“Евтините“ горива с най-голямо поскъпване през 2021 г.
Цената на метана се увеличи двойно, при пропан бутана с 60%
2021 г. бе много динамична в редица отношения. Едно от нещата, с които ще се запомни от всички - от обикновения човек до милиардера, е инфлацията и поскъпването на почти всичко. Едно от най-съществените неща, засягащи почти всяка сфера на живота, паралелно с което е и сред основните двигатели на инфлацията, са автомобилните горива. А през 2021 г. техните цени се изстреляха рязко нагоре, а в някои случаи достигнаха нива, които никой не си е представял. Това в особена сила важи за възприеманите като "евтини" или "икономични" за портфейла горива като пропан бутан и метан. Именно при тях се наблюдава драстично по-голямо поскъпване в сравнение с бензина и дизела, достигащо до близо 100%. И макар прогнозите на специалистите да са за падане на цените още в първите дни на новата 2022 г. заради спада на цените на петрола по световните борси, поскъпването на природния газ като автомобилно гориво е по-вероятно да продължи.
Метанът
Цената на метана е абсолютният рекордьор по повишение през 2021 г., отбелязвайки почти двойно увеличение. На 1 януари т.г. той струваше средно 1.29 лв./кг. Ниво, което бе много близко до най-ниското от началото на пандемията от COVID-19, заради която през 2020 г. автомобилните горива силно поевтиняха, но още преди да бе изтекла тенденцията се обърна и поскъпването започна. То продължи и през настоящата година, като специално при метана цената достигна исторически най-високите си нива. Поредното повишение бе през миналата седмица, като цената е валидна и към момента - средно 2.53 лв. за килограм. Което представлява повишение с 1.24 лв. спрямо 1 януари, а в процентно изражение поскъпването е от над 96 на сто.
Обяснението е в рекордните цени на природния газ по света и особено в Европа, където синьото гориво по борсите достигна цени, които никой не бе предвиждал и в най-негативните и смели прогнози. Което нямаше как да не се отрази и на цените му като автомобилно гориво. Прогнозите обаче са, че поевтиняване на природния газ едва ли ще може да се очаква преди април, а много експерти са на мнение, че такова може да има дори и по-късно. Поради тази причина по всяка вероятност скоро едва ли се очертава да видим падане на цената на метана, който през 2021 г. не само поскъпна с близо 100%, но и премина границата от 2 лв. за килограм. Това едва ли някой си е представял, че може да се случи.
Прескачането на тази граница се случи през октомври, който всъщност бе и месецът, в който природният газ като автомобилно гориво скочи най-много - с цели 41 стотинки. Ако на 1 октомври шофьорите у нас купуваха килограма средно срещу 1.92 лв., то само няколко дни по-късно (на 4 октомври) цената му вече бе преминала 2 лв. и то никак не с малко, а с цели 11 стотинки. Или иначе казано за 4 дни бе регистрирано поскъпване с цели 19 стотинки или с близо 10%. Макар и с не толкова бързи темпове увеличаването на цената на метана продължи и през ноември и декември, като точно когато хората у нас вече бяха стабилно обхванати от празнично настроение, на 20 декември дойде поредното поскъпване до 2.53 лв. за килограм, колкото струва и днес.
Пропан бутанът
Другото традиционно възприемано като евтино автомобилно гориво, е пропан-бутанът. Освен това той е и значително по-разпространен от метана. Именно той държи и второто място по-най-голямо поскъпване през настоящата година, макар и не толкова голямо в сравнение с това при метана. Но и 59% увеличаване на цената звучи доста стряскащо. Също така и тук става дума за исторически рекордни нива, които никога не са били достигани преди това. Така в момента по бензиностанциите у нас литър пропан бутан се продава средно по 1.40 лв., а само преди няколко дни на места можеше да се види и цена от 1.47 лв. Поскъпването е драстично на фона на нивата от началото на годината, когато автогазът се търгуваше по около 88 стотинки. Така между 1 януари и днес, когато цената на пропан бутана по бензиностанциите в България е средно 1.40 лв., се наблюдава поскъпване от 52 стотинки и 59%, но в сравнение с върховите нива от 1.47 лв. за литър увеличението на цената му в рамките на 2021 г. дори успя да надхвърли 67%.
Както и при останалите автомобилни горива, поскъпването при пропан бутана бе постоянна тенденция през настоящата година. Още в края на февруари цената успя да прехвърли 1 лев за литър и така достигна нива, каквито не бяха виждани още от средата на май 2019 г. На 1 март 2021 г. тя вече бе 1.03 лв., а увеличението й продължи и през следващите два месеца. До обръщане на тенденцията поне за известен период се стигна към края на април. Тогава цената на автогаза вече бе достигнала нива от 1.10 лв./л. Последва почти постоянна тенденция за спад, като в рамките на месец май тя падна до 1.03 лв./л. Такава тя се задържа и през целия юни, както и през първите дни на юли. Традиционно обаче с настъпването на отпускарския сезон търсенето на автомобилни горива започва да расте, което бута и цените нагоре. И тази година не направи изключение, като след 5 юли пропан бутанът отново започна да поскъпва. Каквато тенденция продължи да се наблюдава постоянно до миналата седмица. За известен период - от средата на август до третата десетдневка на септември, станахме свидетели на известно задържане на цената на автогаза на нива около 1.17 лв., но след това увеличението отново продължи. Като през няколко дни се отчиташе нарастване с по 1-2 стотинки, за да достигне пиковите си нива в края на ноември и началото на декември.
