Германски експерти се съмняват, че Шенген ще увеличи трафика на стоки в България и Румъния
Двете страни трябва да подобрят значително пътната инфраструктура, се казва в статия на Агенцията за икономическо развитие на Германия
Отворените граници на Германия и Австрия към Балканите са важни за търговията със стоки и разширяването на Шенгенското пространство трябва да функционира на практика. Това се посочва в статията "През 2023 Хърватия се присъединява към Шенгенското пространство" на Агенцията за икономическо развитие на Германия (Germany Trade & Invest - GTAI), за която съобщи БТА.
Още по темата
В статията се изразява разочарованието на агенцията от негативното за членството в Шенген на България и Румъния гласуване в ЕС и се изразява надежда скоро да бъде взето решение в полза на разширяване на Шенгенската зона.
От дрига страна германските експерти не са сигурни, че разширяването на Шенгенското пространство ще доведе и до по-голям трафик на стоки в България и Румъния. И двете страни трябва още много да разширяват своята магистрална и железопътна инфраструктура, се казва в статията. В нея се изтъква, че на границите с Румъния или България досега се е случвало шофьорите на камиони да трябва да чакат до десет часа, за да преминат границата.
Експертита отбелязват, че отворените вътрешни граници улесняват движението на хора, капитали и стоки. Транспортните фирми спестяват време за чакане. Въпреки това в отделните страни членки митническият контрол е възможен на случаен принцип или за всеки отделен случай.
Присъединяването на балканските страни към Шенгенското пространство може да направи веригите за доставки по-бързи и свързани и по-малко проблемни. Основните страни доставчици на Хърватия, България и Румъния са Германия и Италия. Министърът на финансите на Румъния Адриан Качиу например очаква отворените вътрешни граници в ЕС да допринесат с 0,5 процентни пункта повече за годишния БВП на Румъния.