Фалитът на емблематичната (основана през 1841 г.) компания "Томас Кук" (Thomas Cook) разтърси туристическия пазар по света и у нас. Компанията, която управлява хотели, курорти и авиолинии за 19 милиона души годишно, е имала 600 000 души в чужбина, когато фалира в ранните часове в понеделник, 23 септември.

Последва фалитът на 4 европейски поделения на "Томас Кук": в Холандия, Германия, Австрия и Полша. Така се стигна до "абсолютна европейска криза" по определението на експерта Полина Карастоянова.

Пазарът някак ще се намести, нишата ще се запълни, трябва време. Но онова, което ще се помни, е че фалитът предизвика най-голямото репатриране на граждани (по въздух) в мирно време. Започнало в понеделник, 23 септември, то продължава и до днес. Само британците, които трябва да се върнат в родината си, са повече от 160 000.

Какво е положението в България

Фалитът завари у нас около 6000 туристи на компанията в 58 хотела. Три дни (на 26 септември) по-късно броят им намаля до към 4000, а хотелите до 54 - 33 в Слънчев бряг и 21 във Варна (повечето в Златни пясъци). Резервациите им са били до 13 октомври. Това са граждани на Германия, Полша, скандинавските страни, Белгия и Франция, Великобритания (които са едва 10% от тези 6000).

По правило туристите се извозват с авиокомпании, наети от британската държава и при образцов ред. Докато управителят на фирмата, представител на "Томас Кук" у нас "Астрал Холидейз" - Христо Гълбачев, не заяви по bTV на 26 септември, че засегнатите туристи от фалита на туроператора и дъщерните му компании в Германия и Полша ще бъдат извозени за сметка на българския туроператор.  

Как се стигна до тук

Около 1 млн. туристи организират почивката си в България посредством две компании. Годишно у нас чрез германския туроператор ТУИ пристигат между 350 000 и 500 000 туристи, а чрез "Томас Кук" между и 350 000 и 450 000 души. Голяма част от капацитета на чартърните авиокомпании, които оперират към България е бил запълнен от "Томас Кук" за 2019-а, заделен е за същата компания и за 2020 г. и сега ще трябва да се пренасочи към други големи туроператори.

Знаело се е, че британската копания не е в добра кондиция. И въпреки това концентрацията на туристопотока е голяма. Някои хотели през юли и август са работели почти изцяло само за "Томас Кук" и 100% за него през септември.

По този повод експертът и бивш зам.-министър на туризма Бранимир Ботев коментира по БНР следното: "Голямата загуба ще бъде оттук нататък в отлива от българския пазар, който и без това е в тежко състояние. Нека да не забравяме, че близо 50% от чартърите се поддържаха от "Томас Кук"... В последните 3 години си бяхме обвързали изключително тежко с "Томас Кук". Нещо повече - по всичките генериращи за България пазари българското Министерство на туризма имаше за основен партньор "Томас Кук". В момента, когато "Томас Кук" фалира, представата за България фалира заедно с акциите на "Томас Кук".

А ето какво изтъкна Дейвид Макхю от Асошиейтед прес: "Компанията ("Томас Кук") бе изпреварена от онлайн платформи като Airbnb и компании за резервации през интернет, които могат отделно да предлагат или да комбинират хотел, кола под наем и самолетен превоз. Това оказва натиск върху цените чрез сравненията при пазаруването. Компанията навлезе в онлайн бизнеса, като 48% от резервациите й са направени през интернет към миналата година. Тя обаче не действа достатъчно бързо. Онлайн конкурентите й в същото време не трябва да покриват разходи по 200 хотела, 500 туристически агенции и 105 самолета, които тя притежава, а действат като посредници."

Какви са загубите

Загубите са за десетки милиони. Никой още не е направил точна сметка, всеки калкулира какво няма да му се плати. За нас в България, за колегите ни хотелиери тази криза е особено тежка. Последствията на този етап са неизмерими, отбеляза по БНР Полина Карастоянова.

Днес имам 209 човека, гости само на "Томас Кук". Хотелът работи само за тях. Задълженията на туроператора към нас към момента са около 1,5 млн. евро, оплака се преди няколко дни хотелиер в Слънчев бряг.

Става въпрос за задължения, възникнали от предоставени услуги през юли, август и септември. Хотелиерите не могат да разчитат на заплащането им, тъй като по принцип в този бранш в България се плащало 60 дни след престоя, т.е. след като туристите са приключили своята почивка и са се завърнали по родните си места. Смята се, че дължимото трудно ще бъде възстановено. Експерт обаче коментира, че "такова е качеството" на туристическия ни продукт и затова услугите не се предплащали.

