини и замърсяващи" техники за добив и обработката на литиева руда, сочи докладът на "Тюркоаз рууф" (Turquoise Roof). Групата, обединяваща местни изследователи, използва сателитни данни и публично достъпни източници, за да картографира въздействието на добива на литий върху региона.

Производителите на електромобили, като "Тесла" (Tesla) на Илон Мъск и китайският й конкурент Би Уай Ди (BYD), са "все по-зависими от добива на литий в Тибет", се посочва в доклада.

Според китайски геоложки проучвания запасите на литий в Тибет и съседната провинция Съчуан възлизат на около 3,6 милиона тона. Добивът им обаче носи риск от "опустошително" замърсяване в региони с голямо биоразнообразие, които освен това са особено уязвими към промените на климата, заключават изследователите.