Липсата на отворен транспорт и каботаж в България – проблем за свързаността към ЕС
Над 1 млн. тона CO2 са спестени през 2023 г. благодарение на 81 млн. пътници, предпочели Flix пред друг вид транспорт
България се нуждае от реформа в Закона за обществения транспорт, тъй като транспортът е от затворен тип и се третира като обществен, а оттам има изключително много ограничения. С въвеждане на промени и разграничения ще може да се отвори свързаността на страната ни с останалата част от Европейския съюз. Това обяви на среща с медиите собственикът на Експертен център на FlixBus в София Петър Бънков.
Той обясни, че немалко страни от ЕС са с отворен пазар или иначе казано с отворен режим на пътуване. "При тях е сравнително лесно да се получи разрешение да се пътува в държавата между два града или две населени места, когато това не застрашава публичния транспорт", заяви той. Бънков отбеляза, че под "публичен транспорт" от компанията приемат транспорт, който е субсидиран от държавата, докато другият е търговски транспорт - "самите компании могат да имат печалба и няма нужда някой да ги подкрепя".
"В България са налице 10-годишни концесии и те обикновено се издават със същата строгост, както е при публичния транспорт. При публичния транспорт, тъй като са налице публични средства, те трябва да бъдат много добре усвоени. Това ни води и до основния проблем - в България транспортът е затворен", обясни той.
Бънков даде пример с Румъния и Испания. "Испания е развита държава спрямо нашите разбирания, но заради това, че все още не е отворен пазарът там, за периода 2017 - 2022 г., броят на пътниците е спаднал с 50 милиона. Така веднага може да видим какво е влиянието на затворения спрямо отворения пазар", обясни той.
По думите на директора на Експертния център при отворен пазар, когато има реална конкуренция има инвестиции в транспорта, привличат се нови партньори, докато 10-годишните концесии ограничават стойността, тъй като "всичко е сигурно". Той даде примери и при страни с отворен пазар. Около 90-те и преди 90-те години на миналия век страни като Великобритания, Дания, Белгия, Нидерландия, Швеция, Финландия, Чехия, Словакия, Полша реформират техния транспортен сектор.
"Важното е публичният транспорт във всяка държава да бъде предпазен от търговския и поради тази причина всяка една от тези държави въвежда определени регулации. За Чехия например няма минимално разстояние, в някои други държави има такова, както е във Франция, Италия. Разрешителните са за различните държави различен период, но това не са концесии. Във Франция пък има режим на деклариране", отбелязва Бънков.
Директорът на Експертния център отличи и още един съществен проблем за транспорта в България - това, че страната ни не се възползва от съществуващите правила на ЕС за "каботаж" по международни линии, разрешен в ЕС от 2011 г. Или иначе казано това е продажба на билети за пътуване между градове в една и съща държава; част от международна линия, като у нас това все още не е позволено. Той даде пример с пътуване от Пловдив през София за Вилах, Австрия. "Липсата на каботаж е невъзможността да се качите на автобуса от Пловдив до София, дори ако той спира в града. Ние можем да напълним автобуса в Пловдив, в София да слязат половината, да се качат друга половина и да продължат към Вилах. Това според европейския регламент е позволено, но в България срещаме доста трудности. Причината е, че често този тип пътувания в България досега не са декларирани като каботаж", обясни Бънков.
Той обясни, че са изпратили до Министерството на транспорта предложение за промяна в Закона за обществения транспорт, публикувано за обществено обсъждане и приключило в края на септември. Тази реформа е свързана с Плана за възстановяване и устойчивост, като основната идея е отпадане на 10-годишните концесии за търговския транспорт и въвеждане на разрешителен режим.
По думите му това се отразява и на цените на билетите, като вътрешните билети са по-скъпи от международните. Освен това цените са високи цени спрямо подобни дестинации в други страни. Например за маршрута София - Варна билетът може да бъде с над 80% по-скъп от Париж - Лион или с близо 50% по-скъп спрямо Нюрнбергg - Берлин, като разстояние и пътуването е приблизително еднакво - около 440 км и 5-6 часа път. "При сравнение на цените на билетите, коригирани спрямо БВП, разликата е още по-съществена, като се използва горния пример, билетът в България е 5 пъти по-скъп от този във Франция и 4 пъти по-скъп от този в Германия, отбеляза Бънков.
FlixBus има и осъществява само международни пътуваня. Особеност при ценообразуването на компанията е, че то се променя спрямо търсенето и предлагането.
"България има голям потенциал, но той трябва да бъде реализиран. Това ще донесе много позитиви и за трите страни - за пътниците, партньорите и държавата, като се подобри мрежата, увеличи се качеството и сигурността, удобството, не на последно място и емисиите, повишена икономическа дейност и повече пътувания", заяви в заключение директорът на Експертния център на FlixBus.
Устойчиви пътувания
Над 1,1 млн. тона въглероден диоксид е спестен през 2023 г. благодарение на 81 млн. пътници, предпочели Flix пред други видове транспорт (например автомобил или самолет).
За 2023 г. само FlixBus е превозила над 54 млн. пътници.
Това показва анализът на компанията, в рамките на който са сравнени въглеродните емисии на пътник-километър, генерирани от няколко различни вида транспорт.
Емисионният фактор на автобусите на Flix е 27,8 гр. въглероден диоксид (CO2) на пътник-километър - почти 9 пъти по-малък от този на самолетите - 238 гр. CO2/пътник на километър и почти 6 пъти по-нисък спрямо пътуването с личен автомобил - 166 гр. CO2/пътник на км, сочат изчисленията на компанията.
FlixBus в България
- март, 2018 г. - FlixBus стартира първите си международни линии у нас, като първият маршрут е София - Букурещ;
- 2018 г. - пуснати са дестинациите Варна, Бургас, Слънчев бряг и Пловдив;
- 2023 г. - първи линии до Гърция - Солун;
- 2023 г. Flix е осигурила редовни връзки през над 5600 дестинации в 43 държави на четири континента;
- 2024 г. - от България FlixBus пътува до различни дестинации в 14 държави. Компанията работи с шест български партньорски фирми, а служителите ѝ в страната са над 80.
Компанията разполага с най-голямата автобусна мрежа за пътуване на дълги разстояния в Европа. В световен мащаб маршрутите ѝ се обслужват от над 4000 автобуса и 15 влака. Пътниците, обслужени от Flix през 2023 г., възлизат на над 81 млн. души.