Германският финансов министър: "ЕК не трябва да предизвиква търговска война"
Автомобилните концерни Volkswagen и BMW също призоваха за преодоляване на противоречията, за да се избегне търговски конфликт
Европейската комисия не трябва да предизвиква търговска война. Това обяви германският министър на финансите Кристиан Линднер. Коментарът му идва, след като ЕК съобщи, че представители на страните от Европейския съюз са одобрили предложението ѝ за налагане на допълнителни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай, предаде ДПА, цитирана от БТА.
Търговската война
- ЕС ще продъжи да преговаря за митата с Китай дори и след като бъдат гласувани
- BMW призова Германия да гласува против митата ЕС върху китайските електромобили
- ЕС гласува за митата върху китайските електромобили: Германия е против, но кои са "за"
- ЕС одобри допълнителните мита върху китайските електромобили
"Нуждаем се от решение, (което да бъде постигнато - бел. ред.) чрез преговори", посочва Линднер в публикация в социалната мрежа X.
ЕК обяви, че предложението за по-високите мита е било подкрепено от "достатъчен брой държави". Германия е гласувала против.
Новите мита, достигащи до 45%, могат да влязат в сила от ноември, ако не се стигне до споразумение с Пекин, посочват дипломати. Преговорите между ЕС и Китай се провеждат в дух на разбирателство и "добра воля", заяви днес представител на ЕС пред репортери, цитиран от Ройтерс и БТА.
Китайското министерство на търговията реагира остро на новината, че представители на страните от ЕС са одобрили предложението на ЕК за по-високи мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай. Пекин определи решението като "несправедливо" и "неразумно", но изрази надежда, че двете страни още могат да "да решат въпроса чрез преговори".
Министерството на търговията на Пекин съобщи, че в понеделник ще бъдат подновени консултациите на "техническо ниво" с ЕС.
"Това, което ЕС иска да направи, е икономическа студена война", заяви унгарският премиер Виктор Орбан, чиято страна е ротационен председател на ЕС.
"Позицията на Швеция е, че най-добре би било Китай и ЕС да успеят да постигнат споразумение по този проблем", обяви представителят на шведското правителство.
Представители от автомобилната индустрия също реагираха на съобщението за по-високите мита върху произведените в Китай електромобили.
Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) предупреди, че това решение ще има негативни ефекти.
Президентът на асоциацията Хилдегард Мюлер призова ЕС и Китай да преговарят, за да бъде избегната "ескалация на търговските отношения".
Германските автомобилни концерни Volkswagen и BMW също призоваха за преодоляване на противоречията, за да бъде избегнат търговски конфликт.
Днешното решение е "лош сигнал към европейската автомобилна индустрия", посочва главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе.
Реакция имаше и от автомобилостроителите в Китай. Автомобилният гигант "Джийли" (Geely) обяви, че то "не е конструктивно и може да навреди на икономическите и търговски отношения между ЕС и Китай, което в крайна сметка ще нанесе вреда на интересите на европейските компании и потребители".
Френското подразделение на китайския автомобилен производител Ес Ей Ай Си (SAIC) посочва, че решението за митата "ще забави прехода към по-полезна (за околната среда - бел. ред.) мобилност, нещо за което самата ЕК призовава".