Китайски автомобилостроителни компании са призовали Пекин да повиши митата на внасяните от Европа автомобили с двигатели с вътрешно горене като ответна мярка на ограниченията, наложени от Брюксел за китайски електромобили. Това съобщи китайският официоз в. "Глоубъл таймс", цитиран от Ройтерс и БТА.

Европейската комисия заплаши да наложи мита върху вноса на китайските електромобили до 38,1 на сто, след като разследване откри доказателства за незаконна подкрепа със субсидии. Очаква се митата да влязат в сила от 4 юли.

На среща при затворени врата вчера, на която са присъствали и европейски компании, китайската автомобилна промишленост е "призовала правителството да приеме твърди антимерки (и) да се обмисли повишаване на временните мита за бензинови автомобили с двигатели с голям работен обем", според изданието.

В срещата, организирана от китайското министерство на търговията в Пекин, са участвали Ес Ей Ай Си (SAIC), Би Уай Ди (BYD), Бе Ем Ве (BMW), "Фолксваген" (Volkswagen) и "Порше" (Porsche), посочиха източници.

Основната цел на срещата е била да се окаже натиск върху Европа и да се лобира срещу митата, обявени от Брюксел миналата седмица с цел да бъде защитена европейската автомобилна промишленост от китайската конкуренция.

Според представители на сектора както Европа, така и Китай имат причини да искат да сключат сделка през следващите месеци, за да намалят напрежението и да избегнат добавянето на милиарди долари нови разходи за китайските производители на електромобили, тъй като процедурата на ЕС позволява преразглеждане.

Разследването на ЕС срещу китайските субсидии за производителите на електромобили е охладило подажбите на китайски електромобили и увереността им да инвестират в Европа. Това сочат резултатите от допитване сред китайски компании, проведено от Китайската търговска камара пред ЕС и Китайската служба за икономическа информация през април и май. 

Около 82 процента от автомобилостроителите и компании от производствената верига посочват, че европейското разследване е подкопало увереността им да инвестират в Европа в близко бъдеще.

Общо 73 процента от анкетираните съобщават за спад в продажбите на европейския пазар заради разследването.

Значително мнозинство от компаниите посочват, че сътрудничеството с европейски партньори като дистрибутори и лизингови компании е било отложено или свито, а разследването е уронило имиджа на марките им в Европа, което е затруднило привличането на европейски таланти.

Междувременно германският вицеканцлер и министър на икономиката Роберт Хабек потегли днес на обиколка в Източна Азия с две основни спирки - Южна Корея и Китай, предаде ДПА, на която се позова БТА. В Сеул той ще се срещне с представители на политиката и бизнеса. Хабек е придружаван от бизнес делегация и депутати от Бундестага.

По данни на министерството на икономиката Южна Корея е вторият най-голям пазар за германските стоки - основно автомобили и авточасти - в Азия, достигайки стойност от около 20 милиарда евро. От своя страна Южна Корея внася в Германия най-вече продукти от сектора на информационната и комуникационната промишленост.

В петък, 21 юни, обиколката на Хабек продължава с посещение в Китай.