Бензинът
Най-масовото автомобилно гориво у нас, а и почти навсякъде по света, е бензин А95. Неговата цена вълнува най-много шофьори, респективно се отразява и на бюджета на най-голяма част от тях. Така преимуществената част от водачите в България през настоящата година се наложи да станат свидетели на повишаване на цената на бензина с една трета в рамките на 12-те месеца. Ако на 1 януари литърът по бензиностанциите се продаваше средно за около 1.82 лв., то към края й бяха достигнати нива от 2.45 лв. Което представлява поскъпване с 63 стотинки за литър или с над 34%. Пикът на цената на най-масовото гориво бе достигнат в края на ноември и нивата се задържаха такива до началото на декември. След това започна да се наблюдава леко намаление, като в момента средната цена в страната е около 2.40 лв. за литър, но в същото време все още има бензиностанции, където тя е дори 2.47-2.49 лв. Но дори и 2.40 е рекордно висока цена за А95, като последно толкова скъп най-масовият бензин бе през 2012 г., когато светът бе в разгара на последната, засега, петролна криза и рекордни цени на нефта по световните пазари.
Радостта за окото на шофьорите - цена на бензина под 2 лв. за литър, не се задържа дълго през 2021 г. Границата бе премината още в края на първата десетдневка на март. Както и при останалите автомобилни горива, през тази година тенденцията за постоянно поскъпване се наблюдаваше и при бензина. Тя продължи през всички месеци. След като през март отново станахме свидетели на цена от над 2 лв., в края на юли бе прескочена и друга граница - от 2.22 лв. за литър, колкото струваше А95 преди да дойде пандемията от коронавируса. В началото на август цената достигна и 2.27 лв., като се задържа на това ниво близо два месеца. Следващото поскъпване дойде в края на септември, а след почти ежедневни увеличения от по 1-2 стотинки в последните дни на ноември бяха достигнати и върховите за тази година нива от 2.45 лв. за литър.
Дизелът
Поскъпването при дизеловото гориво през 2021 г. бе дори по-високо от това при бензина. И двете автогорива започнаха годината на средни нива от 1.82 лв. за литър. Но докато при А95 достигнатият пик бе от 2.47 лв./л, то дизеловото гориво успя дори да прескочи и 2.50 лв./л, каквито цени все още могат да се видят на някои бензиностанции в страната. Така в рамките на годината нафтата успя да отбележи поскъпване от 69 стотинки за литър или с близо 38%.
В последните дни, вследствие на поевтиняването на петрола по световните пазари, дизелът също започна да поевтинява и цената му падна с няколко стотинки. Прогнозите на експертите са, че това ще продължи и през новата 2022 г., поне за известен период от време в по-близкото бъдеще. Днес по бензиностанциите в България литър дизел се продава средно срещу 2.47 лв./л. Ако в рамките на следващите 4 дни не станем свидетели на някаква промяна, то дизелът ще "затвори" 2021 г. с поскъпване от общо 65 стотинки или близо 36%.
Това идва след постоянното му поскъпване, наблюдавано от началото на годината. Както вече стана ясно, на 1 януари литърът се продаваше за около 1.82 лв. След поскъпване с по няколко стотинки на месец в края на март и дизеловото гориво успя да прескочи 2 лв./л. Между средата на април и средата на юни се наблюдаваше известно задържане на цената на нива от около 2.09-2.10 лв./л. С настъпването на лятото тенденцията за по-чести вдигания на цената се върна. Така в края на август дизеловото гориво успя да прескочи и предкризисната граница от 2.27 лв. за литър. През септември цената падна с около 1 стотинка за период от около 20 дни, но след това тенденцията за постоянно поскъпване отново се върна и продължи до последните дни на ноември, когато бе прехвърлена и границата от 2.50 лв. за литър. След това, заради спада на цените на петрола, станахме свидетели на известно поевтиняване от няколко стотинки. Както и при бензина и пропан бутана, очакванията на експертите са, че намаляването на цената ще продължи поне в началото на новата 2022 г.
Това предвещава и нови разходи за шофьорите и любителите на автомобилите. Още черни облаци над портфейла на шофьорите се задават през следващата година, а причината ще са европейските регулации и идеите да се въведе въглероден данък в транспорта. Това допълнително ще оскъпява цените на горивата занапред.