Докато има доставки на нефт от Руската федерация (РФ), България ще е в добро състояние на пазара на горива. Това каза председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев пред журналисти след заседанието на парламентарната Комисия по енергетика, на което беше изслушан във връзка с разпространената информация за недостиг на горива и повишаване на цената им.

"Не бива да си правим илюзия, че за седмица, месец или два ще си решим алтернативно доставките на горива", изтъкна Терзиев, цитиран от БТА. По неговите думи освен това Черно море е "затворен басейн" и не е лесен достъпът на големи плавателни съдове и преминаването им през Босфора.

Председателят на БПГА заяви, че от рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас" се стремят да осигурят количества алтернативни горива за април и май, но това е по-дълъг процес, подготовката за който продължава 3-6 седмици. Освен това какъвто и да било алтернативен нефт, свързан с Близкия изток или арабските страни, не може да дойде за по-малко от 30 до 45 дни. "Колегите работят по въпроса и се търсят алтернативни източници", добави Терзиев.

"Лукойл Нефтохим Бургас" може да преработва всички видове нефт, каза експертът. Той обясни, че има необходимост от технологична настройка, но когато рафинерията знае каква доставка ще идва, оттам са готови да преработват всяка една суровина.

Рафинерията в Бургас обикновено работи с 80 процента руски нефт и 20 процента от други източници, уточни Терзиев. Възможно е да се премине и при по-големи проценти от алтернативни доставки, но всичко това е въпрос на калкулация и възможни доставки. "Но нека не забравяме, че Европа и Балканите са особено ангажирани с доставки от Руската федерация, а ако те приключат за всички, всички ще се обърнат към тези алтернативни източници, и тогава считам, че цената е твърде вероятно да бъде доста по-висока", коментира председателят на БПГА.

На въпрос защо на българските бензиностанции цената се повишава значително, след като руският сорт петрол Урал е значително по-евтин от Брент, Терзиев обяви, че Урал е с възможност да дава по-малко дизелово гориво и бензин, сравнен с производството и преработката на други видове нефт. Той смята, че спекулацията за 20-25 долара по-ниска цена на Урал може би е вярна, но обясни, че има много по-висока застраховка на транспорта му в случай на война и много силен отлив от желаещи превозвачи, които да транспортират този продукт във военни действия и акватория, където се водят такива.

"Днес дизеловото гориво на българските търговци и на една част от веригите по бензиностанциите е именно една идея по-евтино, отколкото прогнозираха всички останали. Колко дълго ще е това, остава да видим", добави Живодар Терзиев.