Хотелиер разказа, че сумите били превеждани редовно, докато в края на август била преведена едва 1/4 от очакваната сума. Уверенията били, че на първи октомври ще си получи цялата сума. По всяка вероятност хотелиерите няма да получат последното плащане от туроператора, което се прави в края на ноември, което е около 30%, каза по БНР председателят на сдружението "Клуб на хотелиера в Несебър" Дияна Колчева.

Какво е спасението

Хотелиерите поискаха държавата да им помогне. Сигурно трябва да го направи, но въпросът е как. Едва ли с поисканите данъчни облекчения, защото законът ясно е разписал при какви условия се дават такива. Фалитът на партньор в бизнеса не е сред тях. Но държавата може да им помогне с нова стратегия, която да разпределя риска, с агресивен маркетинг и реклама за следващия летен сезон - в търсене на нови партньори. Конкуренцията е жестока, състезаваме се със страни с огромни бюджети за национална реклама и с брой туристи и приходи от дейността, за които можем да мечтаем.

Потърпевшите хотелиерски дружества ще трябва да се наредят на опашката на кредиторите. Ще подават колективен иск по отношение на техните вземания за месеците юли и август, натрупани съгласно изпълнение на договорите. От британския орган по гражданско въздухоплаване е разпространен специален формуляр за попълване. По този начин, хотелиерите ще имат възможност чрез неговия гаранционен фонд АТОЛ да покрият част от разходите си.

Но този фонд гарантира на хотелиерите единствено плащания след обявяването на фалита на "Томас Кук" (23 септември), за месеците юли и август българските дружества ще търсят сами парите си по съдебен ред. Целта е българските фирми да получат вземанията си за тези два месеца, категорична е Николина Ангелкова.

Ударът е тежък, но хотелиерите могат да се възползват от ситуацията и да намерят начин да се преориентират към нови партньорства. Ще успеят най-гъвкавите. И тогава доброто отношение към туристите, проявено във времето на криза, ще бъде възнаградено. Процесът по напасване с новите партньори ще е труден, като всяко запознанство. И тук държавата трябва да помогне, като диверсифицира риска и разруши прекалената обвързаност с един-два туроператора.

Предложение от бранша: "Добре е българската държава да предприеме адекватни мерки по отношение на привличане на индивидуални туристи чрез нискотарифните компании, които кацат на летище Бургас и летище Варна, за да може тази ниша, която ще се отвори от липсата на този голям туроператор, да се компенсира от кацанията на тези авиокомпании."

Какво не трябва да правят хотелиерите

В испанския град Алмерия се отнесли зле с клиентите на "Томас Кук". Докато били в басейна, хотелиер заключил вратите на стаите им (около 60 на брой) и им казал, че повече не могат да се върнат в тях. Пуснали ги само да си вземат кредитните карти, за да си платят отново за 10-дневния престой - били платили за това още преди 6 месеца. Не им оставили друг избор. Някои обаче не можели да си го позволят, споделя туристка пред Би Би Си.

95 на сто от хотелиерите у нас са реагирали професионално. Друга част обаче са предявили неоснователни претенции към клиентите и са ги карали да си плащат в брой или с кредитни карти, каза преди няколко дни Христо Гълбачев от фирмата - посредник. Други хотели се канели да затворят на 29 септември и за туристите се търсели алтернативни места за настаняване (вероятно са се намерили).

Самият министър заяви, че не би трябвало от туристите да се иска допълнително заплащане (за времето от 23 септември). Тя даже увери, че туристите, ако искат, могат да продължат престоя си.

Хотелиерите трябва да разберат, че е само в тяхна полза да проявят разбиране, уважение, търпение към закъсалите туристи. Причината е проста - и днес и утре имат само тях: туристите. И ако им посочат вратата или им искат допълнително пари, да знаят, че сигналът "В България ни изгониха" ще се разнесе по-бързо от ураган. И ще нанесат непоправими щети и на своя бизнес и на страната си.

В заключение цитираме изказване на Гълбачев по БНР: "За мен най-важното е около 6000 туристи на "Томас Кук" да се приберат. След като те се приберат и съответно вече нямаме ангажименти повече към тези семейства и към туристите на "Тамас Кук", тогава вече на спокойствие може да седнем с всички партньори и да преговаряме".

В крайна сметка целта е да се спаси сезон 2020.