Христо Гълбачев, изпълнителен директор на "Астрал Холидейз" - фирмата - посредник за България на обявилата фалит "Томас Кук", призова собствениците на хотелите, които работя с британския туроператор, както и представителите на транспортните фирми, които правят трансферите на гостите до летищата във Варна и Бургас, да не променят предоставените услуги, за не пострадат туристите и да не се навреди на имиджа на България като туристическа дестинация. Той съобщи това след днешна среща в Министерството на туризма с участието на министър Николина Ангелкова, посланика на Великобритания Ема Хопкинс и представители на туристическия бизнес по темата с фалита на туроператора.

Гълбачев информира, че има опасност част от туристите да няма къде да бъдат настанени. От два дни имаме разговори с доста български хотели туристите да останат там, където са си платили, изтъкна той и допълни, че по-голямата част - 95 на сто от хотелиерите са реагирали професионално. Друга част обаче са предявявали неоснователни претенции към клиентите и са ги карали да си плащат в брой или с кредитни карти. Гълбачев съобщи още, че по негова информация един от най-големите хотели в "Слънчев бряг" ще затваря на 29 септември, а там в момента са над 93 туристи на "Томас Кук". За тези хора са намерени алтернативни варианти, но подобни ситуации са много, допълни той. Друг проблем е свързан с трансферите на туристите до летищата във Варна и Бургас, защото някои от транспортните фирми са искали предплащане.

Общо в България са около 6000 туристи по линия на "Томас Кук", като от тях едва десет на сто са туристите от Великобритания, а останалите са от Полша, Холандия, Германия, скандинавските страни. Около 50 са хотелите, които работят у нас с тази компания.

Министърът на туризма Николина Ангелкова съобщи, че ситуацията е тежка и ще се отрази на сезон 2020 г. и допълни, че загубите възлизат на доста милиони левове и това ще създаде огромни затруднения в сектора. Ангелкова информира, че предстои с финансовия министър да бъде обсъдена възможността за евентуални данъчни облекчения за засегнатите хотели. "Ще видим от разговори с финансовия министър Владислав Горанов на какво можем да разчитаме", каза тя. Ангелкова обясни, че досега в министерството са се обадили собствениците на 25 хотела, които са посрещнали туристи, докарани от "Томас Кук", но според нея броят им е поне 2 пъти по-голям.Те не могат да разчитат на заплащане за услугите, тъй като по принцип в този бранш се плаща 60 дни след престоя", каза министърът на туризма.

По-голямата част от тези туристи са дошли през юли и август и на практика тези хотели трябва да се наредят в листата на кредиторите на "Томас Кук", за да могат да получат парите си. "Някои от тях искат да се явят отделно, други искат да се подаде колективен иск. Поели сме ангажимента да координираме тези действия", каза Ангелкова. Тя не пожела да каже с каква сума "Томас Кук" е ощетил българските хотелиери, тъй като било търговска тайна.

Днес министърът е уверила представителите на туристическия бизнес, че ще им бъде оказано пълно съдействие, обсъдени са били възможности за подаване на колективен иск от страна на хотелиерите, за да защитят правата на сектора.

Посланикът на Великобритания Ема Хопкинс увери, че британското посолство прави всичко възможно, за да може туристите да се приберат у дома, като детайлите за полетите ще се публикуват на специален сайт. Посланикът на Великобритания у нас Ема Хопкинс обеща, че всички туристи от Великобритания, които се намират в България, ще бъдат прибрани, но трябва да се заредят с търпение, тъй като са възможни закъснения. 

Ангелкова информира още, че представителствата на "Томас Кук" в Полша и Холандия са обявили днес, че спират дейност.