Българската икономика ще загуби близо 2,2 млрд. лева през 2019-а година заради огромния дефицит на шофьори на тежкотоварни камиони. Това показва социологическо проучване, поръчано от Съюза на международните превозвачи у нас. По време на общото събрание на организацията, което се проведе днес в Пловдив, стана ясно, че липсата на работна ръка e причината в момента 15% от лицензираните камиони да стоят без курсове, съобщи БНТ.

Въпреки че заплатите на шофьорите у нас са над 2 хиляди евро, няма желаещи за международни курсове. Така държавата ни автоматично ще загуби през следващата година суми в размер на около 2% от брутния вътрешен продукт.

"Държавата да вземе спешни мерки за вкарване на работна ръка. Това е първата стъпка. Говорим за бесарабски българи от Украйна, Молдова. Просто трябва да вкараме поне две-три хиляди шофьори, които да поемат", каза Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

От министерство на транспорта очакват двустранната спогодба между България и Украйна в скоро време да намери отчасти решение на проблема.

В понеделник се очаква решението на Върховния административен съд по жалбата на превозвачите срещу събирането на продуктова такса за камионите. Ако налогът не отпадане, от бранша не изключват и протести.

Общото събрание в Пловдив излезе и с декларация за стопиране на т.нар. "пакет за мобилност", според който шофьорите от източноевропейските страни трябва да получават командировъчни като колегите си от Западна Европа, а задължителната 45-часова почивка на седмица да е в хотел. Според българския бизнес това е равносилно на фалит.